کد خبر: 645249
تاریخ انتشار :

واکنش ابطحی به کناره گیری رئیس دولت اصلاحات از سیاست

اعتماد/ یک سیاستمدار اصلاح‌طلب بر این عقیده است که جریانات سیاسی باید برای پوست اندازی از فردگرایی مطلق فاصله بگیرند و تمام تلاش خود را به تقویت نهادهای جمعی موجود معطوف کنند.

واکنش ابطحی به کناره گیری رئیس دولت اصلاحات از سیاست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آقای خاتمی به مقامات کشور و دوستانشان گفتند که دیگر وارد صحنه عملیاتی سیاست نخواهند شد. این خبر مهمی است که محمدرضا خاتمی برادر رئیس دولت اصلاحات اخیرا اعلام کرد. خبری که با واکنش هایی از سوی سیاسیون روبرو شد.

آنچنان که سید محمد علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز ضمن تایید حرف محمدرضا خاتمی، به قرن نو گفت:« سال هاست که آقای خاتمی از صحنه عملیاتی سیاست کنار رفتند که بخشی از به آن به دلیل علاقه‌مندی های خودشان است. بخشی دیگر هم به دلیل فشار حاکمیت است که ایشان مجبور به کناره‌گیری و دور شدن از فضای سیاسی عملیاتی است. این یک امر کاملا روشن و مشخصی است و به یک تصمیم جدیدی نیاز نداشته است.

به گزارش قرن نو، اما احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت تاکید می‌کند که باید منتظر ماند و نظر نهایی در خصوص کنار کشیدن از رهبری جریان اصلاحات را زبان سیدمحمد خاتمی شنید، اما اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا فرصتی برای اصلاح‌طلبان فراهم خواهد شد تا دیگر به یک فرد متکی نباشند و سیاستهای مطلوب خود را از دریچه نهادهای جمعی قدرتمند پیگیری کنند.

کناره گیری سیدمحمد خاتمی از سیاست یک خلاء جدی است

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت  در واکنش به اخبار منتشر شده از زبان محمدرضا خاتمی مبنی بر تمایل سیدمحمد خاتمی به دور شدن از عرصه سیاست‌ورزی، اظهار داشت: کنش سیاسی یک امر داوطلبانه است و یک سیاستمدار این اختیار را دارد که هر زمان تمایل داشت از عرصه سیاست‌ورزی دور شود.

وی گفت: نباید فراموش کنیم کناره‌گیری احتمالی افرادی همچون سیدمحمد خاتمی از عرصه سیاست ایجاد یک خلأ جدی خواهد کرد و جای خالی ایشان به راحتی نیز پر نخواهد شد.

نباید جریان سیاسی فرد محور باشد

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با تاکید بر این موضوع که گاهی کناره‌گیری افراد شاخص به نفع جریان متبوع آنها است، بیان داشت: اگر یک چهره شاخص سیاسی با کناره‌گیری خود از رهبری جریان موجب تقویت نهاد سیاسی شود، قطعا این اقدام بسیار پسندیده خواهد بود. زیرا نباید یک جریان سیاسی فرد محور باشد.

خاتمی باید شفاف سازی کند

حکیمی‌پور اظهار داشت: موضوع دوری کردن احتمالی آقای خاتمی از امر سیاست‌ورزی از سوی یکی از نزدیکان ایشان مطرح شده و باید این مسأله از سوی شخص آقای خاتمی شفاف سازی شود، اما آنچه مسلم است؛ سیدمحمد خاتمی همواره یک سیاستمدار اخلاق مدار بوده و جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان مردم دارد.

فشار اصلاح طلبان اجازه نداد خاتمی از سیاست دور بماند

وی یادآور شد: آقای خاتمی هیچگاه خود را یک سیاستمدار صرف ندانسته و حتی در دوران ریاست‌جمهوری نیز تاکید می‌کردند که اهالی فرهنگ میزبان تاریخ هستند و سیاستمداران تنها میهمان عرصه تاریخی خواهند بود. آقای خاتمی نیز بعد از دوران ریاست‌جمهوری تلاش کرد تا در عرصه فرهنگ فعالیت کند، اما فشارها و تقاضای اصلاح‌طلبان در عمل اجازه نداد که ایشان از عرصه سیاست دور بمانند. 

دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به این مسأله که دوران قدرت گرفتن نهادهای جمعی شناسنامه دار فرا رسیده است، بیان داشت: به نظر می‌رسد که دوران محور قرار گرفتن افراد و برخی احزاب به پایان رسیده و نهادهای جمعی و حقوقی دارای تابلوی مشخص، از این پس فرصت کنش‌گری بیشتری پیدا خواهند کرد. 

گاهی افراد به اجتماعات سیاسی هویت می‌دهند

وی تصریح کرد: متاسفانه وزانت اشخاص مانع رشد برخی جمع های سیاسی شده است و این، افراد بوده‌اند که همواره به جمع متبوع خود هویت داده‌اند.

اصلاح‌طلبان باید سریعا نهادهای جمعی خود را تقویت کنند

حکیمی‌پور گفت: باید اصلاح‌طلبان تلاش کنند بر خلاف رسم باقیمانده از گذشته، فردگرایی را کنار بگذارند و به تقویت جمع خود بپردازند. به همین دلیل کناره‌گیری احتمالی آقای خاتمی از امر سیاسی را یک گام موثر و مثبت برای تقویت اجتماعات سیاسی با هویت مشخص می‌دانم.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب تصریح کرد: بنده نمی‌گویم که نقش اشخاص نادیده گرفته شود، اما نباید افراد شاخص در پیشانی جمع سیاسی خود قرار بگیرند. 

بازنشستگی سیاسی به معنای سکوت خاتمی نیست

وی در مواجهه با این پرسش که بازنشستگی احتمالی آقای خاتمی آیا موجب ریزش بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان نخواهد شد، بیان داشت: بازنشستگی سیاسی به معنای سکوت مطلق سیاسی نیست. آقای خاتمی نیز به عنوان یک شهروند هر زمان که صلاح بدانند می‌توانند اظهار نظر کنند.

حکیمی‌پور ادامه داد: کنار رفتن آقای خاتمی از عرصه سیاست‌ورزی یک فرصت مناسب است تا اصلاح‌طلبان نهادهای جمعی و حقوقی خود را تقویت کنند و حتی نهادهای موجود را گسترش دهند.

وی گفت: بنده تصور میکنم اصلاح‌طلبان باید مدتها قبل به سمت تقویت نهادهای جمعی خود می‌رفتند و امروز برای انجام این کار حتی کمی دیر شده است.

پوست اندازی اصلاحات کلید می خورد؟

این سیاستمدار اصلاح‌طلب تاکید کرد: کنار رفتن افرادی همچون آقای خاتمی یک کمک جدی به پوست اندازی جریان اصلاحات خواهد کرد. حتی سایر جریانات سیاسی نیز به این سمت باید حرکت کنند از فردگرایی صرف دوری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها