کد خبر: 647138
تاریخ انتشار :

مقایسه قدرت نظامی ایران و اوکراین/ تعداد جنگنده‌های تهران بیشتر است یا کی‌یف؟

ایران چهاردهمین نیروی نظامی برتر دنیا است و اوکراین رتبه بیست و دوم را در اختیار دارد. این خود نشان می دهد که قدرت نظامی ایران به طور کلی بیشتر از اوکراین است، اما در جزئیات چه خبر است؟

مقایسه قدرت نظامی ایران و اوکراین/ تعداد جنگنده‌های تهران بیشتر است یا کی‌یف؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمله روسیه به اوکراین باعث شد بسیاری از افراد از جهات مختلف درباره توان نظامی ارتش اوکراین اظهار نظر کنند. برخی تا آنجا پیش رفتند که ضعف نظامی اوکراین را علت حمله پوتین به این کشور دانسته و معتقدند اگر ارتش اوکراین توان بیشتری داشت شاید روسیه جرات نمی کرد به این کشور حمله کند چرا که مقاومت هر چه بیشتر ارتش اوکراین در برابر روسیه منجر به افزایش احتمال حمایت جهانی از اوکراین شده و شرایط را برای پوتین و ارتشش سخت می کند.

در دکترین نظامی عامل بازدارندگی اصلی ترین عامل در رابطه با افزایش توان نظامی است. بسیاری از کشورها قدرت نظامی و توان دفاعی خود را بالا می برند تا جلوی حمله به کشور خود را بگیرند چرا که می دانند انداختن ترس در دل دشمن اصلی ترین عامل جهت جلوگیری از جنگ است.

به همین دلیل بد نیست مروری بر توان نظامی ایران داشته و قدرت دفاعی کشور خودمان را با قدرت دفاعی اوکراین که مورد حمله قرار گرفته مقایسه کنیم. بررسی قدرت نظامی دو کشور شاید به ما نشان دهد تفاوت قدرت نظامی ما با اوکراین در چیست و آیا کشور ما همانند اوکراین می تواند مورد هجوم دشمنان قرار بگیرد یا نه.

در لیست قدرت های نظامی دنیا، ایران رتبه 14 را دارد و اوکراین رتبه 22 را در اختیار دارد. این خود نشان می دهد که قدرت نظامی ایران به طور کلی بیشتر از اوکراین است.

جمعیت ایران هم بیشتر از اوکراین است. ایران بیش از 85 میلیون جمعیت دارد اما اوکراین 43 میلیون جمعیت دارد. نتیجه این تفاوت جمعیت این است که تعداد سربازان فعال و رزرو دو کشور هم متفاوت است. ایران بیش از 40 میلون جوان آماده رزم دارد اما اوکراین حدود 15 میلیون شهروند آماده رزم دارد. ایران 575 هزار سرباز فعال و اوکراین 200 هزار سرباز فعال دارد. همچنین، نیروهای رزرو (ذخیره) نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران 350 هزار سرباز است و نیروهای رزرو ارتش اوکراین 250 هزار سرباز است.

 در زمینه نیروی هوایی و جنگنده ها اختلاف دو کشور زیاد است. ایران 543 هواپیمای جنگی آماده رزم دارد و اوکراین 318 هواپیمای آماده دارد. تعداد جنگنده های ایران 197 فروند است و تعداد جنگنده های اوکراین 69 فروند. ایران 126 هلیکوپتر دارد و اوکراین 112. همچنین، هلیکوپتر مخصوص و جنگنده ایران به 12 فروند می رسد ولی اوکراین 34 هلیکوپتر مخصوص در اختیار دارد.

در زمینه تجهیزات زمینی وضعیت ایران بهتر است. ایران 2.831 تانک دارد اما اوکراین 2.596 تانک در اختیار دارد. تعداد خودروهای زرهی اوکراین بیشتر از ایران است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران 7.600 خودرو زرهی دارند اما ارتش اوکراین 12.303 خودرو زرهی دارد. همچنین، تعداد توپخانه خود کششی اوکراین بیشتر از ایران است. ایران 1.030 توپخانه خود کششی دارد و اوکراین 1.067 توپخانه  خود کششی دارد. همچنین، تعداد توپخانه دو طرف تقریبا برابر است. ایران 2.108 و اوکراین 2.040 توپخانه در اختیار دارند. تعداد راکت اندازهای ایران هم به مراتب بیشتر از اوکراین است. ایران 2.485 و اوکراین 490 راکت انداز دارند.

اما قدرت ناوی دو طرف؛ ایران به مراتب در دریا قدرت بیشتری از اوکراین دارد. تعداد کل ناوها و کشتی های نظامی ایران به 142 عدد می رسد اما اوکراین تنها 38 ناو در اختیار دارد. هر دو طرف هیچ نوع ناو هواپیمابری در اختیار ندارند اما ایران 7 ناوچه دارد در حالیکه اوکراین هیچ ناوچه ای در اختیار ندارد. همچنین، ایران 19 زیردریایی در اختیار دارد در حالیکه در نیروی دریایی ارتش اوکراین هیچ گونه زیردریایی یافت نمی شود.

در زمینه مسائل لوجستیکی هم ایران دست برتر را دارد. کشور ما 319 فرودگاه دارد در حالیکه اوکراین 187 فرودگاه دارد (البته باید تفاوت مساحت دو کشور را نیز در نظر گرفت). تعداد بنادر و اسکله های بازرگانی ایران به 893 عدد می رسد در حالیکه اوکراین فقط 409 بندر دارد. تعداد نیروی کار (کارگران) ایران دو برابر اوکراین است. ایران بیش از 30 میلیون نیروی کار دارد اما اوکراین نزدیک به 18 میلیون نیروی کار دارد. همچنین، منابع نفتی و گازی ایران بیشتر از اوکراین است و از این جهت، کشورما دست برتر را دارد.

این شرایط به خوبی نشان می دهد توان نظامی ایران تا کنون باعث شده علی رغم وجود دشمنان مختلف، هیچ ارتش خارجی به مرزهای ما حمله نکند و سرنوشت ما به سرنوشت اوکراین شبیه نشود.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها