کد خبر: 645461
تاریخ انتشار :

ارزیابی اولیانوف از نتیجه گفتگوهای وین: عالی!

فارس/ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به حضور نمایندگان سه هیأت اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در وین، ارزیابی از ادامه مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران در پایتخت اتریش ارائه داد.

ارزیابی اولیانوف از نتیجه گفتگوهای وین: عالی!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در این خصوص نوشت: «عالی! رؤسیای هیأت‌های E3 (آلمان، فرانسه و انگلیس)باید برای چند روز وین را ترک کنند اما تیم‌های آن‌ها برای مذاکرات بیشتر در پایتخت اتریش در دسترس خواهند بود! این دلگرم‌کننده است! ما به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نزدیک می‌شویم».

پیش از این نیز، شب گذشته (جمعه)، اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه تصریح کرد که گفت‌وگوهای وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران در مرحله پایانی خود قرار دارد و شانس دستیابی به توافق پیش از پایان ماه جاری میلادی بسیار زیاد است.

وی در ادامه افزود: «گفت‌وگوهای وین در مرحله پایانی بوده و فرصتی واقعی برای رسیدن به نتیجه‌ای وجود دارد که طی ماه‌های متمادی گذشته به دنبال آن بوده‌ایم».

این خبر در حالی منتشر شده است که خبرگزاری رویترز در جریان مذاکرات فعلی در پایتخت اتریش در خصوص لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، گزارش‌های تحریف‌شده‌ای از مفاد توافق احتمالی بین ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده ارائه داده است که مقام‌های ایران این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار گزارش های تحریف شده از وین با بیان اینکه توافق دوجانبه نخواهد بود، اعلام کرد: «توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده، بسیار متفاوت خواهد بود».

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه هفته گذشته ۲۸ بهمن ماه مدعی شد که به پیش‌نویس توافق اولیه ایران و طرف‌های مقابل مذاکره‌کننده دست پیدا کرده است و در گزارش خود نوشت اقدامات در چند مرحله پیش‌بینی شده است که مرحله اول آن توقف غنی‌سازی اورانیوم بالای پنج درصد است.

رویترز همچنین مدعی شد که پس از توقف غنی‌سازی ایران، دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد می‌شود و زندانیان دو تابعیتی آزاد خواهند شد و رفع تحریم‌های ایران از جمله تحریم‌های نفتی نیز در مرحله آخر قرار دارد و مدعی شد که بازه زمانی یک تا سه ماه از زمان توافق تا اجرای کامل آن در نظر گرفته شده است.

از طرف دیگر، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت که گفت‌وگوهای هسته‌ای غیرمستقیم هفته گذشته با ایران در وین با پیشرفت واقعی همراه بوده است و توپ را بار دیگر همچون دیگر همکارانش به زمین ایران انداخت و گفت: «در صورتی که تهران جدیت لازم را نشان دهد، امکان تحقق بازگشت مشترک به برجام طی روزهای آینده وجود دارد»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها