کد خبر: 646751
تاریخ انتشار :

دولتشاهی: اموالی از گذشته به استقلال برمی‌گردد

دولتشاهی: اموالی از گذشته به استقلال برمی‌گرددنمی‌توانیم کتمان کنیم که با حضور آقای قربان‌زاده به عنوان رییس سازمان خصوصی سازی واگذاری به شکل عجیبی مدیریت شد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 علی دولت‌شاهی مشاور اقتصادی باشگاه استقلال در گفتگویی مفصل با خبرنگار ورزش سه توضیحاتی را در خصوص ورود این باشگاه به فرابورس ارائه و همچنین نحوه خرید سهام را به هواداران استقلال توضیح داد.

او در بخش دیگری از صحبت هایش به تمجید از رییس سازمان خصوصی سازی و مدیرعامل باشگاه استقلال در روند خصوصی سازی پرداخت؛ دولت‌شاهی همچنین از نحوه قیمت گذاری برند باشگاه استقلال انتقاد کرد و در پایان هم روز ۱۵ اسفند را روز برگزاری دربی بورس دانست. این گفت‌وگو را در ادامه مرور می‌کنیم:

* آجورلو اصرار بر شفاف سازی داشت

پس از اینکه آقای سردار آجورلو برای مدیریت شرکت فرهنگی ورزشی استقلال یا باشگاه استقلال انتخاب شدند، یکی از استراتژی های مهمی که در دستور کارشان قرار دادند بحث خصوصی سازی باشگاه بود. این موضوع بحثی دارد که خصوصی سازی یعنی شفاف سازی. آقای آجورلو بنای این را داشتند که باشگاه مستقل از هر تصمیم گیری مدیریتی، شفاف سازی شود. باشگاه راستی آزمایی شد و صورت های مالی اش بر اساس واقعیت های موجود انجام شد نه آنچه که هیات مدیره های سنوات دوست داشتند اتفاق بیفتد‌ با حذف از آسیا این موضوع سرعت بیشتری به خودش گرفت و بعد از آن هم نمی‌توانیم کتمان کنیم که با حضور آقای قربان‌زاده به عنوان رییس سازمان خصوصی سازی این موضوع به شکل عجیبی مدیریت شد و به آن سرعت بخشیده شد که فکر می‌کنم ایشان رکورد زدند و ما شبانه روز در خدمت ایشان کار کردیم تا به این نقطه رسیدیم.

* قربان‌زاده اجازه نمی‌دهد کار روی زمین بماند

آمار جلساتی که برگزار شده از دست در رفته است. آقای دکتر قربان‌زاده شخصا به طور روزانه فقط جلسه می‌گذاشت و موضوع را جلو می‌برد. همین الان هم اگر موبایل من را نگاه کنید پیام های ایشان را می‌بینید؛ ایشان نامه ها را شخصا می‌فرستد و نمی‌گذارند کار روی زمین بماند و نمی‌گوید معاون یا منشی من باید بگویند. همین الان یکی از معاونان ایشان در باشگاه استقلال مستقر است. ما دیروز در کدال بارگذاری شدیم و امروز مدارکمان را نهایی می‌کنیم اما همین امروز هم تیم ایشان در سیستم باشگاه استقلال مستقر است. از طرفی واقعا آقای آجورلو تصمیم بر شفاف سازی داشت؛ اگر شفاف سازی نمی‌شدیم نمی‌توانستیم خصوصی سازی شویم. ما بدهی هایی در گذشته بدهی هایی داشتیم که شفاف نبوده و مشخص نبوده واقعی است یا خیر. بخشی از آن اعداد و ارقام کذب بوده و همه اینها راستی آزمایی شده است. واقعیت اینکه ما چقدر بدهی داریم مشخص نبود. در سنوات مختلف به هیات های مالیاتی مراجعه نشده و باشگاه علی‌ الراس شده و این مالیات بزرگ و بزرگتر شده و تبدیل به عدد بزرگی شده در صورتیکه اگر مراجعه می‌کردند، خیلی از این مالیات ها به ما تعلق نمی‌گرفت. همه اینها مشخص شد. از سوی دیگر بدهی هایی وجود داشت که افراد مدعی آن بودند. برای مثال کسی از ما طلب داشته و به دادگاه رفته و مدیرعامل وقت به معاون حقوقی نگفته به دادگاه مراجعه کن و دادگاه حکم صادر کرده؛ باز هم در مرحله اعتراض، اعتراض نکرده‌اند و این خیلی بد است.

 استقلال یک ثروت ملی است

استقلال ضمن اینکه بیت المال است، یک ثروت ملی است. ما می‌توانیم استقلال را با یکی از آثار ملی مقایسه کنیم. استقلال با یک بنگاه اقتصادی متفاوت است و ما نمی‌توانیم بگوییم یک فولاد، پتروشیمی یا چنین چیزی را می‌خواهیم ارائه کنیم. ترک فعل ها به ساختار این باشگاه زد و ما واقعا از جان و خانواده مایه گذاشتیم تا بتوانیم به مرحله شفاف سازی برسیم. رسیدن به مرحله شفاف سازی خیلی سخت بود و اتفاقاتی افتاد که من نمی‌توانم بازگو کنم اما آقای آجورلو محکم ایستادند و دستور دادند که تمام تبعات آن را تحمل کنید و باید شفاف شویم. دستگاه های نظارتی هم خیلی کمک کردند، سازمان بازرسی کل کشور آقای دکتر خداییان خیلی کمک کردند و اگر این کمک ها نبود به این نقطه امروز که یک نقطه تاریخی است نمی‌رسیدیم.

* آیا شما سهام استقلال را نمی‌خرید؟

شما یک شرکت دارید که ۲۸۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است که ما به این موضوع معترض هستیم؛ نه برای اینکه ۴۰۰-۵۰۰ میلیارد بالاتر باشد، بلکه ما می‌گفتیم ۷۰۰۰ میلیارد می‌ارزیم. ما می‌گفتیم فرمول اشتباه است. ۲۸۰۰ قیمت گذاری شده و ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیارد برابر صورت های مالی و واقعی ما اینجا بدهی داریم. مازاد بدهی ما را دولت برعهده گرفته است؛ یعنی وزارت ورزش متعهد شده است که اگر بدهی احصا نشده ای وجود داشت، بر عهده می‌گیرم. ده درصد از محل افزایش سرمایه قرار است پول ابتدایی به باشگاه بیاید و بدهی ها را صاف کند؛ یعنی ۳۹۰ میلیارد تومان پول می‌آید و ما ۲۳۰ میلیارد تومان بدهکار هستیم. ۲۸۰۰ میلیارد تومان دارایی داریم، برند ۷۰ ساله داریم با ۳۰ میلیون نفر جمعیت. کدام برند در کشور این میزان طرفدار دارد؟ اگر ما فردا یک خودکار بزنیم، تمام خودکار فروش می‌رود. با پلتفرم ها، بیزینس پلن ها، زیرساخت هایی که درست کرده‌ایم و... شما به عنوان یک فرد عادی این سهام را نمی‌خرید؟ ۲۸۰۰ میلیارد ارزش آن است و ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد و ۳۹۰ میلیارد تومان هم از ابتدایی این بدهی را صفر می‌کند. شما نمی‌خرید؟ اینها بحث های غیرفنی و زرد است. ما بعضا از آدم هایی این بحث ها را می‌شنویم که جای تعجب دارد.

* چه ایرادی دارد چند بلوک به یک اپراتور بفروشیم؟

این سیاست های دولت محترم جمهوری اسلامی است که چه اتفاقی رخ بدهد و شورای عالی قیمت گذاری باید تصمیم بگیرند اما چه ایرادی دارد ما دو یا سه بلوک را به یک پتروشیمی یا یک اپراتور یا یک شرکت سرمایه گذاری پولدار بفروشیم؟ ما که نگفتیم طرفدار سهام نخرد. این ده درصد را طرفداران باید بخرند، پیشکسوت ها و کارکنان فعلی و هواداران باید بخرند. همه اینها باید یک مجموعه باشد. اینکه خصولتی کنند چه ایرادی دارد؟ من می‌گویم آینده استقلال به قدری مهم و ارزشمند است که باید مدیریت آن دست عقلای اقتصادی باشد.

* استقلال برنامه کسب و کار ۵۰۰ میلیاردی دارد

شما می‌توانید بهترین مدیرعامل ورزشی را برای باشگاه منصوب کنید به شرطی که پشت دست او پول باشد و بتواند توانمندی اقتصادی داشته باشد. یکی از بحث هایی ما در صد روز اول داشتیم برنامه کسب و کارمان بود. قبلا یک شخصی با منت پیراهن ما را می‌خرید و به قدری منت می‌گذاشت که می‌گفت باید من درباره سرمربی نظر بدهم. به شما چه ربطی دارد؟ باشگاه مدیرعامل و کادرفنی دارد. ما این را پهن کردیم و کارگزار گذاشتیم و آیتم ها را ریز کردیم و امروز باشگاه یک برنامه کسب و کار ۵۰۰ میلیارد تومانی دارد که تا ۲۰۰۰ میلیارد می‌تواند افزایش پیدا کند. این سهام روی کدال چقدر ارزش دارد؟ الان کمپ حجازی را پس گرفته‌ایم و اموال دیگری را اضافه خواهیم کرد. بعد از آن من می‌گویم هر مالی که به این باشگاه اضافه شود چقدر ارزش ما روی تابلو بالاتر خواهد رفت.

* کمپ حجازی در تصرف باشگاه استقلال است

من به دلیل مشغله بیش از حدی که داریم پاسخگویی در صفحه شخصی ام برایم سخت است اما از همینجا می‌گویم ماجرای کمپ حجازی حل شده و الان در تصرف باشگاه استقلال قرار دارد و اسناد آن هم توسط وزارت محترم ورزش و دستور وزیر محترم در حال انتقال است. به قدرت می‌گویم سند باقیمانده کمپ حجازی الان قانونا به طور کامل در اختیار باشگاه استقلال وجود دارد. ورزشگاه امام رضا هم در حال طی کردن مراحل است و به زودی دکتر سمیعی در حوزه حقوقی پاسخ این سوالات را می‌دهند چون من بخش اقتصادی را دارم جزییات مسائل حقوقی را نمی‌دانم ولی می‌دانم که غیر از آن اموال دیگری هم در حال اضافه شدن است که از گذشته مال استقلال بوده است. بچه های حقوقی ما تلاش زیادی می‌کنند. جا دارد از بخش حقوقی برای تلاش های بسیاری که در این حوزه در این مدت انجام داده‌اند تشکر کنم.

* کارگزاری فعلی باشگاه استقلال بانک دی است

من توصیه ای برای هواداران دارم؛ اگر شما کد سجام را دارید که خودتان بلد هستید، اگر ندارید ویدیویی که من منتشر کرده‌ام را ببینید اما راه ساده تر کارگزاری بانک دی است که در حال حاضر کارگزار باشگاه استقلال است و تمام کارهای باشگاه استقلال را انجام می‌دهد. می‌توانید وارد لینک کارگزاری بانک دی شوید و از آن طریق تمام آنچه که تسهیل کننده این اتفاق باشد وجود دارد و به راحتی می‌توانند خرید سهامشان را انجام بدهند. در ویدیویی که من گذاشته‌ام برای کسانی توضیح دادم که می‌خواهند یک کارگزاری دیگری را انتخاب کنند اما اگر از طریق کارگزاری بانک دی بروند تسهیل راحت تری دارند. کارگزاری فعلی باشگاه استقلال "دی" هست.

* ضعف قیمت گذاری؟ حضور دو گروه کارشناسی

چند مدل محاسبه برای قیمت گذاری برند وجود داشت. ما نمی‌توانیم باشگاه استقلال را ۵ یا ۱۰ سال ببندیم؛ باید باشگاه استقلال را بی نهایت تصور کنیم. دوستان از مدل محاسباتی گوردن استفاده کردند ولی سالها را محدود کردند؛ حتی اگر افزایش ها را ۲۰ درصد هم می‌گرفتند عدد بالاتر می‌رفت. دو گروه کارشناسی وجود داشت؛ یک گروه کارشناسی برای باشگاه پرسپولیس بود و یک گروه برای باشگاه استقلال. این دو گروه هرکدام کار خودشان را می‌کردند. یکی از ضعف های این موضوع این بود که اینها باید یک گروه می‌بودند. دو گروه که کاملا از هم بی اطلاع بودند و هر کدام یک مدل را رفتند. شاید باید برای آنها مدل تعریف می‌شد یا چارچوب برای آنها می‌گذاشتیم اما این اتفاقات رخ نداد.

* باشگاه استقلال به سهامداران هدیه می‌دهد 

۴۰۰-۵۰۰ میلیارد اختلاف با کمپ حجازی جبران شد. قیمت ما روی تابلو با همین عدد می‌رود و بعد از اینکه عرضه انجام شود کمپ حجازی را ارزش گذاری می‌کنند که ۴۹۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است و این دوباره اضافه می‌شود و این با نفع خریداران سهام ما خواهد شد چون اگر امروز امروز بالا برود سهامدار ما ضرر می‌کند اما بعد از اینکه عرضه انجام شد این ارزش گذاری اضافه می‌شود د قیمت افزایش پیدا می‌کند و کسانی که ده درصد را خریده‌اند همینجا سود می‌کنند و باشگاه استقلال به آنها یک هدیه می‌دهد.

*  تا پایان سال ۱۴۰۱ کل باشگاه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

دولت محترم جمهوری اسلامی ایران خودش را برابر مصوبه هیات وزیران موظف کرده تا پایان شهریور ۱۴۰۱، ۵۱ درصد را واگذار کند. این به آن معنا نیست که شهریور ۱۴۰۱ این اتفاق می‌افتد؛ این اتفاق به مروز خواهد افتاد و تا آن زمان ۵۱ درصد واگذار می‌شود. بعد از اینکه شرکت ۵۱ درصدی شد مابقی آن هم قطعا به مرور واگذار خواهد شد. من فکر می‌کنم تا پایان ۱۴۰۱ کل باشگاه به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

* پیشکسوتان و پرسنل باشگاه سهامدار می‌شوند

پیشکسوتان هیچ نگرانی نداشته باشند. من اگر اینجا هستم شانیتم به خاطر پیشکسوتان استقلال است وگرنه اگر این مردان بزرگ نبودند قطعا امروز من روی این صندلی ننشسته بودم. پس واقعیت حضور ما و حضور برند استقلال این افراد بزرگ هستند اما سازوکاری دیده شده که بخشی از سهام به پیشکسوتان و پرسنل باشگاه تعلق بگیرد. نحوه واگذاری را من نمی‌دانم چگونه خواهد بود چون همچنان در حال بحث روی آن هستیم اما قطعا این دوستان سهامدار باشگاه خواهند بود و سهامشان را تقدیم آنها می‌کنیم. به هیچ عنوان حقی از کسی تضییع نخواهد شد. صحبت هایی که من مطرح می‌کنم بخشی از آن تخصصی است که ما در سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی کار را پیش می‌بریم و بخشی از آن دستورات صریح سردار آجورلو است. سردار آجورلو صراحتا گفته‌اند باید این سهام تعلق بگیرد و ما باید سهام را در خانه آنها ببریم و تقدیمشان کنیم.

* می‌خواهیم برنده دربی بورس باشیم

عده ای می‌گویند "دربی بورس"؛ این یک واقعیت است. خواهش می‌کنم که روز پانزدهم اسفند یک حماسه را در استقلال رقم بزنیم. مطمئن هستم این اتفاق رخ می‌دهد اما دلم می‌خواهد که این سهام به صورت خرد بین تمام هواداران ما تقسیم شود و این ده درصد را همه بخرند. خواهش من این است که اگر قرار است مقدماتی فراهم کنید و احراز هویت شوید و کد سجام بگیرید انجام بدهید که روز پانزدهم اسفند ما می‌خواهیم برنده دربی بورس باشیم. پانزدهم اسفند روز حماسی استقلال خواهد بود؛ باید ببینیم ۱۵ اسفند چه تیمی گل می‌زند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها