کد خبر: 633149
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

رازهای آقای بایدن در مورد ایران

اگر اظهارات بایدن به معنای عبرت گیری وی از شش دور مذاکرات اخیر در وین باشد، این سخنان می تواند به مثابه گامی در راستای عقب نشینی آمریکا از بازی وقیحانه خود تلقی شود اما در غیر این صورت ، به معنای آغاز دوباره بازی آمریکا در مداری باطل است. در هر حال، بایدن و تروییکای اروپایی فرصت زیادی در خصوص اتخاذ رویکردی سازنده و صحیح در پروسه بازگشت واقعی به برجام ندارند! قطعا جمهوری اسلامی ایران، تا ابد در انتظار بازیگران عهد شکن غربی در خصوص بازگشت به توافق هسته ای نخواهند ماند.

رازهای آقای بایدن در مورد ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در نخستین روز مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد، سیاست خارجی آمریکا را در زمینه‌های گوناگون توضیح داد. در ارتباط با پروندۀ اتمی و برجام، بایدن بار دیگر در اظهاراتی تبلیغاتی و غیر مستند مدعی شد  که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران صاحب سلاح اتمی شود، اما در صورتی که ایران تعهدات خود را در چارچوب برجام مراعات کند، آمریکا نیز به توافق بازخواهد گشت. 

جو بایدن گفت که اگر ایران توافق اتمی را به صورت کامل اجرا کند، آمریکا نیز به توافق بازخواهد گشت. او تأکید کرد که "ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، مصمم و آماده است"... بایدن در  عین حال گفت که آمریکا با کشورهای عضو گروه معروف به ۱+۵  (اعضای دائم شورای امنیت به اضافۀ آلمان) همکاری می‌کند تا "بازگشت ایران به توافق اتمی، در امنیت کامل و از طریق دیپلماسی، میسر گردد".

اظهارات بایدن، بسیار شبیه به زمانی است که وی به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ( انتخابات 2020) پیروز شده بود و هنوز مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته ای آغاز نشده بود. در آن زمان، بایدن از آمادگی دولت متبوع خود برای بازگشت به برجام سخن به میان آورد اما در عمل، نشان داد که کمترین اراده ای برای بازگشت به توافق هسته ای ندارد. به عبارت بهتر، بایدن صرفا در صدد بازگشت به " برجام دفرمه شده" بود: توافقی که در آن عملا تحریمهای ضد ایرانی برداشته نشود و در مقابل، ایران را وادار به انجام تعهدات خود در توافق وین کند! 

سخنرانی اخیر بایدن در نیویورک، به نوعی تکرار همان مواضع کلی، مبهم و غیر شفاف برجامی وی در سال 2020 میلادی و پس از پیروزی در انتخابات می باشد. مواضعی که در عمل مشخص شد نمود و عینیتی ندارد! از سوی دیگر، می توان این نتیجه را گرفت که مقامات آمریکایی پس از شش دور مذاکره و مشاهده عزم راسخ نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم امتیازدهی بی مورد به غرب و تاکید خاص و عملیاتی تهران بر رفع تحریمها، سعی دارد بازی را دوباره از نقطه صفر آغاز کند! بر خلاف آنچه آمریکا و تروییکای اروپای سعی در القای آن به افکار عمومی دنیا دارند، اکنون در "ابتدای راه" قرار نداریم! این راه از ابتدای سال 2016 میلادی و با اجرایی شدن برجام آغاز شد . پس از خروج رسمی ایالات متحده از برجام و بی تعهدی محض و عامدانه تروییکای اروپایی در تامین حداقلی خواسته های بر حق کشورمان، شاهد کاهش تعهدات برجامی ایران در ذیل استراتژی "مقاومت فعال" بودیم. بنابراین جنس نقض تعهدات  برجامی آمریکا از جنس "کنش اولیه" و جنس کاهش تعهدات ایران از جنس "واکنشی مستند به متن توافق هسته ای " بوده است.بنابراین در این معادله، ما صرفا با "یک بازیگر ناقض برجام" مواجه هستیم و آن آمریکاست. دوباره تاکید می شود که کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران در "واکنش" به خروج رسمی آمریکا از برجام و بی تعهدی طرفهای اروپایی و " مستند به متن برجام" صورت گرفته است. سیاستمداران و رسانه های غربی در یک بازی تبلیغاتی هدفمند سعی دارند "بحران یکجانبه" ای که آمریکا و اتحادیه اروپا مولد آن بوده اند را به یک "بحران دو طرفه" تبدیل کنند که ایران نیز در شکل دهی آن سهیم بوده است! قطعا نباید تسلیم این آدرس غلط و خطرناک شویم.باید این نکته را مدنظر قرار داد که آمریکا، اکنون عضوی از برجام نیست، در حالی که ایران عضوی از برجام بوده و کاهش تعهدات برجامی ما نیز وفق سند توافق هسته ای صورت گرفته است. بنابراین، واشنگتن نمی تواند در پروسه بازگشت به برجام، خود و تهران را در یک کفه ترازو قرار دهد. در این معادله، واشنگتن بدهکار است و ایران طلبکار. 

بر همگان مسجل است که واشنگتن و متحدان اروپایی آن در شش دور مذاکرات اخیر در وین تلاش کرده اند تا کشورمان را  از دو مطالبه اصلی ، حقوقی و منطقی خود منصرف کند : یکی "رفع تمامی تحریمهای هسته ای ایران" و دیگری"راستی آزمایی غرب توسط ایران بر اساس ارائه تضمینهای واقعی آمریکا-اروپا". جبهه غرب به خوبی می داند که در صورتبندی حقوقی پرونده "نقض برجام"، حتی ذره ای قدرت مانور ندارد. از این رو سعی دارد یک "معادله ساده و تک جمهولی" با محوریت غرب را تبدیل به یک معادله پیچیده نماید. در هر حال، اگر اظهارات بایدن به معنای عبرت گیری وی از شش دور مذاکرات اخیر در وین باشد، این سخنان می تواند به مثابه  گامی در راستای عقب نشینی آمریکا از بازی وقیحانه خود تلقی شود اما در غیر این صورت ، به معنای آغاز دوباره بازی آمریکا در مداری باطل است. در هر حال، بایدن و تروییکای اروپایی فرصت زیادی در خصوص اتخاذ رویکردی سازنده و صحیح در پروسه بازگشت واقعی به برجام ندارند! قطعا جمهوری اسلامی ایران، تا ابد در انتظار بازیگران عهد شکن غربی در خصوص بازگشت به توافق هسته ای نخواهند ماند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها