کد خبر: 648691
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با اسماعیل گرامی‌مقدم ؛

رئیسی متوجه شده ما درست می گفتیم

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: جنگ روسیه و اوکراین جنگ دموکراسی با دیکتاتوری است. به نظر من روسیه برای جلوگیری از توسعه جغرافیایی دموکراسی به اوکراین حمله کرد.

رئیسی متوجه شده ما درست می گفتیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خبر سراسری: حل‌وفصل مشکلات سیاست خارجی بی‌تردید مهم‌ترین موضوع این روزهای کشور است؛ اینکه باید مذاکرات وین به نتیجه برسد، تحریم‌ها رفع شود تا در نهایت ایران بتواند با آسودگی با کشورهای مختلف ارتباط اقتصادی برقرار کند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در شرایط کنونی هر نامزدی پیروز انتخاب می‌شد، فرقی نمی‌کرد. یعنی رئیسی با احمدی‌نژاد و روحانی فرقی ندارد زیرا یک موضوع اصلی در کشور وجود دارد و آن مشکلات اقتصادی است و حل مشکلات اقتصادی هم در گرو حل مسائل سیاست خارجی است. در همه دنیا اقتصاد است که روند سیاسی را تعیین می‌کند اما در ایران برخلاف کشاورهای دیگر سیاست، اقتصاد را تعیین می‌کند؛ یعنی در حقیقت سیاست و آن هم از نوع سیاست خارجی خود را به اقتصاد تحمیل می‌کند. تا زمانی که ما با دنیا تعامل نداشته باشیم، وضعیت همین است و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات اقتصادی حل شود».

او ادامه داد: «آقای رئیسی هم که یک زمانی در برابر اصلاح‌طلبان می‌گفت نباید همه‌ چیز را به برجام و رفع تحریم‌ها گره زد، خودش به این نتیجه رسیده است که ما درست می‌گفتیم و تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشوند، وضع همین است. حامیان دولت که یک زمانی دولت روحانی را مقصر می‌دانستند اکنون پاسخ دهند چرا تورم باز هم افزایش یافت؟ چرا بدون رفع تحریم‌ها نتوانستند مشکلات اقتصادی را درست کنند؟ چرا ارزش پول ملی بازهم کاهش یافت؟ البته خوشحالیم که آقای رئیسی وقتی مسئولیت را برعهده گرفت به دنبال حل‌وفصل مشکلات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها رفت».

او درباره جنگ روسیه و اوکراین بیان کرد: «جنگ روسیه و اوکراین جنگ دموکراسی با دیکتاتوری است. من این بحث ناتو و مرزبندی‌های نظامی شرق و غرب را قبول ندارم و سال‌ها بود که جنگ سرد خاموش شده بود و اوکراین خطری برای روسیه نداشت و حتی یک گلوله هم به سوی روسیه شلیک نشده بود و به نظر من روسیه برای جلوگیری از توسعه جغرافیایی دموکراسی به اوکراین حمله کرد».

این فعال سیاسی درباره احتمال تحریم گازی روسیه از سوی اروپا مطرح کرد: «غربی‌ها حاضرند برای دموکراسی هزینه بدهند؛ کمااینکه آلمانی‌ها در مجامع ورزشی روسیه را حذف کردند. اگر بازار گاز روسیه از سوی اروپا تحریم شود، راهی برای ایجاد می‌شود که بتواند به سمت فروش گاز خود برود. اگر ایران به این سمت برود، حتما می‌تواند با حفظ استقلال خود منافع اقتصادی خوبی را در اختیار بگیرد».

گرامی‌مقدم در پایان گفت: «درباره پرونده هسته‌ای مسئولان عالی نظام تصمیم‌گیرنده هستند. خطوط را شورای عالی امنیت ملی ترسیم می‌کند که به تأیید رهبر انقلاب می‌رسد و مسئولان سیاست خارجی دولت نباید از آنها عدول کنند. ما می‌توانیم ضمن حفظ استقلال خود مناسباتی منطقی با غرب و شرق برقرار کنیم و برقراری سیاست متوازن بهترین تصمیمی است که می‌شود در دستور کار قرار داد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها