کد خبر: 646869
تاریخ انتشار :

روز دهم جنگ روسیه و اوکراین / روس‌ها حلقه محاصره را تنگ‌تر کردند

مهمترین اخبار جنگ روسیه و اوکراین تا روز دهم نشان می‌دهد روسیه در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره است تا با فشار بیشتر نظامی بتواند به خواسته‌های خود برسد. امروز شنبه شهر شهر ماریوپل در وضعیت محاصره قرار گرفته و احتمال سقوط آن نزدیک است.

روز دهم جنگ روسیه و اوکراین / روس‌ها حلقه محاصره را تنگ‌تر کردند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تصور بر این بود که جنگ روسیه و اوکراین با دو حمله در روز اول یا دوم تمام شود، اما چنین نشد و جنگ ادامه پیدا کرد و امروز به روز دهم رسید. تا کنون چند شهر اوکراین توسط نیروهای روس تصرف شده‌اند و از روز گذشته شهر ماریوپل نیز در وضعیت محاصره قرار گرفته است. همچنین درگیری‌هایی در شهر «سومی» گزارش شده است.

تنگ شدن حلقه محاصره توسط ارتش روسیه

همانطور که جهانگیر کرمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ پیش‌بینی کرده بود برنامه روسیه تصرف کامل شرق اوکراین است تا دولت مرکزی به سمت غرب این کشور برود. تا این لحظه تقریبا چنین اتفای هم رخ داده و نیروهای روس در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره پایتخت اوکراین هستند. همچنین از روز گذشته کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود به دست روسیه افتاده است.

بازگشت به اوکراین برای حضور در جنگ

اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین گفته تاکنون، ۶۶ هزار و ۲۲۴ مرد اوکراینی از خارج بازگشته‌اند تا در نبرد با نیروهای ارتش روسیه کمک کنند. او گفته «این همان تعداد مردانی است که در این لحظه از خارج از کشور بازگشتند تا از کشور خود در برابر دشمن دفاع کنند. این ۱۲ تیپ رزمی و با انگیزه دیگر است! اوکراینی‌ها! ما شکست‌ناپذیر هستیم.»

در برخی کشورهای دیگر هم سفارتخانه‌های اوکراین در حال عضوگیری نیروهای خارجی برای شرکت در جنگ روسیه و اوکراین هستند. در ایران نیز چنین اتفاقی افتاده و نوشته‌هایی با عنوان عضوگیری برای ارتش اوکراین دست به دست می‌شود.

مذاکرات روسیه و اوکراین

تا این لحظه دو دور مذاکره انجام شده اما نتیجه‌ای نداشته است و صرفا در این حد کار پیش رفته که اوکراین و روسیه بر سر آتش‌‌بس موقت محلی برای ایجاد «دالان‌های بشردوستانه» برای تخلیه غیرنظامیان و رساندن آب و غذا موافقت کنند.

البته رسانه دولتی روسیه گزارش داده که نیرو‌های روسیه از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو (هفت به وقت گرینویچ) شلیک را متوقف می‌کنند تا اجازه ایجاد مسیر‌های بشردوستانه در ماریوپل و ولنوواخا را بدهند.

هنوز درباره دور سوم مذاکرات خبری نیست. ولادیمیر زلنسکی به دنبال آن است که مستقیما با ولادیمیر پوتین دیدار و مذاکره کند اما تا این لحظه کاخ کرملین پاسخ مثبتی به این درخواست نداده است.

فشار غرب به روسیه

اگرچه اوکراین تا کنون به حمایت‌های غرب مقاومت کرده است اما هیچ نشانه‌ای ازاقدام مستقیم نیز وجود ندارد. روز گذشته بوریس جانسون صراحتا در پاسخ به یک خبرنگار گفته بود نمی‌توانیم دخالت مستقیم کنیم. محمود شوری کارشناس مسائل روسیه به رویداد۲۴ گفته «غرب اگر بخواهد وارد درگیری نظامی با روسیه شود، هزینه زیادی را باید متحمل شود، غربی‌ها می‌دانند که منافع اوکراین برای آن‌ها آنقدری نیست که بخواهند به خاطر اوکراین وارد یک درگیری شوند که پایان و ابعاد آن اصلا مشخص نخواهد بود. به همین دلیل واضح است که غربی‌ها با احتیاط زیادی درباره نوع مداخلاتشان در اوکراین عمل می‌کنند. اگر حمایت‌های گذشته غرب نبود، احتمالا تا کنون اوکراین شرایط روسیه را پذیرفته بود، اما در عین حال غربی‌ها نمی‌توانند حمایت‌های عملی زیادی از اوکراین داشته باشند، اما به لحاظ هنجاری اوکراین را در شرایطی قرار دارد که در ارتباط با پذیرش شروط روسیه سختگیری بیشتری داشته باشد. اما تصورم این است که روسیه تا زمانی که اوکراین شرایط آن‌ها را نپذیرد، نیروی نظامی خود را از اوکراین خارج نمی‌کند. بهترین تصمیم در شرایط فعلی برای دو کشور ادامه دادن دیپلماسی و گفتگو برای حل و فصل کردن این جنگ است.»

شرایط فعلا به گونه‌ای است که حمایت‌ها بیشتر جنبه سمبلیک و گاه سانتی‌مانتالیزم دارد. مثلا گربه‌های روسیه از حضور مسابقات منع شدند! یا کمربند جودوی پوتین پس گرفته شده است. یا قایق نزدیکان پوتین مصادره شده است و از این دست مسائل که هیچکدام تاثیری بر جنگ ندارد و بیشتر ماهیت کلامی دارد؛ از جمله نخست وزیر انگلیس، ولادیمیر پوتین را با اسلوبودان میلوشوویچ رئیس‌جمهوری پیشین صربستان مقایسه کرده است یا دیپلمات‌های ارشد از کشور‌های عضو گروه هفت ضمن آنکه از روسیه خواستند تا فورا به حمله خود علیه اوکراین پایان دهد و نیرو‌های نظامی‌اش را از این کشور خارج کند، نسبت به احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر هشدار دادند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده اتحادیه اروپا و آمریکا آماده‌اند تا در صورت ادامه جنگ اوکراین، تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال کنند.

روزنامه تایمز لندن نوشته ولادیمیر زلنسکی در هفته گذشته از سه تلاش برای ترور جان سالم به در برده است. این روزنامه ننوشته این ترورها چگونه بوده یا ماجرا چه بوده است و صرفا به به کلیات خبر اشاره کرده است. البته هر چقدر که رسانه‌هایی مثل بی.بی.سی بر صحت اخبار تمرکز دارند، رویترز بیشتر بر سرعت اخبار تمرکز دارد بنابراین به صحت دقیق چنین اخباری در میانه جنگ چندان نمی‌توان اعتنا کرد یا دست‌کم مدتی دیگر با انتشار جزییات می‌توان درباره آن نظر داد.

پای ترامپ به جنگ روسیه و اوکراین باز شد

جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا گفته «ولادیمیر پوتین منتظر است تا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری‌اش، واشنگتن را از ناتو خارج کند!» البته این جمله بسیار دور از ذهن است، چه آنکه حامیان ترامپ معتقدند اگر او بر سر کار بود، روسیه محال بود به اوکراین حمله کند. با این حال این احتمال وجود دارد که در ۲۰۲۴ دونالد ترامپ بار دیگر بر سر کار بیاید و پوتین بخواهد تا پیش از آنکه چنین اتفاقی بیفتد، تکلیف مناطق لوهانسک و دونتسک و کریمه را مشخص کند تا هیچ بهانه‌ای برای حضور ناتو و آمریا در منطقه نباشد.

گفتگوی وزیر دفاع روسیه و دبیرکل سازمان ملل درباره جنگ

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و آنتونی کوترش دبیرکل سازمان ملل صبح امروز در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره اوضاع و شرایط در اوکراین گفتگو کردند. سرگئی شویگو توافق‌نامه مینسک به مدت هشت سال اجرا نشده زیرا افرادی با دیدگاه‌های «نئونازی» در ارتش و نهاد‌های دولتی اوکراین نفوذ کرده‌اند. روسیه همچنین از این انتقاد دارد که چرا اوکراین تجهیز تسلیحاتی شده تا جنگ طول بکشد! 

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها