کد خبر: 644689
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی رجایی

نباید با اعتراضات صنفی مواجهه سیاسی شود

غلامعلی رجایی گفت: امیدوارم که مسئولان با اعتراضات صنفی برخورد سیاسی و قهری نداشته باشند. مسئولان وظیفه دارند که به اعتراضات توجه کنند و صدای مردم را بشنوند و تمام تلاششان را برای رفع مشکلات مردم به‌کار بگیرند.

نباید با اعتراضات صنفی مواجهه سیاسی شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اعتراضات صنفی معلمان همچنان ادامه دارد و حالا پرستاران هم به دلیل پایین‌بودن حقوق‌شان اعتراض می‌کنند. با استمرار اعتراضات یک پرسش مهم به وجود می‌آید که دولت باید چه راهکاری را برای رفع مشکلات مشاغل مختلف در پیش بگیرد و اگر احیانا به مطالبات مردم توجه نشود، اعتراضات به چه سمتی خواهد رفت؟

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اعتراضات صنفی صرفا محدود به دوره دولت کنونی نیست و برای مثال در دولت آقای روحانی هم شاهد اعتراضات کارگران هفت‌تپه بودیم. به هر حال حقوق اصناف مختلف با انتظارات آنها مطابقت ندارد، حقوق‌ها همسان‌سازی نمی‌شود و مردم از نظر معیشتی در وضعیت بدی قرار دارند و دخل و خرج‌شان یکسان نیست. ارزش پول ملی هم روزبه‌روز پایین می‌آید و تورم روزبه‌روز بالا می‌رود و می‌بینیم که افزایش حقوق قابل ذکری هم برای سال آینده در دستور کار نیست. همه اینها باعث می‌شود مردم اعتراض کنند».

او ادامه داد: «امیدوارم که مسئولان با اعتراضات صنفی برخورد سیاسی و قهری نداشته باشند. مسئولان وظیفه دارند که به اعتراضات توجه کنند و صدای مردم را بشنوند و تمام تلاششان را برای رفع مشکلات مردم به‌کار بگیرند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «مردم حق دارند. به هر حال یک زمانی یارانه 45هزار تومانی تقریبا برابر 10دلار بود اما اکنون یک دلار و نیم هم نیست. انرژی‌ها هم گران شده است و بیش از پیش بر مردم فشار وارد می‌شود. همه مردم اعم از معلمان، کارگران و... تحت فشارند و باید با منطق پای سخنان آنها نشست و مشکلاتشان را حل کرد؛ مانند کاری که در مواجهه با اعتراضات کشاورزان در اصفهان صورت گرفت و گفته شد با این روش‌ها در این مدت مشکل آب کشاورزان حل خواهد شد».

او در پاسخ به این پرسش که اگر مسئولان صدای معترضان را نشنوند، اعتراضات به چه سمتی می‌رود، اظهار کرد: «اگر مسئولان به اعتراضات توجه نکنند، حتما اعتراضات به سمت رادیکال‌شدن حرکن می‌کند. مردم وقتی سفره‌شان خالی باشد، اعتراض می‌کنند و اگر پاسخی دریافت نکنند، اعتراض‌های تندتری از خود نشان می‌دهند اما تصور نمی‌کنم رادیکال‌شدن اعتراضات به معنای طغیان باشد زیرا معترضات معلم‌اند، کارگرند، کشاورزند و... اینها چریک نیستند که بخواهد طغیان کنند و احتمال به سمت نافرمانی مدنی و توأمان ادامه اعتراضات خواهند رفت».

رجایی در پایان درخصوص تأثیر تغییر در وضعیت بین‌المللی ایران از طریق رفع تحریم‌ها بر بهبود کیفیت زندگی مردم گفت: «رفع تحریم‌ها باعث آزادشدن بخشی از دارایی‌های ایران می‌شود و می‌توانیم با دنیا تعامل اقتصادی داشته باشیم اما این موضوع به طور مستقیم بر رفع مشکلات صنفی مؤثر نیست زیرا دولت باید در عملکرد خود بازنگری کند، باید سازوکار حقوق و مزایا را اصلاح کند. باید بکوشد که از دلش حقوق‌های نجومی بیرون نیاید و باید تلاش کند سازوکار استخدام‌ها را اصلاح کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها