کد خبر: 645646
تاریخ انتشار :

گروکشی در کوبورگ! | تاثیر درگیری روسیه و اوکراین بر مذاکرات وین

احتمال حمله روسیه به اوکراین، می‌تواند سهم بزرگی در بهبود شرایط مذاکره برای ایران داشته و آمریکا و هم پیمانان غربی آن را به سمت تسریع در انجام اقدامات لازم برای امضای توافق با تهران سوق داده باشد، اما حالت دیگری هم امکانپذیر است؛ یعنی یا در حالتی که مسکو احساس کند بهتر است خود از این عامل استفاده کند، پرونده اوکراین می تواند تاثیر معکوسی در موفقیت مذاکرات احیای برجام داشته باشد.

گروکشی در کوبورگ! | تاثیر درگیری روسیه و اوکراین بر مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اظهارات مقامات ایالات متحده و متحدان غربی اش و همچنین مسئولان ایرانی، حاکی از آن است که دست یابی به توافق جدیدی بین طرفین، به مراحل نهایی خود رسیده و اختلافات حالا به برخی جزییات مربوط می‌شود، نه به چارچوب کلی توافق.

تا زمان دستیابی به توافق پایانی، هشدار‌های متحدان غربی آمریکا در مورد اینکه ایران تنها چند روز برای امضای توافق فرصت دارد، ادامه می‌یابد، همانطور که وزیر خارجه فرانسه در آخرین صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد. در مقابل، شاهد اشاره‌هایی طرف‌های ایرانی هستیم که از یک سو تاکید می‌کنند طرف‌ها به توافق نزدیک شده اند و از طرف دیگر تعلیق غنی‌سازی توسط ایران را تکذیب می‌کنند، همانطور که خبرگزاری تسنیم ضمن بیان این مطلب، اینکه مذاکرات مستقیم با آمریکا شرط اصلی توافق باشد را تکذیب کرد.

مذاکرات ایران و غرب مسیر طولانی و پیچیده‌ای را طی کرد، اما در این گفتگو‌های سخت، طرف‌ها به دنبال آن بودند تا پرونده هسته‌ای ایران از دیگر مسائل سیاسی که این کشور در آن نقش دارد، یا بر منافع دیگر دولت‌ها تاثیر می‌گذارد، جدا نشود، از جمله روسیه که اخیرا تنش در پرونده اوکراین را افزایش داده، به گونه‌ای که جهان اماده تهاجم روسیه است و این مساله می‌تواند تبدیل به یک بحران جهانی شود که بر دیگر بحران‌های جهانی نیز موثر باشد.

سایت انتخاب نوشت برای مثال، دیدار بین پوتین و ابراهیم رئیسی که در تاریخ ۱۹ ژانویه گذشته اتفاق افتاد، اوج این ربط است. دو طرف از پیش نویسی تفاهم نامه ۲۰ ساله بین دو کشور خبر دادند، یعنی توافقی که ابعاد امنیتی نظامی و اقتصادی دارد. علاوه بر این، این دیدار، پیام واضحی برای غرب داشت مبنی بر اینکه دو کشور در زمینه استفاده از انرژی صلح امیز هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

این اشاره اخیر چه واقعی باشد و چه یک تبلیغ رسانه ای، متوسل شدن ایران به توافق‌های راهبردی با روسیه و چین، با هدف تقویت قدرت آن و دور زدن تحریم‌های غربی انجام می‌شود، و این دو مساله به نوعی به پرونده هسته‌ای هم ارتباط دارد.

خطر بزرگی که در مورد احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد، می‌تواند سهم بزرگی در بهبود شرایط مذاکره برای ایران داشته و آمریکا و هم پیمانان غربی آن را به سمت تسریع در انجام اقدامات لازم برای امضای توافق با تهران سوق داده باشد، اما حالت دیگری هم امکانپذیر است؛ یعنی در صورت مبالغه ایرانی‌ها در استفاده از این برگ برنده، یا در حالتی که مسکو احساس کند بهتر است خود از این عامل استفاده کند، پرونده اوکراین می‌تواند تاثیر معکوسی در موفقیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای داشته باشد.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها