کد خبر: 642664
تاریخ انتشار :

نظام بانکی چگونه اصلاح می‌شود؟

وزیر اقتصاد در خصوص چگونگی ایجاد تحول در نظام بانکی، تسریع در تامین مالی تولید و پرداخت تسهیلات توضیحاتی داد.

نظام بانکی چگونه اصلاح می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

باشگاه خبرنگاران جوان - سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

نگاه دولت سیزدهم به نظام بانکی چگونه است؟

خاندوزی : امروز اهالی صنعت بانکداری با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت طی جلسه ای دیدار کردند. این سوال مطرح است که چرا دسترسی گروه‌هایی از مردم به تسهیلات بانکی بسیار ناچیز و دسترسی گروه‌های دیگر بسیار بی ضابطه است. تولید، عدالت و مقاوم شدن اقتصاد ایران در شرایط فشارهای داخلی و تحریمی مهم است.

بر اساس روش‌های جدید کشورها با هم تقابل می کنند. بانک برای دولت سیزدهم حائز اهمیت است. اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاوم شود بانک‌ها باید مقاوم باشد. اگر ایراداتی را در شبکه بانکی کشور بیان می‌کنیم و اگر تولیدکنندگان، مردم و مصرف کننده ها نارضایتی دارند، به این معنا نیست که نهاد بانک تضعیف شده بلکه نهاد بانک باید قوی، ارزشمند، پاسخگو و مقتدر باقی بماند.

باید به سمت برنامه اصلاح پیش برویم. در وزارت اقتصاد و دارایی دولت برنامه کوتاه مدتی تحت عنوان اصلاح رابطه تولیدکنندگان و مردم با بانک‌ها را در نظر گرفته است. دسترسی‌های عادلانه به تسهیلات برای مردم، مصرف کننده و تولید کنندگان حائز اهمیت است.صادرات فرع بر تولید است. باید بتوانیم با رویکرد جدیدی با بانک‌ها مواجه شویم.

اگر دولت سیزدهم خواستار اصلاح نظام بانکی باشد خودش باید اولین قدم را بردارد، در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خاندوزی: شاخص‌های نسبت مالی دولت و بانک ها در تراز نامه بانک مرکزی خود را به خوبی نشان می دهد. شاخص بدهی دولت از اجزای مهم ترازنامه بانک مرکزی است که در ۴ ماه اخیر نقش کاهنده در پایه پولی دارد و در مسیر فشار تورم نیست بلکه نقش کاهنده در تورم دارد.

دولت در عملکرد چهار ماهه خود نشان داده است مسئله انضباط مالی برایش اهمیت دارد. در بودجه ۱۴۰۱ به نسبت گذشته کمترین میزان از فشارهای غیر عادی در بودجه نسبت به شبکه بانکی وجود دارد و هدف گذاری هایی صورت گرفته است.

برای کمک به بخش صنعت حتماً باید بانک ها مطابق مصوبه ای که شورای پول و اعتبار می گوید، تسهیلات برای پروژه های صنعتی کشور باشد. بخش های زودبازده، سفته بازانه و صرفاً فعالیت‌های خرید و فروش و تجارتی و بازرگانی خیلی از منابع بانک ها به سمت خود کشیده است.

معنای شفافیت چیست؟

خاندوزی: در بودجه ۱۴۰۱ چهار سرفصل انجام شده است. تنظیم‌گری بانک‌های دولتی و خصوصی به بانک مرکزی بر می‌گردد . برخلاف شایعاتی که در فضای مجازی شنیده می‌شود تعامل خوبی بین دولت و بانک مرکزی وجود دارد و همکاری تیم اقتصادی بسیار سازنده است.

در حوزه بانک‌های دولتی که وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع بانک های دولتی نقش آفرینی دارد ما بر عنصر شفافیت تمرکز داریم نه فقط مطالبه بلکه شفافیت را اجرا کرده ایم تا شبکه بانکی کشور بداند این موضوع به عنوان دستور کار واقعی است.

آیا بنگاه داری بانک ها کم شده است؟

خاندوزی: برای اولین بار ترازنامه بانک ملی را با جزئیات منتشر کردیم. در ترازنامه های تلفیقی تمام زیر مجموعه ها می آیند و میزان دارایی و سود و زیان شرکت‌ها مشخص است.

منفعت بانک‌های دولتی به همه جامعه بر می‌گردد. وزارت اقتصاد وعده نمی دهد و در مقام ترساندن نیست. تمام صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه دولتی کار را دنبال کرده ایم. از مدیریت امسال تا مدیریت سال آینده که دوباره صورت های مالی بیرون می آید حتما فرق خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها