کد خبر: 647437
تاریخ انتشار :

افشای خبر دروغ صداوسیما / واردات واکسن ایرانی را تکذیب کرد!

سوئیس برای حفاظت از مردم خود بر واکسن‌های کوئید۱۹ که تکنولوژی mRNA دارد تمرکز کرده است. تا این تاریخ دولت فدرال قرارداد‌هایی با تولیدکنندگان گوناگون واکسن با این تکنولوژی برای تامین دز‌های کافی واکسن تا سال ۲۰۲۲ منعقد کرده است.

افشای خبر دروغ صداوسیما / واردات واکسن ایرانی را تکذیب کرد!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که مقام‌های ایران از تقاضای کشور‌های مختلف از جمله سوئیس برای استفاده از واکسن ایرانی کرونا خبر می‌دهند، وزارت بهداشت سوئیس در پاسخ به سوال انصاف نیوز در این باره ادعای تقاضای این کشور برای خرید واکسن از ایران را تکذیب کرده است.

به گزارش انصاف‌نیوز، ر هفته‌ی دوم بهمن ماه ۹۹ و همزمان با بالا گرفتن انتقادات از مسئولان کشور درباره‌ی تاخیر در خرید واکسن کرونا، صداوسیما در خبری اعلام کرد که سوئیس خواستار خرید واکسن کووایران برکت شده است.

در خبری با عنوان «وزارت بهداشت سوئیس؛ علاقمندی سوئیس برای گفتگو با ایران در زمینه واکسن کرونا» که هم‌اکنون نیز در خبرگزاری صداوسیما در دسترس است، نوشته شده بود: «وزارت بهداشت سوئیس اعلام کرد در حال گفتگو با سازندگان واکسن غیر از کشور‌های غربی از جمله ایران است…وزارت بهداشت سوئیس اکنون با بیست کشور سازنده واکسن از جمله ایران ارتباط برقرار کرده است. نورا کرونیگ از وزارت بهداشت سوییس در گفتگو با روزنامه تجارت سوییس افزود تماس‌های ویژه‌ای با ایران در این زمینه برقرار شده است».

ساعتی بعد خبرگزاری روسی اسپوتنیک این خبر را به نقل از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بازنشر و روز بعد نیز روزنامه‌ی اصولگرای کیهان با تیتر «مهر تأیید دیگری به توانمندی‌های علمی ایران» به استقبال خبر تقاضای سوئیس برای خرید واکسن برکت رفت.

خبرگزاری اصولگرای مهر، رسانه‌ی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز در آن روز‌ها این خبر را با عنوان «وزارت بهداشت سوئیس: سوئیس مشتری احتمالی واکسن کرونای ایرانی است» منتشر کرد، تیتری که ارتباطی به متن خبر منتشر شده در این خبرگزاری نداشت: «در حال حاضر سوئیس برای خرید واکسن محتاطانه عمل می‌کند، اما نورا کرونیگ یکی از مقامات وزارت بهداشت این کشور اشاره کرد تحقیقات واکسن در مصر را تحت نظر دارد. علاوه بر آن این سازمان ارتباط خود با ایران را حفظ کرده است. کرونیگ در این باره می‌گوید: ما روابط خوبی با بخش بهداشت ایران داریم. سیستم آن‌ها به طور متمرکز سازمان یافته و بنابراین برای انجام آزمایش‌های بالینی و جمع آوری اطلاعات مجهز است. ۵ مؤسسه ایرانی در فهرست واکسن‌های سازمان جهانی بهداشت قرار دارند».

«گروه علم و پیشرفت» خبرگزاری اصولگرای فارس هم این خبر را با عنوان «سوئیس مشتری واکسن کرونای ایرانی می‌شود» در همان روز‌ها بازنشر کرد.

یک سال پس از اعلام این خبر و با وجود آنکه ادعای تقاضای سوئیس برای خرید واکسن کرونا بی سرانجام مانده است، بیژن نوباوه‌وطن، نماینده‌ی تهران در «مجلس انقلابی» گفت: «تولید واکسن کرونا در ایران غربی‌ها را ترساند؛ چراکه می‌دانند ایران توان تولید واکسن را دارد و این کار را می‌کند و برخی کشور‌ها مثل سوئیس حتی از ما تقاضای واکسن برکت را می‌کردند».

خبرنگار انصاف نیوز پس از انتشار این اظهارنظر آقای نوباوه از مسئولان اداره فدرال بهداشت عمومی سوئیس درباره‌ی ادعای تقاضای این کشور برای خرید واکسن برکت پرسید که مسئولان این نهاد ذی‌ربط در کشور سوئیس در این باره پاسخ دادند:

«سوئیس برای حفاظت از مردم خود بر واکسن‌های کوئید۱۹ که تکنولوژی mRNA دارد تمرکز کرده است. تا این تاریخ دولت فدرال قرارداد‌هایی با تولیدکنندگان گوناگون واکسن با این تکنولوژی برای تامین دز‌های کافی واکسن تا سال ۲۰۲۲ منعقد کرده است»

گفتنی‌ست تکنولوژی ساخت واکسن برکت بر اساس «ویروس کشته‌شده» است که ارتباطی به تکنولوژی mRNA ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها