کد خبر: 645347
تاریخ انتشار :

تشکیل ائتلاف نظامی اسرائیل با عربستان و بحرین علیه ایران!

اسرائیل قصد دارد از طریق اتحاد با کشورهای عربی، ائتلافی نظامی علیه ایران تشکیل دهد اما برخی دلایل نشان می دهد که این ائتلاف نمی تواند شکل بگیرد یا کارایی داشته باشد.

تشکیل ائتلاف نظامی اسرائیل با عربستان و بحرین علیه ایران!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی از حدود یک سال پیش آغاز شد. این عادی سازی ابتدا در سطح سیاسی و اقتصادی بود اما به نظر می رسد حالا وارد مرحله امنیتی - نظامی شده است. چند روز قبل روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت صراحتا فاش کرد یک توافقنامه امنیتی میان بحرین و اسرائیل به امضا رسیده که به موجب آن یکی از بنادر بحرین به عنوان پایگاه نیروی دریایی اسرائیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این توافقنامه امنیتی میان منامه و تل‌آویو هم زمان با انجام  بزرگترین رزمایش دریایی  در بحرین با حضور رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، به امضا رسیده است.

در سپتامبر 2020، امارات متحده عربی و بحرین توافقنامه ‌هایی را برای عادی ‌سازی روابط با اسرائیل امضا کردند و به اولین کشورهای عربی در یک ربع قرن اخیر تبدیل شدند که رابطه با اسرائیل را عادی سازی کردند.

به نظر می رسد اسرائیل قصد دارد نوعی اتحاد امنیتی جدید با کشورهای عربی منطقه در مقابل ایران ایجاد کند. در همین رابطه، تال کالمن، مسئول پرونده ایران در ارتش رژیم صهیونیستی به نشریه بحرینی الایام گفت ما باید به فکر ایجاد اتحادی شبیه ناتو با کشورهای اسرائیل، بحرین، امارات، اردن، مصر، یونان و سایر کشورهایی که ممکن است عضو شوند باشیم تا با ایران مقابله کنیم.

اما آیا این به اصطلاح «ناتو عربی – اسرائیلی» موفق خواهد بود و اصلا شکل خواهد گرفت یا نه؟

چند دلیل وجود دارد که نشان می دهد این ائتلاف امنیتی و نظامی شکل نخواهد گرفت.

الف. رابطه نسبتا خوب برخی کشورهای عربی با ایران

مهم ترین دلیل برای شکست ائتلاف عربی – اسرائیلی در زمینه نظامی این مساله است که روابط برخی کشورهای عربی با ایران خوب است. ناتو زمانی شکل گرفت که جهان به دو قطب شرق و غرب تشکیل شده و دیواری آهنین بین این دو قطب کشیده شده بود. در آن زمان، غرب توانست به راحتی نیروی موتلفه خود را در مقابل شرق شکل دهد و ناتو تشکیل شود. این در حالی است که روابط برخی کشورهای عربی با ایران بد نیست و تمام کشورهای احتمالا عضو ائتلاف نظامی جدید، به یک اندازه مخالف ایران نیستند. به طور مثال، ایران همواره روابط خوبی با عمان و اردن داشته است. روابط ایران با مصر مدت ها است که دچار تعلیق شده اما رابطه درگیرانه ای هم با یکدیگر ندارند. از طرف دیگر، ایران و عربستان نیز وارد مذاکرات شده و قصد دارند دشمنی های گذشته را تا حدی به فراموشی بسپارند. این یعنی همراهی دول عربی با رژیم صهیونیستی به یک اندازه نیست.

ب. عدم تعادل نظامی در بین کشورهای عضو

کشورهای عربی از یک تعادل قوا برخوردار نیستند. برخی از این کشورها همانند عربستان و امارات و قطر توانایی نظامی بالایی دارند و برخی همانند اردن و عمان قدرت نظامی پایینی دارند. برخی کشورها حتی نیروی دریایی هم ندارند؛ در مقابل برخی کشورها دارای نیروی ناوی قدرتمندی هستند. ایجاد ائتلاف نظامی در سطح منطقه مستلزم این است که کشورها دارای یک تعادل نظامی باشند اما این تعادل در منطقه خاورمیانه وجود ندارد.

کافی است مروری بر قدرت نظامی برخی از کشورهای عربی داشته باشیم. در جدول زیر رتبه قدرت نظامی عربستان سعودی، قطر، امارات و اردن و مصر که مهم ترین متحدان نظامی و استراتژیک یکدیگر هستند، آورده شده است:

شاخص نظامی

مصر

 

عربستان سعودی

قطر

امارات متحده عربی

اردن

رتبه نظامی

12

 

20

77

36

75

 

 

 

 

ج. اختلاف فرهنگی و عقیدتی اعضاء

اگرچه برخی دولت ها روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کرده اند اما مردم هنوز رابطه خوبی با اسرائیل ندارند. همان زمان که بحرین و امارات روابط خود را با اسرائیل عادی کردند، بسیاری از مردم در داخل این کشورها تظاهرات برپا کردند. شکی نیست که ملت های عرب حاضر نمی شوند دولت هایشان تحت رهبری رژیم صهیونیستی در یک ائتلاف نظامی فعالیت کنند. این نشان می دهد که بین اعضاء ائتلاف احتمالی اختلافات شدیدی به وجود خواهد آمد.

د. عدم خودکفایی تسلیحاتی در برخی زمینه ها

بیشتر اعضاء احتمالی ناتو عربی – عبری تولید کننده سلاح نیستند. غالب آنها از خریداران بزرگ سلاح آمریکا هستند. همچنین بیشتر اعضاء این ائتلاف، یک استراتژی مشخص نظامی یا فرماندهی منظم ندارند و حتی در چند دهه گذشته یک جنگ را تجربه نکرده اند. این نشان می دهد که ایجاد یک ائتلاف نظامی بین این کشورها سخت است.

ه. عدم تعادل انتفاعی بین کشورهای عضو

برخی کشورها همانند امارات و قطر سود زیادی از عضویت در ائتلاف نظامی با اسرائیل به دست می آورند. این کشورها هیچ اپوزیسیون فعال شیعه ای در داخل نداشته و یا آنها را سرکوب کرده اند. از طرف دیگر، این کشورها به لحاظ جغرافیایی نزدیک به ایران هستند و مرز مشترک خاکی یا آبی با ما دارند. اما کشوری مثل لبنان یا مصر که در خود گروه های مقاومت متحد ایران را پرورش داده و همچنین فاصله زیادی هم از ایران دارند سود زیادی از ائتلاف نظامی با اسرائیل نخواهند برد. این باعث می شود که روز به روز بیشتر از ائتلاف نظامی دور شده و راه خود را جدا کنند و ائتلاف نظامی را از بین ببرند.

منبع:خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها