کد خبر: 648823
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با علی صوفی

رئیسی تسلیم سهم‌خواهی‌ها شد/ دولت به روزمرگی می‌گذراند

آقای رئیسی برنامه ای نداد که براساس آن بخواهد ساختار دولت یا ترکیب کابینه را تغییر دهد.

رئیسی تسلیم سهم‌خواهی‌ها شد/ دولت به روزمرگی می‌گذراند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت سیدابراهیم رئیسی در هشتمین ماه کار خود به سر می برد و برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند دوره ماه عسل این دولت تمام شده و حالا باید پاسخگو باشد. از همین روزهای ابتدایی سال 1401 زمزمه ها درباره استیضاح برخی وزرا مطرح شده است و حالا باید دید در مسیر تغییر ترکیب کابینه چه اتفاقاتی می افتد.

علی صوفی در گفتگو با نامه نیوز درباره تغییرات احتمالی دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی برنامه ای نداد که براساس آن بخواهد ساختار دولت یا ترکیب کابینه را تغییر دهد. آقای رئیسی آمد تا جایگاه ریاست جمهوری را اشغال کند، نه آنکه کار خاصی انجام دهد. در واقع هدف اصلی یکدستی حاکمیت بود، به همین دلیل امروز همه امور به روزمرگی می گذرد.

وی افزود: آقای رئیسی در ابتدا برای انتخاب اعضای کابینه یکسری نظراتی داد بعد از آن دیدگاه ها عقب نشینی کرد و تسلیم سهم‌خواهی شد. او سهم قلمبه ای را به مجلس، آقای قالیباف و جبهه پایداری داد. به علاوه آنکه بخش عمده ای از کابینه و مسئولان ارشد دولت را مدیران و وزرای دولت آقای احمدی نژاد تشکیل می دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: هیچ برنامه ای وجود ندارد که براساس آن بگوییم دولت می خواهد در جهت اصلاح و بهبود معیشت مردم قدم بردارد. اینها شعارهای جذابی برای انتخابات بودند اما بعد از انتخابات دلیل ندیدند که خیلی روی این موضوع تکیه و اصرار کنند. فقط شعار دادند که معیشت مردم را به سیاست خارجی گره نمی زنیم، حال آنکه وقتی دولت سیزدهم سر کار آمد، دقیقا خودش به همان شکل دولت گذشته عمل کرد و منتظر است ارزهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها آزاد شود یا منتظرند تحریم های نفتی ها برداشته شود.

وی افزود: امروز آقای رئیسی گرفتار عمل خودش است. امکان دارد ترکیب کابینه تغییر کند اما این تغییر در جهت بهبود اوضاع نخواهد بود چون برنامه ای وجود دارد که براساس آن عملکرد وزرا و مدیران ارشد اجرایی مورد سنجش قرار گیرد و کسانی که عملکرد ضعیفی داشتند کنار بروند.

صوفی یادآور شد: اصلا دعو آقای رئیسی این نیست که دنبال نیروهای کارآمد باشد. قرار بود آقای رئیسی رئیس جمهور شود بر همین اساس ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا آقای رئیسی با تحمیل هزینه های سنگین حتی به جریان اصولگرایی همچون ردصلاحیت آقای لاریجانی رئیس جمهور شود.

وی افزود: رویکرد دولت سیزدهم اصلا مردمی نیست. اگر امروز آقای رئیسی دائم از افزایش درآمد نفتی و رشد اقتصادی سخن می گوید چون قیمت نفت بالا رفته است اما این رشد واقعی نیست. مجلس شورای اسلامی نیز آنقدر قدرت ندارد که از آقای رئیسی برای پیشبرد برخی اصلاحات اقتصادی مطالبه گری کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها