کد خبر: 646504
تاریخ انتشار :

ادعای گروههای حقوق بشری:

روسیه از بمب خوشه‌ای استفاده کرده است

گروه های حقوق بشری و سفارت اوکراین در آمریکا روسیه را به استفاده از بمب های خوشه ای و خلائی که سلاح های محکوم شده از سوی سازمان های بین المللی می باشند متهم کردند.

روسیه از بمب خوشه‌ای استفاده کرده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، عفو بین الملل ودیده بان حقوق بشر هر دو اعلام کردندبه نظر می رسد  نیروهای روسیه از بمب های ممنوع خوشه ای استفاده کرده اند. از سوی دیگر عفو بین الملل روسیه را برای حمله به پیش دبستانی در شمال شرقی اوکراین که غیرنظامی ها در آن پناه گرفته بودند متهم کرد. 

«اوکسانا مارکاروفا»سفیر اوکراین در آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران پس از جلسه با اعضای کنگره آمریکا گفت: روسیه از سلاح گرمافشاری (ترموباریک) که به نام بمب خلایی معروف است در حمله به کشورش استفاده کرده است. 

او همچنین اضافه کرد اوکرین فعالانه با دولت «جو بایدن» و کنگره آمریکا همکاری می کند تا سلاح های بیشتر و تحریم های سخت تر در برابر روسیه بدست آورد.

بمب خلایی و یا سلاح گرمافشاری (ترموباریک) اکسیژن محیط را می مکد تا انفجار عظیم گرمایشی ایجاد کند و  موج انفجاری بلندمدت تری در مقایسه با انفجارهای معمولی ایجاد می کند که قادر است بدن انسان را تبخیر کند. 

تاکنون تائیدیه رسمی درباره استفاده از سلاح های گرمافشاری (ترموباریک) در مناقشه اوکراین از سوی نهادهای مستقل وجود ندارد.در این مورد تنها یک تیم از شبکه خبری «سی ان ان» شنبه عصر گزارش داده بود که چندین بمب افکن گرمافشاری (ترموباریک) روسی نزدیک مرزهای اوکراین مستقر شده است. 

«جن پساکی»سخنگوی کاخ سفید گفت گزارش را دیده است اما هنوز تائید رسمی درباره استفاده روسیه از چنین سلاح هایی بدست نیاورده است. با این وجود وی افزود: «اگر این موضوع صحت داشته باشد، جنایت جنگی است.»

سفارت روسیه در آمریکا تاکنون پاسخی به این اظهارات نداده است. 

عفو بین الملل اعلام کرد قوانین حقوق بشری بین المللی استفاده از سلاح هایی مانند بمب های خوشه ای را ممنوع کرده است. چنین حملاتی که می توانند منجر به کشته و مجروح شدن غیرنظامیان شوند جنایت جنگی است. 

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (۵ اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد ششمین روز خودشده وهمزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. / ایرنا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها