کد خبر: 646403
تاریخ انتشار :

جنگجویان چچنی، مخوف‌ترین سربازان پوتین / از هدایت داعش تا حضور در اوکراین

سربازان ویژه چچن در جنگل های نزدیک اوکراین اردو زنده اند. آنها منتظر فرمان‌اند تا به کیف رفته و مقامات بلند پایه ی اوکراینی را به قتل برسانند.

جنگجویان چچنی، مخوف‌ترین سربازان پوتین / از هدایت داعش تا حضور در اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«جوخه چچن» نامی است که بسیاری را ترسانده است. این نام به سربازان مخصوص چچنی ارتش روسیه اطلاق می شود که عملیات مخصوص ربایش یا ترور افراد سرشناس را بر عهده دارند و بنا بر گزارش دیلی میل، هم اکنون نیز در جنگلهای اوکراین حضور دارند تا در صورت صدور فرمان به کیف رفته و افراد مخصوص ارتش و دولت اوکراین را به قتل برسانند 

اما این سربازان کیستند و چگونه به وجود آمدند؟ در این گزارش مروری بر رابطه چچن و روسیه، سربازان چچنی و تاریخچه ی تشکیل چوخه ی چچن داریم.

چچن؛ سرزمینی که به جنگ عادت دارد

به طور کلی، چچنی ها از مخوف ترین سربازان روسیه هستند. قدرت بالای جسمانی و نظامی آنها باعث شده بدل به سربازانی چابک شوند. چچن از ابتدای حضور اقوام چرکس در آن با جنگ بزرگ شده است. نبرد با ترکان عثمانی، نبرد با ایران، نبرد با حکام گرجستان و در آخر هم جنگ با روسیه تزاری و شوروی مردم این منطقه را آبدیده کرده است.

 چچنی ها از زمان محمد الشامل تا کنون اندیشه های ناسیونالیستی و جدایی طلبانه خود را با افکار اسلامی خاص خود که جمع فقه سلفی و کلام صوفیانه است ترکیب کرده و ایدئولوژی غریبی به وجود آورده اند.

چچن در قرون اخیر همواره با روسیه درگیر بوده است اما اوج این درگیری در زمان شوروی و حاکمیت ژوزف استالین بود. حکام شوروی چچنی ها را از سرزمین اصلی خود اخراج کرده و به سیبری تبعید کردند. بسیاری از چچنی ها در این منطقه سرد و بی آب و علف جان دادند و بعد از چند دهه بقایای آنها مجددا به چچن و داغستان بازگشتند.

این جنگ ها و اتفاقات باعث شد چچن کینه ای عجیب از روسیه به دل بگیرد. بعد از نابودی شوروی این منطقه ادعای استقلال کرد اما در دو جنگ بزرگ در سال 1944 و 1999 نتوانست مانع از پیشروی ارتش روسیه شود و اگرچه خودمختاری خود را تا حد زیادی حفظ کرد اما تحت نظر فدراسیون روسیه قرار گرفت.

رئیس جمهور چچن؛ از رهبری گروه مخوف قدیروفسکی تا هم پیمان شدن با پوتین

رئیس جمهور فعلی چچن رمضان قدیروف است. او فرزند احمد قدیروف، رئیس جمهور سابق چچن است. احمد قدیروف یک مفتی چچنی بود که ابتدا در صف جدایی طلبان این جمهوری قرار داشت اما پس از مدتی با روسها به توافق رسید و پس از سرکوب نیروهای اصلان مسخدوف و شامیل باسایف در جنگ دوم چچن توسط ارتش روسیه، به ریاست جمهوری این منطقه رسید.

در سال 2004 در رژه سال روز پیروزی در جنگ جهانی دوم، احمد قدیروف توسط بمب کار گذاشته شده به وسیله جدایی طلبان کشته شد و پسرش رمضان به قدرت رسید.

رمضان قدیروف در ابتدا یکی از چریک های چچن بود که یک گروه مخوف به نام «قدیروفسکی» را هدایت می کرد. این گروه که تفکرات ناسیونالیستی و اسلامی را ترکیب کرده بود، به شدت تندرو بود و بسیاری از مخالفان خود را ربوده و یا شکنجه و ترور می کرد.

قدیروف که مانند پدرش با حکومت مرکزی روسیه روابط دوستانه برقرار کرد، در سال 2007 به عنوان رئیس جمهور چچن انتخاب شد. بسیاری معتقدند این کار قدیروف (دوستی با روسیه) مصداق خیانت بوده است. با این حال، قدیروف توانست از طریق این دوستی، پایه های قدرت خود را در چچن مستحکم کرده و جمهوری چچن را به عنوان یک ایالت خودمختار روسیه به رسمیت بشناساند.

چچن، وهابیت و داعش

بعد از جنگ چچن بسیاری از مبلغان وهابی عربستانی همان کاری را در چچن و داغستان کردند که در افغانستان کرده بودند. تزریق پول به گروه های مبارز همزمان با تاسیس مدارس وهابی و مساجد سلفی باعث شد بسیاری از جدایی طلبان سر و شکل وهابی به خود بگیرند. این مخالفان وهابی دشمن درجه یک رمضان قدیروف نیز بوده و مدتی تلاش کردند چچن را به اشغال خود در بیاورند. با آغاز جنگ داخلی سوریه اما بیشتر این گروه ها که در تسلط بر چچن موفقیتی به دست نیاورده بودند به سوریه رفته و چوخه های داعش چچن را به وجود آوردند.

چچنی های داعش بی شک یکی از ترسناک ترین گروه های داعشی بودند. این افراد هم توان نظامی داشتند و هم به لحاظ جسمانی قدرتمند بودند. با این حال، با ورود رسمی روسیه به جنگ سوریه، قدیروف انتقام خود را از این افراد گرفت. بر اساس گزارش منابع خبری روس، گروهی از سربازان چچنی مامور مبارزه با چچنی های داعش شدند. این سربازان با اعزام به سوریه توانستند مسیر پیروزی روسیه را هموار کنند.

چوخه چچن؛ سلاح مخفی پوتین در جنگ ها

عملیات مشترک در سوریه اولین همکاری جدی قدیروف و پوتین در خارج از مرزهای روسیه بود. این همکاری زمینه ساز ایجاد «چوخه چچن» شد. حالا سربازان زبده چچنی تحت فرماندهی قدیروف عملا تحت رهبری پوتین قرار گرفته و عملیات ویژه روسیه را انجام می دهند.

این گروه که تجربه جنگ در خارج را هم دارد با افزایش حضور در جبهه های جنگ اوکراین هم باعث افزایش قدرت قدیروف و نزدیکی او به پوتین می شود و هم باعث کاهش دوری مردم چچن از حکومت این منطقه می گردد. همانطور که بیان شد چچنی ها ذاتا جنگجو هستند. آنطور که رادیو فرانسه گزارش داده، غالب سربازان چچنی داعش، جوانان فقیری بودند که تشنه جنگ و سلاح بوده و دوست داشتند همچون پدران و پدربزرگانشان بجنگند. فراهم کردن زمین جنگ برای این افراد، هدفی است که قدیروف دنبال می کند و قطعا موجب رضایت پوتین هم می شود.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها