کد خبر: 648688
تاریخ انتشار :

هند: روابط با چین بدون رفع تنش‌های مرزی عادی نمی‌شود

وزیر امور خارجه هند تاکید کرد، مادامی که استقرار عظیم نیروها در امتداد مرز مورد مناقشه هند-چین وجود داشته باشد، روابط با پکن عادی نمی‌شود.

هند: روابط با چین بدون رفع تنش‌های مرزی عادی نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از الجزیره، سوبراهمانیام جیشانکار، وزیر خارجه هند امروز (جمعه) پس از یک نشست سه ساعته با وانگ یی، همتای چینی خود در دهلی‌نو به خبرنگاران گفت: اختلافات و تنش‌ها در مرز با روابط عادی جور در نمی‌آید و قابل تطبیق نیست.

وانگ یی در جریان یک سفر از پیش اعلام نشده روز پنجشنبه وارد دهلی‌نو شد. وی ارشدترین مقام چینی است که از زمان درگیری‌های مرزی در منطقه لداخ در ژوئن سال 2020  که منجر به کشته شدن دست‌کم 20 سرباز هندی و چهار سرباز چینی شد، به هند سفر می‌کند؛ درگیری که منجر به خدشه دار شدن شدید روابط میان این دو کشور شد.

وانگ یی همچنین با آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند دیدار کرد.

تا پیش از ورود وانگ‌یی به دهلی‌نو در اواخر روز پنجشنبه، هیچ یک از این دو طرف خبر این سفر را اعلام نکرده بودند.

جیشانکار با اشاره به خدشه‌دار شدن روابط هند-چین و تاکید بر اهمیت هماهنگی سیاست‌های خارجه و دفاعی گفت: تعداد اندکی این تغییر چشمگیر در روابط هند با چین در دو سال گذشته را پیش‌بینی می‌کردند.‌ هر سیاست معقولی با توانایی‌ها و بازدارندگی‌هایش از موضعش دفاع می‌کند. یکی از مسئولیت‌های بزرگ دیپلماسی هند، طرح گزینه‌های مختلف و متنوع برای چنین احتمال‌هایی است.

این دیپلمات‌های ارشد درباره تنش‌های مرزی و همچنین حمله روسیه به اوکراین مذاکره کردند. هند و چین، روسیه را یک کشور دوست می‌دانند و درخواست‌های غرب برای محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین را رد کرده‌اند.

وانگ‌یی پیش از سفر به هند به پاکستان و افغانستان سفر کرده بود و قرار است پس از هند به نپال سفر کند.   

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها