کد خبر: 645420
تاریخ انتشار :

سرگذشت قرارداد ایران با روسیه و چین از زبان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: منظور وزیر خارجه از اجرای توافق با چین رفع موانعی بود که بعد از تحریم ها پیش آمده بودند، توافق 25 ساله هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

سرگذشت قرارداد ایران با روسیه و چین از زبان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«محمود عباس زاده مشکینی» نماینده مشکین شهر و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با برنا در رابطه با "سرگذشت قرار داد ایران با روسیه و چین" گفت: تفاهم نامه ایران و روسیه در مرحله تدوین است و به مرحله امضا نرسیده است. مقدمات کارهای کارشناسی در حال فراهم شدن است، اما تفاهم نامه 25 ساله ایران با چین امضا شده و این تفاهم نامه باید به یک سند سری بالادستی تبدیل و مرحله تصویب در مجلس را نیز طی کند. تفاهم نامه و برنامه مشترک به مرحله اجرا نرسیده است. صرفا یک تفاهم نامه کلی است که  چارچوب ها را مشخص می کند.

مشکینی در رابطه با اظهارات اجرایی شدن توافق ایران و چین تصریح کرد: بخش خصوصی و وزارتخانه ها، صدها قرارداد با بخش خصوصی چین داشتنه اند و ما چندین سال است که با چین کار می کنیم. برای برخی از این قراردادها مانعی پیش آمده بود، با اطلاعاتی که من کسب کردم منظور از اجرا، حل موانع آن قراردادها است. یکسری قراردادها نیز قبلا تهیه شده بود و با توجه به این که بخشی بوده و نیاز به مصوبه مجلس نداشته از چند سال پیش داشته به مرحله اجرا در آمده است. 

وی ادامه داد: بعد از تحریم ها یکسری مشکلاتی پیش آمد، وقتی یک چارچوب کلی و تفاهم نامه مشترک کلی امضاء شد، موانع رفع شدند. خود این تفاهم نامه مشترک  قرار است تبدیل شود به یک سری اسناد بالادستی و قرارداد که مصداق آن به قانون اساسی بر می گردد. هر قرارداد بزرگی در هر جای دنیا باید از حمایت مجلس برخوردار شود تا محکم تر شود و ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشد. این ها هم اگر به آن مرحله برسد طبیعتی است آنجایی که لازم است به هرحال به مجلس آمده و مراحل مجلس را هم طی خواهد کرد. 

نماینده مردم مشکین شهر در رابطه با این که  آیا ایران بعد از روسیه و چین با  ترکیه هم قرار داد بلند مدت خواهد بست؟ تصریح کرد:  توصیه مجلس این است ما با همه کشورهای دنیا متناسب با ظرفیت آن کشور یک نقشه راه و یک برنامه برای ایجاد ارتباط داشته باشیم. کشور ایران یک کشور بسیار قدرتمند و با ظرفیت است. طبیعتا با مناسبات حاکم در جهان این پیمان های دو جانبه و چند جانبه به خاطر خاصیت هم افزایی بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. کشورهای منطقه هم در اولویت هستند، ترکیه هم از این قاعده مستثنی نیست و یک کشور قابل توجه ای است. امیدوارم که این شرایط را برای کشورهایی مثل هندوستان هم داشته باشیم به نظرم ما در حال ایجاد توازن خوبی هستیم.

وی در ادامه گفت: شما اگر بخواهید با کشوری ارتباطتان بیشتر شود، اصولا باید تفاهم نامه جامع داشته باشید. یعنی برای ارتقاء سطح ارتباط دو کشور از سطح عادی به سطح استراتژیک اصولا باید زمان قابل توجهی پیش بینی شود و کلیات تصویب شود. هر چه این پیمان ها استراتژیک تر شود طبیعتا دایره شمولش هم بیشتر می شود، دایره اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، همه این ها را در بر می گیرد. ایران هم از این سازوکار در راستای منابع ملی خودش استفاده می کند، الان ایران خوشبختانه شکل دهنده یک بلوک قدرت در شرق عالم شده است. به نظر من سه پایه اصلی قدرت شرق را ایران، چین و روسیه تشکیل می دهند. و این در آینده نزدیک در مناسبات حاکم بر جهان و توازن در نظام بین الملل  بسیار تاثیرگذار خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره انتقاد ها به تمایل به سمت شرق تاکید کرد: تقویت ارتباط ما با کشورهای شرقی به معنای نفی ارتباط با کشورهای غربی نیست. ما با کشورهای غربی هم متناسب با شرایط ارتباط برقرار می کنیم. اما وقتی کشوری حاضر نیست در کشور ما و سرمایه گذاری کند، یا اگر یک شرکتی سرمایه گذاری کند تنبیه اش می کنند، چه انتظاری از ما وجود دارد. قرار نیست که برویم در صف انتظار و التماس بایستیم. کشور ما کشور قدرتمندی است. ما ظرفیت هایی داریم که کشورها برای تامین نیازهای خودشان با ما ارتباط برقرار می کنند، غیر از رژیم صهیونستی با همه کشورهای مشروع دنیا ارتباط برقرار می کنیم. در راستای منافع ملی خود و اجازه سوء استفاده هم به هیچ کشوری نمی دهیم.

وی در رابطه با قرارداد با کشورهای آفریقایی افزود: ما از کشورهای آفریقایی غافل شده ایم، به هرحال ظرفیت بسیاری در کشورهای آفریقایی داریم هم از حیث اقتصادی و هم سیاسی، ما از دولت خواستیم که در مورد آفریقا تجدید نظر کنند، معاونت مربوط به کشورهای آفریقایی باید تقویت شود.  

مشکینی گفت: پاکستان هم کشور مهمی است و از قبل هم با ما یکسری تفاهم نامه در خصوص امنیتی دارد. در برهه ای از زمان، متاسفانه از خاک پاکستان اقداماتی علیه ما شده است و برخلاف منافع ایران، تروریست ها سوء استفاده کرده اند. در حالی که ما با پاکستان مشترکات فرهنگی زیادی داریم، از نظر سیاسی هم بعد از انقلاب به هم نزدیک بوده ایم.  سفرها بین مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به صورت طبیعی  انجام می گیرد.  امیدواریم که برکاتی داشته باشد. با پاکستان یک مسائل مشترکی داریم که باید در مورد این ها هماهنگی های لازم صورت بگیرد، از جمله مربوط به افغانستان و بحث کنترل قاچاق مواد مخدر که برای مدیریت آن ها نیاز است بین دو کشور هماهنگی های جدی صورت بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها