کد خبر: 642658
تاریخ انتشار :

برجام روحانی-برجام رئیسی/گفتگوی نامه‌نیوز با منصور حقیقت‌پور

بند جدیدی به برجام اضافه نشد/دلواپسان آماده جشن‌اند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: گفتگوهای وین چیز جدیدی به برجام اضافه نکرد. مجلس اصل اجرای مشروط برجام را تأیید کرده، بنابراین الان نیز توافق وین نیاز به تأیید مجلس ندارد.

بند جدیدی به برجام اضافه نشد/دلواپسان آماده جشن‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: درباره توافق وین دو دیدگاه وجود دارد، برخی آن را همان برجام می دانند که قرار است مرحله به مرحله در قالب "اقدام در برابر اقدام" احیا شود اما گروه دیگر معتقدند توافقی جدید است.

منصور حقیقت‌پور در گفتگو با نامه نیوز درباره توافق وین و ارتباطش با برجام گفت: جزئیات توافق وین را ندارم اما هر چه هست، در قالب مفاد برجام است و چیز جدیدی به آن اضافه نمی شود. یکسری تعهدات برجامی را غرب به ویژه آمریکا انجام نداده و حتی خلاف آن را انجام داده، در مقابل ما نیز یکسری پاسخ ها به رفتار آنها دادیم.

وی افزود: ما نسل جدید سانتیریفیوژها را نصب کردیم، حجم و کیفیت غنی سازی خودمان را افزایش دادیم، حالا اگر آمریکایی ها و غربی ها برگردند و تعهدات شان را عمل کنند ما نیز طبق جدول زمانی پیش بینی شده در برجام به اجرای تعهدات خودمان برمی کردیم.

نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم اظهار کرد: البته براساس برجام آنچه تولید کردیم به کشور دیگری فرستادیم، احتمال دارد حالا نیز تولیدات غنی سازی ما به یک بانک هسته ای یا کشوری همچون روسیه منتقل شود، اگر آمریکا و اروپایی ها به تعهدات شان عمل کردند، آن تولیدات هسته ای می تواند آنجا بماند یا حتی ما آنها را در یک مراودات تجاری هسته ای بفروشیم.  

وی افزود: ما الان قابلیت این را داریم که بتوانیم انرژی هسته ای را اقتصادی کنیم، محصولات تولیدی از غنی سازی یا آب سنگین را بفروشیم و درآمد داشته باشیم. با این اوصاف معتقدم توافق وین نیاز به تصویب مجلس ندارد. البته سری قبل نیز می توانستند برجام را منهای مجلس جلو ببرند چون مجلس در فروع مذاکرات و توافقات نظری نداشت و شورای عالی امنیت ملی مذاکرات را مدیریت می کرد و می کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه مجلس اصل اجرای مشروط برجام را تأیید کرده، یادآور شد: وقتی برجام نهایی شد مقام معظم رهبری با دوراندیشی برای آنکه اجماعی اتفاق بیفتد، اعلام کردند «مجلس نیز نظر خودش را بدهد» بنابراین الان نیز توافق وین نیاز به تأیید مجلس ندارد. حالا برای احیای برجام هر اقدامی آمریکایی ها انجام دهند ما نیز می توانیم گامی در همین جهت برداریم.

وی درباره موقعیت و نگاه دلواپسان به توافق وین بیان کرد: دلواپسان الان آماده جشن پیروزی هسته‌ای هستند. زیر منگنه قرار گرفتند تا به عنوان یک دستاورد بزرگ برای انقلابیون شد که مطرح کنند حال آنکه این حاصل 10 ها سال کار بوده است که هیأت های مختلف مذاکره کردند تا حاصلش این شد. در واقع آنها دیگر دلواپس نیستند چون در مستانه قدرت به سر می برند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها