کد خبر: 647664
تاریخ انتشار :

نمازی در واکنش به توقف مذاکرات: روسیه باید از خواسته خود دست بکشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر این‌که «متن نهایی آماده و روی میز است» اما در عین حال از «ضرورت وقفه در مذاکرات» گفته است. آن‌هم در حالی که درست یک هفته پیش، در نخستین روز هفته، بالاخره پس از چندماه پر فراز و نشیب، خبرهایی درخصوص دستیابی به توافق طرفین ظرف چندروز پیش‌رو به گوش می‌رسید.

نمازی در واکنش به توقف مذاکرات: روسیه باید از خواسته خود دست بکشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حالا اما 7 روز دیگر از اسفندماه را هم پشت سر گذاشته‌ایم و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این وقفه را عاملی خوانده که «در عمل منجر به شتاب گرفتن روند یافتن راه‌حل» خواهد شد تا برخی ناظران از احتمال نرمش مجدد سخن بگویند. همزمان اما درحالی که جوزف بورل از «عامل بیرونی» به‌عنوان علت این وقفه ضروری سخن گفته، یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند است خواسته نابهنگام روسیه برای تامین منافعش در برجام به‌رغم تحریم‌های مرتبط با بحران اوکراین، گره اصلی مذاکرات در مرحله کنونی است. 

علی‌محمد نمازی به «عصر ما» گفته است: روسیه باید از این خواسته خود دست بکشند. درواقع ما باید به‌نحوی عمل کنیم که اساساً چنین اتفاقی را شاهد نباشیم اما به هر حال اکنون که در چنین وضعی هستیم، نباید اجازه بدهیم که این مسئله حتی یک روز، تحریم بیشتری را به مردم تحمیل کند. 

او که معتقد است آغاز لشکرکشی روسیه لزوماً منجر به این توقف و بن‌بست در مذاکرات نبوده، همچنین گفته حتی حسن روحانی به‌عنوان نفر نخست دولتِ مبتکر برجام هم انتظار داشته که دولت رئیسی یعنی مهمترین رقیب انتخاباتی‌اش، مطابق آن‌چه ابتدای هفته قبل متصور بود، هفته به میانه نرسیده، کار را تمام و برجام را دوباره برقرار کند. 

نمازی معتقد است: حمایت صریح رئیس‌جمهور پیشین از روند مذاکرات و به‌خصوص اعلام‌آمادگی روحانی جهت «انتقال تجارب پسابرجامی» می‌تواند بخشی ناشی از همین تصور درخصوص دستیابی به توافق باشد. او ادامه داد: اگر به یاد داشته باشید دو هفته پیش مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رفت و خبرهای خوشی از وین می‌رسید و حتی ممکن است آقای روحانی هم به همین دلیل در آن مقطع شنبه هفته گذشته از حمایت روانی از دولت رئیسی صحبت می‌کرد. به‌خصوص آن‌که با امید به احیای برجام، با نگاهی مبتنی بر منافع ملی، از انتقال تجربیاتش در «دورانِ پسابرجام» صحبت کرد.

او که معتقد است جمهوری اسلامی باید مدت‌ها پیش از این، حتی زمانی که مذاکرات هنوز زیرنظر دولت دوازدهم دنبال می‌شد، کار را تمام می‌کرد و لااقل نباید روند کار اینقدر به درازا می‌کشید که عاملی بیرونی همچون هجوم روسیه به خاک اوکراین، بر وضع برجام اثرگذار شود، درعین‌حال معتقد است حتی پس از آغاز لشکرکشی پوتین هم هنوز این امکان را داشتیم که به‌مراتب بهتر از این عمل کنیم.

این عضو ارشد حزب کارگزاران که به‌رغم شرایط پیچیده کنونی، معتقد است همچنان 2 فرصت مناسب پیش‌روی جمهوری اسلامی قرار دارد، می‌گوید: امروز باتوجه به گران شدن بهای نفت پیرو تحولات روسیه و بحران اوکراین، اگر بتوانیم هرچه سریع‌تر به تفاهم برسیم، طبیعتاً می‌توانیم از این شرایط برای فروش نفت بیشترین استفاده را داشته باشیم. همین وضعیت در بحث صادرات گاز هم همین شرایط و حتی از جهاتی بهتر مطرح است که باید از آن استفاده کنیم.

نمازی با اشاره به آن‌چه «پناه بردن به چین و روسیه» می‌خواند، فرصت دوم ایران در شرایط کنونی را خلاصی از این نگاه صرف به دو کشور شرقی می‌داند و می‌گوید: ما باید در اسرع وقت با امریکا توافق کنیم و تا با رفع‌تحریم‌ها بتوانیم به عرصه رقابت جهانی بپیوندیم و از منافع تعامل اقتصادی با جهان به‌نفع مردم استفاده کنیم.

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها