کد خبر: 645472
تاریخ انتشار :

دیروز در مذاکرات وین چه گذشت؟

ایرنا/ مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها در روزهای اخیر در حالی دنبال می‌شود که به اذعان مذاکره‌کنندگان، این گفت‌وگوها به مراحل حساسی رسیده و لازم است واشنگتن با اتخاذ تصمیم سیاسی، تکلیف این مذاکرات را روشن کند.

دیروز در مذاکرات وین چه گذشت؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مذاکرات وین در هفته‌های اخیر به مراحلی رسیده که مستلزم اخذ تصمیمات سیاسی واشنگتن است و در صورتی که ایران جدیت آمریکا و کشورهای اروپایی مشاهده کند، دستیابی به توافق خوب، دور از دسترس نخواهد بود.

در راستای مذاکرات لغو تحریم‌ها که با حضور ایران و کشورهای ۱+۴ در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات و همچنین هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها دیدار کرد.

در این دور از مذاکرات، دیدارهای فشرده‌ای میان هیأت‌ها در سطوح مختلف کارشناسی و مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها برگزار شده است.

در همین حین نیز آمریکا تلاش کرده است تا برخی فضاسازی‌ها، بازی‌های رسانه‌ای و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی، توپ را در زمین ایران بیاندازد و ایران را مقصر طولانی شدن مذاکرات نشان دهد.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه‌شب در گزارشی مدعی شد به بخشی از توافق بین ایران و ۱+۴ در وین دست یافته و این در حالی بود که به گفته باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، این مذاکرات به روزهای تصمیم‌گیری طرف‌ها مذاکراتی رسیده است.

منابع رسانه‌ای نزدیک به مذاکرات معتقدند، «بازی فکت شیت‌ها» در موعد تصمیم‌گیری سیاسی طرف‌های مذاکره‌کننده، با انتشار خبر غیرقابل استناد رویترز آغاز شده و برای تاثیرگذاری بر تصمیم تیم‌های مختلف، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به اذعان مذاکره‌کنندگان گفت‌وگوها به پایان خود نزدیک شده است و آمریکا به عنوان کشور خارج شده از برجام، باید تصمیمات خود را برای عمل به شروط ایران برای بازگشت به برجام بگیرد.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در توییتی در مورد در مورد روند مذاکرات وین نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی افزود: واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته، لازمه تحقق این هدف است؛ زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

پانزده گزارش متوالی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی این واقعیت را تایید می‌کند که ایران به صورت کامل به تعهدات برجامی خود از سال ۲۰۱۵ متعهد بوده است. در حالی که ایران تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کرد، دولت آمریکا به هیچ یک از تعهدات برجامی خود عمل نکرد و کارزار شکست‌خورده فشار حداکثری علیه ایران را به راه انداخت.

ایران بارها اعلام کرده در صورتی که همه طرف‌ها تعهدات خود را به طور کامل عمل کنند، ایران نیز آماده بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود است. بر همین اساس خواستار اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی برجام است. مانع عمده در این راه، فقدان تصمیم سیاسی از سوی آمریکاست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورودش به محل برگزاری کنفرانس مونیخ برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص مذاکرات وین گفت: ما امیدواریم که گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۴ در وین منجر به رسیدن به یک توافق خوب در آینده نزدیک شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: برای مرحله پس از توافق خوب ما نیازمند این هستیم که گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلف داشته باشیم، برای اینکه آماده بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافقات ذیل برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد، باشیم.

کارین ژان پیر معاون سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران درباره آخرین وضع مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار کرد: یک توافق که به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند، در دسترس است.

وی در راستای سیاست بکارگیری ضرب‌الاجل‌های ساختگی آمریکا درباره مذاکرات وین برای فشار بر ایران در میز مذاکره مدعی شد: اگر در چند هفته آینده به این توافق دست نیابیم، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را غیرممکن می‌سازد.

در همین راستا،  رژیم صهیونیستی با نگرانی‌ از قوت گرفتن احتمال توافق در مذاکرات وین، تلاش دارد مانند توافق قبلی در سال ۲۰۱۵، جلوی هرگونه توافقی میان ایران و آمریکا را بگیرد. نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی شهریورماه نیز برای مانع تراشی در راه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به واشنگتن سفر و با بایدن و دیگر مقامات آمریکایی در این خصوص رایزنی کرد.

اخیراً  نیز بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز برای گفت‌وگو در مورد ایران دیدار داشت.

این روزها مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست گفت‌وگوها به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. تا امروز هم مذاکرات به لطف ابتکارات تیم مذاکره‌کننده کشورمان به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده است.

عدم انعطاف‌پذیری آمریکا در پذیرش شروط ایران برای بازگشت این کشور بر سر میز مذاکرات، باعث شده است که مذاکره‌کنندگان کشورمان برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی تهران کار سختی در پیش داشته باشند.

بهتر است دولت آمریکا به جای تعیین ضرب‌الأجل‌های مصنوعی که دائماً نیز در حال تغییر هستند، بر اتخاذ تصمیمات لازم و پیشبرد گفت‌وگوها تمرکز کند و از ادعاها و اظهارات غیرواقعی دست بردارد.

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی سال جاری در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها