کد خبر: 643600
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهدی آیتی

موافقت‌های کلی درباره مذاکره با آمریکا رخ داده است

مهدی آیتی گفت: تقریبا همه اهل سیاست خوشحالند از اینکه احتمالا مذاکره مستقیم با آمریکا برقرار می‌شود و این اتفاق خیلی مثبتی است و می‌تواند منافع ایران را تأمین کند تا در صورت به نتیجه رسیدن مشکلات عدیده ناشی از تحریم‌ها رفع شود.

موافقت‌های کلی درباره مذاکره با آمریکا رخ داده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مذاکره با آمریکا هنوز با تحلیل‌های متفاوتی همراه است و همچنان مخالفان و موافقان آن به اظهار نظر می‌پردازند؛ اینکه اولا این مذاکرات واقعا رخ می‌دهد و ثانیا اگر رخ دهد منافع ایران را تأمین می‌کند یا خیر؟

مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مقام معظم رهبری به تازگی فرمودند اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنانکه تاکنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد. این سخن رهبر انقلاب به خوبی نشان می‌دهد که اگر لازم باشد می‌توان با دشمن هم مذاکره کرد. واقعیت این است که اگر قرار بر حفظ نظام باشد، می‌توان چنین کرد در گذشته هم شاهدش بوده‌ایم؛ چنانکه دیدیم حضرت امام قطعنامه 598 را پذیرفتند و ایران با عراق صلح کرد. امام جملات زیادی درباره اهمیت حفظ نظام اسلامی دارند و امروز هم که رهبر انقلاب تأکید می‌کنند که در شرایطی می‌شود با دشمن مذاکره کرد، به معنای همین است که باید از نظام حفاظت کرد».

او ادامه داد: «موضع‌گیری‌های رسانه‌های چپ و راست درباره مذاکره با آمریکا گمانه‌زنی است. حتما اگر در رده‌های بالا درباره مذاکره با آمریکا تصمیم‌گیری شده باشد، رسانه‌ای نمی‌شود اما می‌بینیم که آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس به نوعی غیرمستقیم می‌گوید که امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد و آقای رئیسی به عنوان رئیس دولت هم  آشکارتر به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید مذاکره مشروط به رفع تحریم‌های ظالمانه امکان‌پذیر است که از این سخنان می‌توان حدس زد که تصمیم در رده‌های بالا چیست».

این فعال سیاسی بیان کرد: «به نظرم می‌رسد که موافقت‌های کلی برای مذاکره با آمریکا کسب شده است و شاید سفر اخیر آقای رئیسی به روسیه هم در جهت همین بوده است که روسیه با ایران در مذاکره با آمریکا همراهی کند».

آیتی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا روند مذاکرات را مثبت می‌بینید یا خیر، گفت: «تقریبا همه اهل سیاست خوشحالند از اینکه احتمالا مذاکره مستقیم با آمریکا برقرار می‌شود و این اتفاق خیلی مثبتی است و می‌تواند منافع ایران را تأمین کند تا در صورت به نتیجه رسیدن مشکلات عدیده ناشی از تحریم‌ها رفع شود. واقعیت این است که مذاکرات نیابتی به نفع ما نیست و کشورهای اروپایی در مذاکره با آمریکا از منافع ما دفاع نمی‌کنند؛ بنابراین روند مذاکرات مثبت است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها