کد خبر: 645800
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» پاسخ داد

چرا در پی پایین آمدن نرخ ارز، کالاها ارزان نشد؟

ابوذر ندیمی گفت: اگر متعاقب احیای برجام بشود حداکثر نفت را فروخت یعنی چیزی حدود دوونیم میلیون بشکه در روز، حتما با تحولات قابل اعتنایی مواجه می‌شویم اما در هر کدام از بخش‌ها اگر اخلال وجود داشته باشد، آثار مثبت واردشدن ارز به کشور، حداقلی می‌شود.

چرا در پی پایین آمدن نرخ ارز، کالاها ارزان نشد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست سایت نامه‌نیوز: چندروزی می‌شود که نرخ ارز قدری کاهش داشته است اما در عین حال خبری از پایین‌آمدن عمومی قیمت‌ها نیست اما چرا؟

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره این موضوع به  «نامه‌نیوز» گفت: «درباره گرانی یک تحلیل می‌شود ارائه داد و درباره آثار نرخ هم تحلیل دیگری. در بسیاری از موارد این دو با یکدیگر قابل جمع‌اند و در برخی موارد هم چنین نیست. ریشه گرانی به مشکلات ساختاری باز می‌گردد. باید گفت که گرانی همیشه ریشه صرفا اقتصادی ندارد؛ برای مثال کشاورز محصولش را کیلویی 20هزار تومان می‌فروشد اما می‌بینیم که در بازار 80 تا 100هزار تومان به فروش می‌رسد و در اینجا نقش دلالی کاملا محسوس است. با این اوصاف مثلا رابطه قابل تأملی میان گرانی برنج و نرخ ارز مشاهده نمی‌شود زیرا میزان ارزبری برنج بسیار کم است و همان میزان ارزی هم که می‌برد، مربوط به سم، ماشین‌آلات و... است که چندان قابل اعتنا نیست».

او ادامه داد: «با این اوصاف می‌توان گفت که درباره افزایش قیمت اقلام باید ببینیم چه میزان آنها تولید داخل است و هر یک از آن اقلام چه‌قدر ارزبر هستند و دولت در ارتباط با آنها چه‌قدر ارز تخصیص می‌دهد. موضوع دیگر بحث مالیات است. موضوع معافیت مالیاتی در ارتباط با کشاورزان اعم از لبنی، زراعی و دامی کم است و وقتی چنین باشد، طبیعی است قیمت محصول بالا برود. بر همه اینها نقش دلال‌ها را هم بیفزایید تا ببینید که چه‌طور اقلام بدون آنکه نرخ ارز در میان دخیل باشد، بالا می‌رود».

این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: «موضوع دیگر، ارز برای کالاهای اساسی است که ممکن است همین را هم در سال آینده نداشته باشیم. واقعیت این است که عمده ارز، مصرفی است و ارز برای امور سرمایه‌ای کمتر تخصیص داده می‌شود».

ندیمی در پایان درباره به نتیجه‌رسیدن احتمالی مذاکرات و ارتباطش با قیمت‌های کالاها گفت: «به هر صورت ما می‌خواهیم از طریق برجام با کشورهای مختلف به راحتی مبادله تجاری داشته باشیم؛ حتی با چین، روسیه و هند و البته کشورهای اروپایی. اگر متعاقب احیای برجام بشود حداکثر نفت را فروخت یعنی چیزی حدود دوونیم میلیون بشکه در روز، حتما با تحولات قابل اعتنایی مواجه می‌شویم اما در هر کدام از بخش‌ها اگر اخلال وجود داشته باشد، آثار مثبت واردشدن ارز به کشور، حداقلی می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها