کد خبر: 646886
تاریخ انتشار :

واکنش جالب تهرانی‌ها به جنگ روسیه و اوکراین

نتایج نظرسنجی اخیر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نشان می‌دهد ۷۱.۶ درصد از پرسش‌شوندگان تهرانی پیگیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه هستند. ۵۴.۲ درصد پاسخگویان نگران تأثیرپذیری اقتصاد داخلی ایران در سایه این جنگ هستند و ۴۹.۹ درصد جنگ را بر مذاکرات ایران و ۴+ ۱ مؤثر دانسته‌اند.

واکنش جالب تهرانی‌ها به جنگ روسیه و اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پس از ماه‌­ها تمرکز نیروهای روسیه پیرامون شهرهای اوکراین به ویژه در شرق و شمال این کشور، ارتش روسیه بامداد پنجشنبه پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ خورشیدی حمله همه جانبه‌­ای را به اوکراین انجام داد.

این حمله در اغلب کشورهای مختلف جهان و منطقه خاورمیانه از جمله در ایران در دو سطح جامعه مدنی و دولت واکنش‌­های گسترده­ای را به دنبال داشت.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروه نظرسنجی ایرنا، به ارزیابی دیدگاه شهروندان تهرانی اقدام کرده و نظرات آنان را درباره تبعات جنگ در اوکراین جویا شده است.

‌جامعه آماری این پژوهش را افراد بالای ۱۸ سال ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تشکیل داده و از ۵۷۵ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۴۸.۵ درصد را مردان و ۵۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

اغلب پاسخگویان (۳۱ درصد) در گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال قرار داشته و بیشتر پرسش‌شوندگان این نظرسنجی (۳۶.۹ درصد) دارای تحصیلات دیپلم بوده‌­اند.

۱۷.۷ یافته‌های این پژوهش نشان می­‌دهد درصد از پاسخ دهندگان احتمال می‌­دهند که ایران نیز وارد درگیری روسیه و اوکراین خواهد شد و ۵۷.۹ درصد افراد این فرضیه را منتفی می‌­دانند. ۲۴.۳ درصد افراد درباره این پرسش، نظری نداشتند.

از شهروندان تهرانی پرسیده شد که «این جنگ تا چه حد می‌­تواند بر مذاکرات لغو تحریم‌ها تاثیرگذار باشد؟» ۴۹.۹ درصد پاسخگویان جنگ اوکراین و روسیه را بر مذاکرات مؤثر دانسته (جمع گزینه‌­های تاحدی، زیاد و خیلی­ زیاد) ‌و ۲۷.۲ درصد افراد این بحران را بر توافق ایران و ۴+ ۱ بی‌­تاثیر خوانده‌­اند (‌جمع گزینه‌­های اصلا، خیلی­ کم و کم).

همچنین در پرسش دیگری نظر شهروندان تهرانی درباره میزان تاثیرگذاری جنگ اوکراین و روسیه بر اوضاع اقتصادی ایران پرسیده شد که ۵۴.۲ درصد پاسخگویان نگران تأثیرپذیری اقتصاد داخلی ایران در سایه این جنگ هستند (جمع گزینه‌­های تاحدی، زیاد و خیلی ­زیاد) ‌و ۲۹.۸ درصد پاسخگویان این بحران را بر اقتصاد ایران بی‌­تاثیر دانسته‌­اند (‌جمع گزینه­‌های اصلا، خیلی­ کم و کم).

از دیگر یافته­‌های این پژوهش می‌­توان به این امر اشاره کرد که ۷۱.۶ درصد از پرسش‌شوندگان تهرانی پیگیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه هستند (جمع گزینه­‌های تاحدی، زیاد و خیلی زیاد) و ۲۸ درصد نیز به میزان کم یا خیلی کم آن را دنبال می­‌کنند.

همچنین ۳۹.۸ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی ابراز داشته‌­اند که اولویت آن­ها در پیگیری اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، رسانه ملی بوده است. فضای مجازی با ۳۴.۴ درصد، رسانه­‌های خارجی با ۱۵.۱ درصد، خبرگزاری­‌های داخلی با ۶.۹ درصد و روزنامه‌­ها با ۳.۸ درصد در رده های بعدی پاسخگویان قرار داشته است.

این نظرسنجی در روزهای ۸ و ۹ اسفند ماه در سطح شهر تهران به صورت تلفنی انجام شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها