کد خبر: 648187
تاریخ انتشار :

آیا رئیسی موافق طرح صیانت است؟

روز گذشته خبر رسید که رییس‌جمهوری در شمایل رییس شورای عالی فضای مجازی، اعلام کرده است: «طرح صیانت از فضای مجازی باید در مجلس به سرانجام برسد.» این عبارات در نقطه مخالف اظهاراتی است که قبلا در خصوص دیدگاه ایشان در خصوص طرح صیانت مطرح شده بود.

 آیا رئیسی موافق طرح صیانت است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزها، ردپای نوع خاصی از پنهانکاری در برخی تصمیمات اجرایی مشاهده می‌شود که می‌بایست، هرچه سریع‌تر در خصوص آن روشنگری صورت بگیرد. اگر در خاطرتان مانده باشد، در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بازتاب‌های وسیعی در جامعه پیدا کرد. در خردادماه در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر رسید که مجلس به دنبال محدودسازی فضای مجازی از طریق تصویب طرحی با عنوان «صیانت از فضای مجازی» است.

در آن ایام برخی افراد نزدیک به دولت اصولگرایان اعلام کردند، رییس‌جمهوری با این ایده مخالف است و به گونه‌ای فضاسازی کردند که انگار طراحان این طرح بدون هماهنگی با رییس دولت تازه بر صدر نشسته این ایده را پیگیری کرده است.

زمان گذشت و گذشت تا اینکه روز گذشته خبر رسید که رییس‌جمهوری در شمایل رییس شورای عالی فضای مجازی، اعلام کرده است: «طرح صیانت از فضای مجازی باید در مجلس به سرانجام برسد.» این عبارات در نقطه مخالف اظهاراتی است که قبلا در خصوص دیدگاه ایشان در خصوص طرح صیانت مطرح شده بود.

نمونه دیگر این نوع رفتار‌های غیرشفاف به ماجرای حذف ارز ترجیحی باز می‌گردد. دولت در بطن لایحه بودجه ۱۴۰۱، موضوع حذف ارز ترجیحی را گنجانده بود، اما زمانی که نمایندگان از دولت می‌خواستند راهکار جایگزین برای حمایت از اقشار محروم ارایه کند، دولت زیر بار این خواسته نمایندگان نمی‌رفت. در همان زمان برخی نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کردند، «دولت مایل به حذف ارز ترجیحی است، اما نمی‌خواهد مسوولیت این تصمیم را بپذیرد و ترجیح می‌دهد توپ حذف ارز ترجیحی در زمین مجلس باقی بماند.»

متاسفانه از این نمونه رفتار‌ها در دولت سیزدهم زیاد است. نوع خاصی از رفتار‌های غیرشفاف که به نظر می‌رسد برآمده از عدم اعتماد به نفس در دولت است. باید عمیقا از این عدم شفافیت در گفتار و رفتار از کسانی که ادعای شفافیت دارند، تاسف خورد.

بیشتربخوانید: تندرو‌های مجلس نمی‌گذارند دیگر نمایندگان طرح صیانت را بررسی کنند/ به اسم ساماندهی دنبال محدودیت اینترنت هستند

همان‌طورکه اشاره شد دلیل آن هم احتمالا کمبود اعتماد به نفس است. به هر حال دولت با رای بالایی روی کار نیامده و شاید احساس می‌کند افکار عمومی تصمیمات دولت را برنمی‌تابد. هرروز مشکلات را به گردن دیگری انداختن و خود را در سایه قرار دادن، نشانه فقدان قطعیت در تصمیم‌سازی‌ها است.

دولتی که با تصویب طرح صیانت موافق است، ضرورتی ندارد که به گونه‌ای متضاد، شمایل مخالف به خود بگیرد تا این پالس را به افکار عمومی ارسال کند که همراه مطالبات آنهاست، اما در بزنگاه‌ها به گونه‌ای دیگر رفتار کند.

هر دولتی، یک نظام فکری و یک رویکرد خاص دارد. دولت فعلی نیز در زمره اصولگرایان و در منتهاالیه راست قرار دارد. مشخص است که مواضع این دولت با جبهه پایداری و... همخوان است. ضرورتی ندارد که دولت، نوع دیگری بگوید و شکل دیگری رفتار کند.

در زمان دولت اصلاحات مشخص بود که مانیفست دولت، مبتنی بر گزاره‌هایی، چون جامعه مدنی، مردمسالاری، شایسته‌سالاری، تنش‌زدایی و... است. دولت‌های بعدی هم هرکدام رویکرد خاص خود را به صورت شفاف داشتند، این دولت هم اگر موافق طرح صیانت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بهبود مناسبات با روسیه و... است، بهتر است به صورت شفاف اعلام کند. یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید، «گاوی که در پنهان بار بردارد (یعنی حامله شود) به ناچار آشکارا می‌زاید.» عباراتی که نشان می‌دهد رفتار‌ها و رویکرد‌ها و تصمیم‌ها، سرانجام روزی روشن خواهد شد. افراد و جریاناتی که اعتماد به نفس دارند و بر اراده مردم خود تکیه دارند از شفافیت هراسی ندارند، اما افراد جریاناتی که نگران کشف حقیقت هستند، به گونه‌ای متفاوت سخن می‌گویند و نوع دیگری عمل می‌کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها