کد خبر: 644601
تاریخ انتشار :

واکنش عمویی به تبادل زندانیان آمریکایی در جریان مذاکرات

ایلنا/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: موضوع تبادل زندانیان به مذاکرات هسته‌ای ارتباطی ندارد و اشکال و نقد ما به هیات آمریکایی این است که آن‌ها تلاش می‌کنند این دو موضوع را به هم مرتبط کنند.

واکنش عمویی به تبادل زندانیان آمریکایی در جریان مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با مطرح شدن بحث تبادل زندانیان از سوی آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات وین، گفت: موضوع تبادل زندانیان به مذاکرات هسته‌ای ارتباطی ندارد و اشکال و نقد ما به هیات آمریکایی این است که آن‌ها تلاش می‌کنند این دو موضوع را به هم مرتبط کنند. از همین جهت مصاحبه چند هفته قبل رابرت مالی در این رابطه با رویترز به نظر ما یک مصاحبه سازنده‌ای نبود چراکه این دو موضوع با هم ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: بحث هسته‌ای و مذاکرات ایران و ۴+۱ برای تعیین شروطی است که آمریکا با اجرای آن می‌تواند به توافق برجام بازگردد. اینکه آمریکا بخواهد در این مرحله شرط‌گذاری کند، باعث تخریب روند مذاکرات است.

عمویی در ادامه بیان کرد: اما فارغ از این مساله، در موضوع تبادل افراد در بند ما فکر می‌کنیم که ایرانیانی که در آمریکا هستند، براساس رویکردهای ظالمانه تحت بازداشت قرار گرفتند. تکرار این موضوع ادعاهای حقوق بشری آمریکا را باطل می‌کند. در عین حال از جهت حسن نیت و مسائل انسانی این دغدغه در جمهوری اسلامی وجود داشته و سابقاً هم تکرار شده است که ما بعد از تعیین مجرمیت افراد دستگیر شده در ایران که در یک دادگاه پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، آماده هستیم برای شرایط انسانی آن‌ها را با افرادی که ظالمانه در کشور مقابل در بازداشت هستند، مبادله کنیم.

وی تصریح کرد: این موضع جمهوری اسلامی موضع ثابتی بوده است؛ ما هم به عدم دخالت کشورها در روند قضایی رسیدگی به پرونده‌ها تاکید داریم و هم اینکه به مسائل انسانی اهمیت می‌دهیم. از این جهت من فکر می‌کنم باید موضع جمهوری اسلامی را دقیق درک کنند، چراکه بدون درک مبانی انسانی مواضع جمهوری اسلامی حتما در تحلیل شرایط درخصوص مذاکرات هسته‌ای هم به خطا خواهند افتاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این مساله که «ایران حتی در مواقعی که مذاکرات هسته‌ای برقرار نبوده مانند دوران ترامپ نسبت به آزادی نزار زکا با درخواست رئیس‌جمهور لبنان و وساطت سید حسن نصرالله اقدام کرده و همواره نشان داده که مسائل حقوق بشری برای ایران اهمیت بالایی دارد»، ابراز داشت: بین ما و آمریکایی‌ها عموماً طرف‌های واسطی شکل می‌گیرند که سعی می‌کنند برای مسائل انسانی این افراد بازداشت شده را تبادل کنند. در این میان ایران تاکید دارد که رسیدگی به این پرونده‌ها به صورت کامل صورت بگیرد، افراد به جرم خودشان هم آشنا شوند و هم اعتراف کنند. 

وی ادامه داد: در این چارچوب طرف‌هایی مانند کشور سوئیس که نقشی برای خودشان در این مسائل قائل هستند، ورود می‌کنند و تلاش می‌کنند که این روند شکل بگیرد. اما در مورد روند فعلی هم معتقدم که این مساله نباید به مذاکرات هسته‌ای گره بخورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها