کد خبر: 647040
تاریخ انتشار :

پشت پرده سفر مهم هیاتی از عراق به تهران با دستور الکاظمی

ایسنا/ وزارت برق عراق اعلام کرد که هیاتی از این کشور به منظور رایزنی درخصوص مساله صادرات گاز و پرداخت بدهی هفته آینده به تهران می آید.

پشت پرده سفر مهم هیاتی از عراق به تهران با دستور الکاظمی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صوت العراق، احمد موسی، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق در اظهاراتی گفت که به دستور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور هیاتی دولتی متشکل از وزرای برق، دارایی، نفت و مدیرکل بانک تجارت عراق ایجاد شد و این هیات هفته آینده به تهران خواهد رفت و درخصوص امضای توافقات گازی و پرداخت بدهی ها با طرف ایرانی رایزنی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: پس از انجام مذاکرات و پایان این سفر، عراق بخشی از بدهی های خود را به ایران پرداخت خواهد کرد.

احمد موسی با اشاره به امکان افزایش صادرات گاز ایران به عراق به منظور آمادگی برای فصل تابستان گفت: بدهی های عراق به ایران به یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار می رسد و هیات عراقی درخصوص امکان پرداخت این بدهی ها به صورت مرحله‌ای و سالانه در طول سه سال و یا پرداخت یکجا پس از افزایش میزان صادرات گاز به این کشور بحث و رایزنی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت برق عراق همچنین خاطرنشان کرد که کشورش با قطر نیز در خصوص واردات گاز از این کشور رایزنی هایی داشته است.

سخنگوی وزارت برق عراق پیش از این نیز اعلام کرده بود که هیات‌های عراقی بلندپایه از جمله سه وزیر و مسئولان دیگر به زودی به ایران سفر خواهند کرد. هدف از این سفر توافق درخصوص ازسرگیری ساز و کار صادرات گاز ایران به این کشور و حمایت از شبکه ملی به منظور آماده شدن برای فصل تابستان است.

موسی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: کاهش صادرات گاز ایران به عراق هنوز ادامه دارد و ایران روزانه حداقل باید ۴۵میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر کند اما این صادرات اکنون ۸ میلیون متر مکعب است.

بر اساس این گزارش، فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز اخیرا در گفت‌وگو با الشرق الاوسط با اشاره به بحران‌ برق و گاز در عراق گفت که ۴۵ درصد برق و گاز این کشور از ایران وارد می‌شود اما ایران نیز خودش گاهی اوقات با بحران مواجه می شود زیرا یک کشور بزرگی است و به برق زیادی نیاز دارد به همین دلیل به این فکر هستیم که از کشورهای خلیج(فارس) انرژی وارد کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها