کد خبر: 648126
تاریخ انتشار :

واکنش آمریکا به حمله موشکی سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی

ایسنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره حمله موشکی سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی در کردستان عراق، با اشاره به گفت‌وگوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با نخست وزیران عراق و اقلیم کردستان عراق، مدعی شد: این حملات، حملاتی علیه استقلال عراق و تعدی آشکاری به حاکمیت آن بوده‌اند.

واکنش آمریکا به حمله موشکی سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوالی درباره این که وضعیت فعلی مذاکرات وین را چطور ارزیابی می‌کند و آیا حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل بر محاسبات این روند تاثیری گذاشته است یا نه، گفت: همان طور که قبلا گفته شده، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیمش برای مشورت به واشنگتن بازگشته‌اند. دیگر روسای سیاسی هیات‌های مذاکره‌کننده هم به پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند. این مذاکرات، مذاکراتی پیچیده هستند. ما در موقعیتی قرار داریم که می‌توانست به خط پایان نزدیک باشد اما برخی مسائل مهم باقی مانده‌اند و وقتی به خط پایان نزدیک می‌شوید، مسائلی که باقی مانده‌اند، اصولا سخت‌ترین مسائل خواند بود.

پرایس ادامه داد: در چند روز اخیر از جمله از جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در بیانیه تروئیکای اروپا [آلمان، فرانسه و انگلیس] هم شنیده‌اید، در حال حاضر برخی عوامل خارجی وجود دارند که بر وضعیت فعلی ما در مذاکرات اثر گذاشته‌اند. احتمالا بیانیه شرکای فرانسوی، انگلیسی و آلمانی ما را دیده‌اید که آخر هفته[شنبه] منتشر شد. این بیانیه می‌گوید، «هیچ کس نباید به دنبال سودجویی از مذاکرات برجام برای دست یافتن به تضمین‌هایی باشد که جدا از برجام‌اند.» ما قطعا این بیانیه را تصدیق می‌کنیم. همچنان بر این باوریم این که اطمینان بیابیم از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به طور دائمی و قابل راستی آزمایی ممانعت شده است، تا اندازه زیادی در راستای منافع ملی ماست.

وی افزود: ما از متحدان اروپایی‌مان شنیده‌ایم که آن‌ها هم دقیقا با ما موافقند. البته، منطقی نیست که قرار گرفتن ایران در موقعیت دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای به نفع جمهوری خلق چین یا روسیه باشد. بیشتر برعکس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره حمله موشکی سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی در کردستان عراق، با اشاره به گفت‌وگوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با نخست وزیران عراق و اقلیم کردستان عراق، مدعی شد: این حملات، حملاتی علیه استقلال عراق و تعدی آشکاری به حاکمیت آن بوده‌اند.

او با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: ایران تهدیدی علیه شرکای ما در منطقه و علیه ما به شیوه‌های دیگر ایجاد می‌کند. ما درباره فعالیت‌های شرورانه ایران که فراتر از ماجراجویی‌های هسته‌ای و تحریکات هسته‌ای آن می‌رود، حرف زده‌ایم. شاهد این بوده‌ایم که ایران نیروهای نیابتی در منطقه‌ و گروه‌های تروریستی‌ای را که در فعالیت سایبری مخرب دست دارند، حمایت می‌کند. اما نکته اصلی این است که اگر از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به طور دائمی و قابل راستی آزمایی ممانعت نشود، قادر خواهد بود تمامی این کارها را و احتمالا بیشتر از این‌ها را با مصونیت بزرگ‌تری انجام دهد.

پرایس در راستای ادعاهایش علیه نقس ایران در منطقه گفت: بنابراین، تمرکز ما بر اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ وقت نتواند به یک‌ سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، چیزی نیست که از آن دست بکشیم. ما و رئیس جمهور بایدن در این زمینه تعهد داریم.

او در ادامه در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران برای شفاف‌سازی بیشتر و این که منظور از «عوامل خارجی» که بر روند مذاکرات اثر گذاشته‌اند چیست، بیان کرد:  واضح است که یک سری تصمیم‌ها باید در تهران اتخاذ شوند. همین طور برخی تصمیم‌ها را نیز ما باید بگیریم. ما انتظار داریم در روزهای آتی تشخیص بهتری درباره این داشته باشیم که آیا مسیری رو به جلو برای بازگشت دوجانبه به برجام دست‌یافتنی است یا نه.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا تغییری در تصمیم آمریکا مبنی بر مخالفت با درخواست روسیه برای دریافت تضمین کتبی جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران ایجاد شده است یا نه و آیا آمریکا مایل است این درخواست را بررسی کند و شاید با روسیه درباره‌اش مذاکره کند، گفت: نه نیستیم. ما به وضوح گفته‌ایم تحریم‌های جدید مربوط به روسیه به برجام ربطی ندارند و نباید هیچ گونه تاثیری بر اجرایی شدن آن داشته باشند. اصلا قصد نداریم چیز جدید یا بخصوصی راجع به این تحریم‌ها به روسیه ارائه دهیم، به چیز جدیدی هم برای دست‌یابی موفقیت‌آمیز به توافقی در زمینه بازگشت به اجرای کامل برجام نیاز نیست.

او در ادامه مطرح کرد: رئیس جمهور همان طور که گفته‌ام، همیشه روشن ساخته است که ایران به هر طریق نباید به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ما نسبت به حل‌وفصل دیپلماتیک این بحران هسته‌ای متعهدیم. همچنان باور داریم که بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام بهترین راه پرداختن به این مسئله است اما اگر عوامل خارجی اجرای دوباره برجام را غیرممکن بکنند، ما مسلما آماده بررسی جایگزین‌های دیپلماتیک خواهیم بود. ما قصد نداریم در این زمینه گمانه زنی کنیم و امیدواریم به آن مرحله نرسیم اما به زودی بهتر خواهیم توانست تشخیص دهیم آیا مسیری برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام دوام خواهد داشت یا نه.

پرایس در پاسخ به این که آمریکا دقیقا چطور می‌تواند با حذف شدن یک‌ عضو[روسیه] به این روند ادامه دهد، با توجه به این که چنین توافقی نیز باید مورد قبول شورای امنیت سازمان ملل باشد، همان طور که برجام اصلی بوده است و در پاسخ به این که آیا آمریکا قصد دارد توافقی دوجانبه با ایران انجام دهد، گفت: البته ما قبلا گفته‌ایم که تعامل دوجانبه با ایران در زمینه این مسائل مهم و فوری بسیار موثرتر خواهد بود. اما ایرانی‌ها تمایلی به این کار نداشته‌اند. ولی ما همچنان بر این باوریم که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام، بهترین وسیله دست‌یابی به اهداف سیاسی‌مان است.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که جایگزین دیپلماتیک مورد نظر آمریکا چه چیزی می‌تواند باشد، آیا توافقی خواهد بود شامل آمریکا، تروئیکای اروپا و ایران، بدون روسیه و چین، توضیح داد: ما هنوز به آن‌جا نرسیده‌ایم و امیدواریم نرسیم. تا وقتی در آن موقعیت قرار نگیریم، درباره این که چطور ممکن است باشد، گمانه زنی نمی‌کنیم. اما نسبت به اطمینان یافتن از عدم دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای، متعهدیم.

او در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران هم گفت: این که ما هیچ‌ وقت سرنوشت این زندانیان را به برجام یا هرگونه تلاش دیپلماتیک دیگر مرتبط نکرده‌ایم، دلیل خیلی ساده‌ای دارد. دلیلش این است که هرگونه تلاش دیپلماتیک در بهترین حالت طرحی است که تکلیفش نامعلوم است. ما می‌خواهیم آزادسازی آن‌ها و بازگشت آن‌ها نزد خانواده‌هایشان موضوعی قطعی باشد. بنابراین به صورت جداگانه در این باره مذاکره می‌کنیم. ما هیچ اولویتی بالاتر از حفاظت و امنیت شهروندان آمریکایی از جمله شهروندانی که در خارج از کشور زندانی شده‌اند، از جمله در ایران، نداریم. تیم[مذاکره‌کننده وزارت خارجه آمریکا] به صورت خستگی‌ناپذیر روی این موضوع کار می‌کند و فارغ از سرنوشت برجام به این کار ادامه خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها