کد خبر: 642717
تاریخ انتشار :

تلاش عمان برای دست‌یابی به یک توافق میان ایران و عربستان

فارس/ وزیر امور خارجه عمان با بیان اینکه به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان سعودی به ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد، تأکید کرد که این کشور از تلاش‌های صورت گرفته برای دست‌یابی به یک توافق میان دو طرف حمایت می‌کند.

تلاش عمان برای دست‌یابی به یک توافق میان ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه مصری «اخبار الیوم» به مسائل مختلفی از جمله مذاکرات ایران و عربستان سعودی پرداخت.

وزیر امور خارجه عمان در بخشی از این مصاحبه که شامگاه سه‌شنبه منتشر شده است، در پاسخ به سؤالی درباره وجود نشانه‌های مثبت درباره بازگشت به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ و بازتاب آن بر ثبات منطقه اظهار داشت: «بازگشت به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ یک ضرورت راهبردی مهم برای امنیت منطقه و جهان است. ما بر این باور هستیم که این گام می‌تواند آغاز مرحله جدیدی از همکاری‌های سازنده در منطقه و میان طرف‌های مختلف باشد. با از سر گرفته شدن عمل به این توافق می‌توان امیدوار باشیم و گام برداشتن در مسیر توسعه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی بزرگتر و گسترده‌تر را تصور کنیم؛ روابطی که فرصت بهبود و رشد اقتصاد جهانی را تقویت می‌کند و به مشیت الهی، برای همگان خیر و آسایش به دنبال خواهد داشت».

بدر البوسعیدی همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره در نوسان بودن گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان سعودی در چهار دور گذشته در بغداد و اینکه آیا عمان در ترتیب دادن این دیدارها سهیم بوده و به عنوان میانجی نشست‌هایی را میان دو کشور میزبانی کرده است یا خیر، گفت: «عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دو کشور همجوار بزرگ هستند که ما در مجاورت آن‌ها قرار داریم و در نتیجه ما از تلاش‌های صورت گرفته حمایت می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها در راستای تقویت امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه ما ثمربخش باشد».

البوسعیدی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره فرض به موفقیت رسیدن این گفت‌و‌گوها و تأثیر آن بر وضعیت منطقه خلیج فارس بیان کرد: «سلطنت عمان از گفت‌و‌گوها و همکاری‌های مثبتی که هدف آن تقویت منافع جمعی کشورهاست، استقبال می‌کند. ما اعتقاد داریم که این امر می‌تواند از راه روابط و رایزنی‌های دوجانبه و همکاری‌های چندجانبه محقق شود».

اما وزیر امور خارجه عمان در ارتباط با اقدامات عمان در راستای بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی تأکید کرد:‌ «موضع سلطنت عمان از زمان آغاز بحران سوریه ثابت است و این کشور همواره خواهان بازگشت دمشق به خانه عربی خود در اتحادیه [عرب] و حل و فصل اختلافات در چارچوب خانواده عربی بوده است. ما از روی باور به اصول اصیل عربی که بنابر بر وظیفه، در تلاش برای تعمیق و نهادینه کردن آن میان برادران هستیم، به حمایت‌های خود از تلاش‌هایی که هدف آن دست‌یابی به این امر است، ادامه خواهیم داد».

بدر البوسعیدی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به آرمان فلسطین پرداخت و در پاسخ به سؤالی درباره احتمال از سر گرفته شدن گفت‌و‌گوها میان رام‌الله و تل‌آویو گفت: «گریزی از آن نیست؛ اما قبل از آن، من در وهله اول حصول آشتی میان فلسطینیان را در راستای احیای این مسئله در عرصه بین‌المللی مهم می‌دانم به‌‌گونه‌ای که از سرگیری گفت‌وگو با اسرائیلی‌ها مبتنی بر یک توافق مکمل میان فلسطینیان و یک چشم‌انداز پایدار در چارچوب قطعنامه‌های بین‌المللی و مراجع حقوقی صلح، ابتکار صلح عربی باشد».

وی همچنین خاطرنشان کرد که عمان در راستای برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی مطابق با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت و ابتکار صلح عربی، در نشست‌های سازمان ملل متحد حمایت خود از آرمان‌ و خواسته‌های ملت فلسطین و تأیید آن‌ها را اعلام کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها