کد خبر: 645565
تاریخ انتشار :

گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با سید جلال ساداتیان:

بیانیه سیاسی کنگره هیچ ضمانت اجرایی ندارد

سید جلال ساداتیان گفت: بهتر بود دستگاه دیپلماسی ایران به‌جای تمرکز بر اخذ تضمین از کنگره آمریکا در پی گرفتن قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل می‌بود.

بیانیه سیاسی کنگره هیچ ضمانت اجرایی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گفته می‌شود کنگره آمریکا برای ضمانت ماندگاری آمریکا در برجام ممکن است بیانیه‌ای سیاسی صادر کند. حالا پرسش آن است که آیا چنین بیانیه‌ای از ضمانت اجرای لازم برخوردار است؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «ایران وقتی به این دور از مذاکرات وارد شد، گروهی که پیشتر با کل برجام و مذاکرات مخالف بودند، خواسته‌هایی حداکثری را مطرح کردند؛ خواسته‌هایی از جمله رفع همه تحریم‌ها درباره تمام افراد و در تمام شئون، اخذ ضمانت از آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام، اخذ خسارت ناشی از خروج آمریکا از برجام و در نهایت تعیین سازوکاری برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها. آمریکا هم خواسته‌های حداکثری خود را مطرح کرد؛ از جمله آنکه باید در کنار مذاکرات احیای برجام، درباره دو موضوع برد موشکی ایران و نفوذ ایران در منطقه گفت‌وگو شود که به نظر می‌رسد هر دو کشور از خواسته‌های حداکثری خود قدری کوتاه آمده‌اند».

او درباره اخذ ضمانت از آمریکا بیان کرد: «دولت آقای بایدن اعلام کرد که در کنگره اکثریت را در اختیار ندارد و نمی‌توان امید داشت که برجام به صورت مصوبه در کنگره درآید. حالا اینکه مصوبه کنگره به بیانیه سیاسی کنگره تبدیل شود یک تقلیل آشکار است و حتما بیانیه‌ای سیاسی از سوی کنگره ضمانت اجرا ندارد».

ساداتیان با ارائه پیشنهادی بحث را این‌طور ادامه داد: «من تصور می‌کنم بهتر بود دستگاه دیپلماسی ایران به‌جای تمرکز بر اخذ تضمین از کنگره آمریکا در پی گرفتن قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل می‌بود تا در آن صورت هم دولت‌ آمریکا و هم کنگره این کشور موظف به اجرای قطعنامه می‌شدند. البته شاید آقایان بگوید خود برجام هم تحت حمایت قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت بود اما آمریکا از آن خارج شد اما اکنون می‌شد که شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه‌ای تکمیلی برای خارج‌شوندگان مجازات‌هایی را در نظر بگیرد».

ساداتیان در پایان گفت: «چنین قطعنامه‌ای به تأیید پنج کشور عضو دائم شورای امنیت می‌رسید و اگر از سوی هر یک از این پنج کشور نقش می‌شد، آنها مسئولیت داشتند اما بیانیه سیاسی کنگره حتی برای کنگره کنونی هم لازم‌الاجرا نیست، چه رسید به دولت‌ها و کنگره‌های بعدی آمریکا»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها