کد خبر: 640256
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامرضا ظریفیان

ریشه اعتراضات صنفی احساس تبعیض است

غلامرضا ظریفیان گفت: یکی دیگر از عوامل تشدید اعتراضات احساس تبعیضی است. مردم احساس می‌کنند در شرایطی که محدودیت‌های اقتصادی زیادی بر دولت وجود دارد اما برخی برخوردارترند.

ریشه اعتراضات صنفی احساس تبعیض است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اعتراضات پیاپی صنفی موضوعی است که این روزها به شدت قابل مشاهده است؛ از اعتراض کشاورزان اصفهان گرفته تا معلمان. حالا در این شرایط باید به یک پرسش مهم پاسخ داد که ریشه این اعتراضات چیست و چگونه می‌توان معترضان را قانع و امیدوار کرد؟

غلامرضا ظریفیان، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «می‌توان ریشه مهم‌ترین علت اعتراض‌های متعدد صنفی در چندسال اخیر را در مشکلات اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. وقتی صادرات و واردات به مشکل برمی‌خورد، کشور در شرایط تحریم قرار می‌گیرد، تورم افزایش می‌یابد، فقر گسترده می‌شود و ارزش پول ملی به‌شدت کاهش می‌یابد، طبیعی است که مردم تحت فشار شدید اقتصادی قرار گیرند. از طرفی گفت‌وگویی هم با مردم نمی‌شود و اگر شود هم ناقص است. وقتی فقر گسترش یافته و گفت‌وگوی مناسبی میان دولت و مردم نیست، سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد و مردم اعتمادشان را مسئولان از دست می‌دهند و تنها راهشان اعتراض می‌شود».

او ادامه داد: «اکنون با اندوخته‌های غیرمنطقی در جامعه مواجهیم؛ یعنی به‌جای پول در بخش اقتصادی برود، به سمت ارز، طلا و زمین می‌رود. این شرایط صحیح نیست و اقتصاد کشور را با مخاطره روبه‌رو می‌کند. علاوه بر این تحریم‌ها فشارهای فزاینده‌ای بر مردم وارد کرده است و دولت هم آن‌قدر با مشکل مواجه است که برای پرداخت حقوق‌ها اموال خود را می‌فروشد. در چنین شرایطی می‌بینیم که از یک سو معلمان اعتراض می‌کنند، از سوی دیگر کشاورزان اعتراض می‌کنند و از آن سو محیط‌زیستی‌ها نارضی‌اند و همین‌طور بخش‌های دیگر جامعه».

این فعال سیاسی بیان کرد: «یکی دیگر از عوامل تشدید اعتراضات احساس تبعیضی است. مردم احساس می‌کنند در شرایطی که محدودیت‌های اقتصادی زیادی بر دولت وجود دارد اما برخی برخوردارترند و این فشار به طور عادلانه‌ای بر همه طبقات وارد نمی‌شود. بنابراین یک بخشی از دلیل اعتراضات مشکلات اقتصادی است، بخش دیگر به حس تبیعضی مربوط می‌شود که مردم احساس می‌کنند».

ظریفیان در پایان گفت: «در تمام کشورهای توسعه‌یافته معلمان در وضعیت خوبی زندگی می‌کنند زیرا تصور چنین است که اگر قرار به آموزش و تربیت خوب نسل‌های آینده است، باید به معلمان رسیدگی شود که چنین نگاهی در ایران وجود ندارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها