کد خبر: 647905
تاریخ انتشار :

مقایسه‌ قدرت نظامی بلاروس و اوکراین/ کی‌اف سه روزه متحد اصلی پوتین را شکست می دهد؟

اگر یک جنگ تمام عیار بین اوکراین و بلاروس رخ دهد، بلاروس هیچ شانسی نخواهد داشت و اگر حمایت روسیه نباشد به راحتی از کی‌اف شکست می خورد.

مقایسه‌ قدرت نظامی بلاروس و اوکراین/ کی‌اف سه روزه متحد اصلی پوتین را شکست می دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جنگ اوکراین و روسیه بسیاری از کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است. غرب و به خصوص کشورهای نزدیک به اوکراین یعنی لهستان، سوئد و فنلاند از یک طرف و بلاروس و کشورهای قفقاز از طرف دیگر از دو جبهه درگیر یعنی روسیه و اوکراین حمایت می کنند.

 در میان موافقان روسیه، بلاروس جایگاه ویژه ای دارد. این کشور کوچک که تحت زعامت «الکساندر لوکاشنکو» قرار دارد، متحد پوتین است و مرز خود را به روی نیروهای روس بازگذاشته است.

در این چند هفته، اوکراین بارها به بلاروس هشدار داده که در درگیری های این کشور با روسیه  دخالت نکند. مقامات اوکراین، بلاروس و ارتش این کشور را متهم کرده اند که به روسیه نیروی کمکی داده و بخشی از سربازان خود را هم به مرزهای اوکراین فرستاده است. بلاروس البته اقدام خود را توجیه کرده و گفته است، اوکراین قبل از جنگ قصد داشته به بلاروس حمله کند و از این رو، بلاروس به همراه روسیه پیش دستی کرده و به این کشور حمله کرده است.

شواهد گویای این است که روابط بین بلاروس و اوکراین به شدت وخیم است و حتی بعد از پایان جنگ با روسیه نیز بعید است روابط دو طرف بهبود یابد. نکته مهم در این میان این است که بلاروس بدون حمایت روسیه هیچ شانسی برای پیروزی در مقابل اوکراین ندارد و اصولا این کشور برای کسب قدرت بیشتر خود را به روسیه که ارتش دوم دنیا است چسبانده و در واقع، طفیلی آن شده است. برای اثبات این مدعا کافی است قدرت نظامی اوکراین با بلاروس را مقایسه کنیم. 

مقایسه قدرت نظامی بلاروس و اوکراین

جمعیت بلاروس قابل مقایسه با اوکراین نیست. اوکراین بیش از 43 میلیون جمعیت دارد؛ در مقابل، بلاروس حدود 9.5 میلیون جمعیت دارد. اوکراین بیش از 22 میلیون جوان آماده رزم دارد اما بلاروس  حدود 5 میلیون نیروی قابل رزم دارد. در مقابل، اوکراین حدود 50 هزار نیروی شبه نظامی دارد اما بلاروس بیش از 100 هزار نیروی شبه نظامی دارد.

در زمینه نیروی هوایی، دست برتر را اوکراین دارد. ارتش اوکراین 318 هواپیما دارد اما بلاروس 201 هواپیما در اختیار دارد. اوکراین 69 جنگنده دارد و بلاروس 38 جنگنده دارد. همچنین، ارتش اوکراین حدود 112 هلی کوپتر جنگی دارد اما بلاروس 62 هلی کوپتر در اختیار دارد.

در زمینه نیروی زمینی، قدرت ارتش اوکراین بیشتر است. اوکراین 2.596 و بلاروس 601 تانک در اختیار دارند. تعداد خودروهای زرهی اوکراین نیز بیشتر از بلاروس است. بلاروس 1.510 خودرو زرهی دارد اما ارتش اوکراین 12.303 خودرو زرهی دارد. همچنین، تعداد توپخانه خودکششی اوکراین بیشتر از بلاروس است. بلاروس 482 توپخانه خودکششی دارد و اوکراین 1.067 توپخانه خودکششی دارد. همچنین، بلاروس 228 و اوکراین 2.040 توپخانه در اختیار دارند. تعداد راکت اندازهای بلاروس هم به مراتب کمتر از اوکراین است. بلاروس 238 و اوکراین 490 راکت انداز دارند.

اما نیروی دریایی؛ در این زمینه مقایسه دو کشور بیهوده است. اگرچه اوکراین نیروی دریایی دارد و 38 ناو جنگی هم در اختیار دارد اما بلاروس اصلا نیروی دریایی ندارد و در نتیجه ناو، ناوچه، زیردریایی و سایر تجهیزات دریایی را هم ندارد.

این شواهد به خوبی مدعای نخست ما را اثبات می کند؛ در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار بین اوکراین و بلاروس، بلاروس هیچ شانسی نخواهد داشت و اگر حمایت روسیه نباشد به راحتی از کی‌اف شکست می خورد؛ شاید به همین دلیل لوکاشنکو تصمیم گرفته برای بقای قدرتش در مقابل همسایگان به روسیه نزدیک شود و به پوتین در اشغال اوکراین کمک کند.

منبع: خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها