کد خبر: 643586
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با نقوی‌حسینی

کجا در وین عقب‌نشینی شده؛ منتقدان یک مورد را بگویند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تا به حال نه تنها هیچ عقب نشینی مشاهده نشده است بلکه تیم مذاکره کننده دارد پیش روی می کند چون از آمریکایی ها و غربی ها ضمانت می خواهد و این یک گام به جلو محسوب می شود.

کجا در وین عقب‌نشینی شده؛ منتقدان یک مورد را بگویند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز؛ مذاکرات وین برای تصمیم گیری‌های سیاسی پایتخت‌ها درباره موضوعات باقی مانده چند روزی متوقف شد و به نظر می رسد دور بعدی مذاکرات آخرین مرحله از گفتگوها باشد. در این میان سئوال اصلی آن است که چرا جبهه پایداری و سعید جلیلی مقابل احیای برجام ساکت هستند و ترجیح می دهند نظارگر ماجرا باشند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با نامه نیوز درباره علت سکوت سعید جلیلی و جبهه پایداری نسبت به مذاکرات وین گفت: گفتگوها در وین کاملا مشخص و تعریف شده است، ما که درباره الان مسائل هسته ای و مفاد توافق برجام بحثی نداریم؛ دو موضوع در 8 دور مذاکرات از جانب ایران مطرح بود، نخست آن که همه تحریم ها بعد خروج آمریکا از برجام باید لغو شود و ثانیا اگر آمریکایی ها به برجام بر می گردند باید تضمین بدهند.

وی افزود: تا به حال نه مذاکره و قدم زدنی با آمریکایی ها انجام شده، نه آمریکایی ها محور مذاکره هستند و نه تاکنون نیاز به مذاکره مستقیم با آمریکایی ها بوده است بنابراین هیچ اتفاقی نیفتاده است که کسی اظهارنظر و درباره آن بحث کند. اگر در گذشته بحث می شد به خاطر آن بود که ما منتقد و مخالف نوع رفتارها در جریان مذاکره و نوع توافق بودیم، نه آنکه مخالف و منتقد مذاکره و توافق باشیم.

تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: آن زمان آقای ظریف به آمریکایی ها اعتماد کرد و با آنها آنچنان قاطی شده بود که انگار محور مذاکرات آمریکایی ها هستند و ما با آنها داریم توافق می کنیم، خوب ما به اینها انتقاد داشتیم؛ البته آقای ظریف این موضوعات را خود بیان می کرد و پنهان کاری نداشت. او می گفت «من به امضای جان کری اعتماد دارم»، ما نیز این موضوع را نقد می کردیم.

وی با بیان اینکه هیچ وقت با مذاکره و توافق مخالف نبودیم، افزود: توافقات برجامی قبلا انجام شده است، ایران نیز بعد از خروج آمریکایی ها از برجام و عدم پایبندی اروپایی ها به تعهدات شان، گام هایی در جهت کاهش تعهدات برجامی خودش برداشت، حالا غربی ها می گویند «نباید ایران غنی سازی انجام دهد» ما نیز جواب می دهیم «شما به تعهدات تان برگردید، تحریم ها را لغو کنید و تضمین دهید دیگر رفتار قبلی را تکرار نمی کنید تا ما نیز به تعهدات مان برگردیم».

این فعال سیاسی اصولگرا درباره عقب نشینی ها ملموس دولت مقابل خواست های آمریکایی‌ها یادآور شد: کدام عقب نشینی صورت گرفته یا کدام تعهد بیشتر از متن برجام پذیرفته شده است؟ منتقدان مصداق بگویند. اگر از حق غنی سازی و حق ذخیره سازی عقب نشینی شده یا درباره سایر موضوعات غیرهسته ای همچون بحث موشکی و حقوق بشر تعهدی داده شده است، منتقدان آن مورد را مطرح کنند. وقتی هیچ کدام اینها مطرح نبوده چه چیزی باید نقد شود.

 وی افزود: دو محور گفتگو داریم یا بر سر آنها توافق می کنیم یا توافق نمی کنیم، موضوع نخست لغو کلیه تحریم هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران اعمال شده است و دوم آمریکا باید تضمین دهد. غربی ها می گویند «فقط تحریم های با برچسب هسته ای لغو می شود»، ما می گوییم «خیر باید کلیه تحریم ها لغو شود» ثانیا آنها باید تضمین دهند که یک سال دیگر توافق را هوا نکنند. اگر دولت از این دو موضع عقب نشینی کرد، بگویند «ما نیز این اتفاق را نقد کنیم».

نقوی حسینی اظهار کرد: تا به حال نه تنها هیچ عقب نشینی مشاهده نشده است بلکه تیم مذاکره کننده دارد پیش روی می کند چون از آمریکایی ها و غربی ها ضمانت می خواهد و این یک گام به جلو محسوب می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها