کد خبر: 645822
تاریخ انتشار :

نشست اضطراری شورای امنیت درباره جنگ در اوکراین

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که روسیه استقلال دو منطقه جدایی طلب اوکراین را به رسمیت شناخت و دستور داد، نیرو‌هایی به عنوان صلحبان در این مناطق مستقر شوند.

نشست اضطراری شورای امنیت درباره جنگ در اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تشدید بحران اوکراین آغاز شد.

به گزارش صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نشست پس از آن برگزار می‌شود که روسیه استقلال دو منطقه جدایی طلب اوکراین را به رسمیت شناخت و دستور داد نیرو‌هایی به عنوان صلحبان در این مناطق مستقر شوند.

نیکلاس دو ریویر سفیر فرانسه در سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه شورای امنیت اعلام کرد: «ما با یک وضع خیلی، خیلی چشمگیر رو به رو هستیم».

فرانسه از جمله کشور‌هایی بود که به درخواست اوکراین خواستار برگزاری این نشست اضطراری شد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این جلسه از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انتقاد کرد که گفته بود نیرو‌هایی که پیشتر دستور داده است در مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین مستقر شوند، در جایگاه صلحبان عمل خواهند کرد.

توماس گرینفیلد گفت: «وی (پوتین) آن‌ها را صلحبان می‌خواند. مزخرف است. ما می‌دانیم که آن‌ها واقعا چه هستند».

دستور پوتین به طور گسترده به منزله هموار کننده راه برای عملیاتی به منظور استقرار بخشی از نیرو‌های تهاجمی احتمالی قلمداد می‌شود که وی در مرز‌های اوکراین مستقر کرده است.

روسیه، که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، خواسته بود این جلسه غیرعلنی باشد، ولی آمریکا تاکید داشت این نشست علنی برگزار شود.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از کاخ سفید، اعلام کرد تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه با هماهنگی متحدان امروز سه شنبه اعلام خواهد شد.

نماینده روسیه: به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسگ اقدامی ناگهانی نبود

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره تحولات اوکراین گفت: به اظهارات به شدت احساسی حاضران درباره اقدام روسیه در قبال اوکراین به دقت گوش دادم. مواضع بین المللی به گونه‌ای القا می‌کند که انگار اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک ناگهانی بوده است در حالی که این گونه نیست. دو جمهوری دونتسک و لوگانسک سال ۲۰۱۵ استقلال خود را اعلام کردند در حالی که ما اکنون استقلال آن‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.

وی ادامه داد: ما امیدوار بودیم همزمان با به قدرت رسیدن رئیس جمهور جدید در اوکراین، به صلح در این کشور دست یابیم و از خونزیری جلوگیری کنیم. اوکراین تمام تلاش خود را برای نابودی توافق مینسک به کار گرفت. ما از دیپلماسی استقبال می‌کنیم و برای دستیابی به راه حل‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم.

نبنزیا تصریح کرد: اوضاع در مناطق شرقی اوکراین متشنج شد و ما شاهد حمله دولت اوکراین به مناطق مسکونی دونتسک و لوهانسک بودیم. به علت حملات اوکراین، حدود ۶۰ هزار نفر از دنباس به داخل خاک روسیه فرار کردند که ما از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

نماینده اوکراین: حق دفاع در مقابل روسیه را بری خود محفوظ می‌دانیم

نماینده اوکراین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره تحولات این کشور گفت: ما برگزاری این نشست فوق العاده را خواستار شدیم تا توجهات را به تصمیم غیرقانونی رئیس جمهور در قبال شرق اوکراین جلب کنیم. روسیه سال ۲۰۰۸ بخشی از خاک گرجستان و سال ۲۰۱۴ بخشی از خاک اوکراین را اشغال کرد.

وی افزود: بر خلاف اقدامات روسیه، مرز‌های اوکراین در گذشته تغییر نکرده و در آینده بدون تغییر باقی خواهد ماند. ما به حل و فصل مسالمت آمیز و سیاسی بحران پایبندیم و هیج تمایلی به اقدامات تحریک آمیز نداریم. اوکراین حق دارد به صورت انفرادی و جمعی از خود دفاع کند و شرایط ما مثل سال ۲۰۱۴ نیست.

نماینده اوکراین مدعی شد: تصمیم رئیس جمهور روسیه درباره شرق اوکراین صلح بین المللی را تهدید می‌کند

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها