کد خبر: 644737
تاریخ انتشار :

سخنگوی شهرداری تهران مطرح کرد

پشت پرده درج نام زاکانی به روی سنگ قبر نیما یوشیج

سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید، علیرضا زاکانی، شهردار تهران از محتوای درج شده روی سنگ قبر نیما اطلاعی نداشته است. او خبر داده که قرار است سنگ فعلی را برداریم و بنای یادبود بسازیم.

پشت پرده درج نام زاکانی به روی سنگ قبر نیما یوشیج
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از روز گذشته تصاویر عجیبی منتشر شده که نشان می‌دهد شهرداری تهران روی سنگ مزار نیما یوشیج در قبرستان امامزاده عبدالله نام علیرضا زاکانی شهردار تهران را هک کرده است. در جمله‌ای که به عنوان یادبود روی سنگ مزار نوشته شده، آمده است: «به همت بسیجیان فرهنگی شهرداری تهران با عنایت برادر جانباز آقای دکتر زاکانی بناشد»

در بخش دیگر از عبارت «پدر نوین شعر فارسی» استفاده شده که طبیعتا این عبارت معنا ندارد و باید «پدر شعر نوی فارسی» استفاده می‌شد نه «پدر نو»؛ اما فارغ از اشتباهات املایی شهرداری تهران، آنچه اهمیت داشت، دلیل چنین اقدامی بود که چرا نیما یوشیج باید به بسیج و جانبازی زاکانی نسبت داده شود؟ آنگونه که رویداد۲۴ از منابع مختلف کسب اطلاع کرده ظاهرا با حضور چهره‌های مثل امیری اسفندقه در شهرداری تهران، آنها قصد دارند این فضا را ایجاد کنند که بگویند نیما یوشیج دیدگاه‌های مذهبی داشته و با استناد به اشعاری که درباره حضرت علی سروده، او را منتسب به بسیجیان و جانبازان کنند! البته اینهم تناقضی عجیب است؛ چه اینکه نیما یوشیج برای انقلاب کمونیستی روسیه نیز شعر سروده است: «خشک آمد کشتگاه من در کنار کشت همسایه/ قاصد روزان ابری/ داروگ/ کی می‌رسد باران ...»

برای پیگیری بیشتر ماجرا، دلیل چنین کاری را از عبدالمطهر محمدخانی رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران پرسیدیم. او به رویداد۲۴ می‌گوید: قبر نیما شاعر بلندآوازه معاصر، اوایل دهه ۷۰ از قبرستان امامزاده عبدالله (ع) به روستای یوش مازندران منتقل می‌شود و در حال حاضر قبر نیما در این قبرستان خالی است اما دو تن از بستگان او در کنار آن دفن هستند.

او ادامه داد: همکاران معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۲۰ و آقای امیری اسفندقه دستیار شعر و ادب شهردار تهران پیشنهاد دادند از آنجایی که بقایای قبر خالی ظاهر مناسبی نداشته، یک نماد و نشانی از او احداث شود که همکاران معاونت فرهنگی سنگ قبری را برای استفاده طراحی می‌کنند که آقای زاکانی، بسیج و حتی مدیریت شهردار منطقه از محتوای درج شده روی قبر بی‌اطلاع بوده‌اند.

محمدخانی اضافه کرد: زمانی که آقای اسفندقه در محل حاضر می‌شوند متوجه محتوای درج شده، می‌شوند و می‌گویند باید محتوا اصلاح شود و لازم نیست این نماد به صورت افقی باشد که تداعی سنگ قبر کند و می‌تواند به صورت عمودی طراحی شود.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: اتفاق رخ داده نه مورد تایید مدیریت شهری است و نه آقای زاکانی. این اقدام هرچند در حد وظایف یک ناحیه یا منطقه، اقدام شایسته تقدیر باشد، اما ستاد شهرداری تهران قطعا چنین چیزی را طراحی نخواهد کرد. بنا شده با همراهی معاونت فرهنگی و اجتماعی، یادبودی شایسته و هنرمندانه طراحی و جایگزین سنگ یادبود فعلی شود

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها