کد خبر: 648934
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز از یک بام و دوهوای مذاکره کنندگان آمریکایی؛

رمزگشایی از یک گزارش عجیب درباره برجام

تل آویو و شماری از متحدان عرب آمریکا در منطقه با بازگشت دولت بایدن به برجام مخالفند.

رمزگشایی از یک گزارش عجیب درباره برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : اخیرا پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا و یک مقام صهیونیستی گزارش داده است که  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل و دیگر مقامات این رژیم خواسته است جاگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران معرفی کنند که غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند. براساس  آنچه در این گزارش ادعا شده است ، پس از ماه‌ها مذاکره غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، متن توافق هسته‌ای تقریبا نهایی شده است. آخرین موانع برجای مانده درخواست  تهران از دولت بایدن برای حذف برخی نهادها و افراد از تحریمهای یا لیستهای غیرقانونی در آمریکاست.این در حالی است که تل آویو و شماری از متحدان عرب آمریکا در منطقه با بازگشت دولت بایدن به برجام مخالفند.

در این خصوص ، اکسیوس می‌گوید مقامات آمریکایی و اسراییلی در نشست‌های اخیر خود مساله ایران را در کانون توجه قرار دادند و باوجود اختلاف‌نظر‌ها، مذاکرات بنت و بلینکن در فضای متشنجی انجام نشده است.بلینکن در این نشست از بنت خواست که گزینه جایگزینی برای توافق هسته‌ای و اینکه چگونه می‌تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، ارایه کند.این گزارش حاکی از آن است که بنت در پاسخ به بلینکن گفته است، در صورتی که آمریکا و اروپا فشار تحریم‌ها علیه ایران را تا سطح تحریم‌های روسیه افزایش دهند، جلوگیری از حرکت ایران به سوی غنی‌سازی ۹۰ درصدی امکان‌پذیر است.بنت همچنین به بلینکن گفت که توافق هسته‌ای تنها مانند یک چسب‌زخم عمل می‌کند و راه‌حلی کوتاه‌مدت است زیرا ایران بر اثر این توافق، به میلیاردها دلار پول دست پیدا می کند و این موضوع مغایر با استراتژی فشار حداکثری ایالات متحده محسوب می شود. 

رمزگشایی از گزارش آکسیوس

رمزگشایی از گزارش آکسیوس، کمی پیچیده است! بدون شک مقامات آمریکایی و صهیونیستی، هیچ گاه "دیپلماسی پنهان" خود در قبال پرونده ای مانند برجام را در رسانه ها فریاد نمی زنند، هر چند که تلاش می کنند از مجاری رسانه ای و تبلیغاتی به مثابه ظرفیتی برای تغییر قواعد بازی، مطالبات جمهوری اسلامی ایران و تاثیرگذاری مستقیم بر روی افکار عمومی( به سود اهداف واشنگتن و تل آویو) استفاده کنند. از سوی دیگر، رسانه ای کردن این موضوع، قطعا با دو هدف صورت گرفته است: نخست القای این موضوع به افکار عمومی دنیا که آمریکا خود را برای گذار از برجام آماده ساخته و به قول بلینکن و جیک سالیوان، برای انتخاب هر گزینه ای آمادگی دارد! با این حال بر همگان مسجل است که دولت جوبایدن از ابتدای حضور خود در راس معادلات سیاسی و اجرایی کاخ سفید، بارها تهدیدی به نام شکست مذاکرات را مطرح ساخت تا در سایه آن بتواند به هدف راهبردی خود مبنی بر مهار همه جانبه کشورمان و بازگشت ظاهری و بدون خاصیت به برجام دست پیدا کند. اما در نهایت، اصرار جمهوری اسلامی ایران بر روی خطوط قرمز راهبردی و هسته ای کشورمان، تلاش طرف غربی را ناکام گذاشت. 

خروج برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا مانند ریچارد نفیو معمار تحریمهای ضد ایرانی در دولت اوباما و دن شاپیرو سفیر سابق ایالات متحده در سرزمینهای اشغالی، نشانه ای بارز دال بر عدم دستیابی دولت بایدن به اهداف اولیه ترسیم شده خود در مذاکرات محسوب می شود. دومین هدف آمریکا از انتشار هدفمند گزارش پایگاه آکسیوس، آشکارسازی این نکته است که واشنگتن چاره ای جز پذیرش توافق با ایران ندارد زیرا رژیم صهیونیستی ، راهکارهای عملیاتی و موثری را به عنوان جایگزین و آلترناتیو توافق هسته ای ارائه نمی دهد. 

لزوم رصد بازی تبلیغاتی غرب

بدون شک بازیهای  تبلیغاتی اخیر غرب (آمریکا و تروییکای اروپایی ) در مذاکرات برجام ، ناظر بر هر دو جنبه استراتژیک و تاکتیکی صورت می گیرد. در چنین شرایطی، باید نگاه تحلیل گرایانه، عمیق و هوشمندانه ای نسبت به گزارشهای منتشر شده از سوی رسانه های غربی و سنجش نسبت آن با فرامتن و متن مذاکرات داشت. اساسا مهم ترین پیش شرط مهار و خنثی سازی استراتژی هزار زخم ، رصد هوشمندانه جنگ ترکیبی  دشمنان در ابعاد راهبردی و تاکتیکی می باشد. در این میان، باید میان "ثوابت" و " متغیرات" یا همان استراتژی ها و تاکتیکهای دشمن در میدان جنگ هیبریدی با ایران تفکیکی هوشمندانه قائل شد. به عبارت بهتر، باید ابعاد و روشهای نبرد فعلی و حتی هرگونه نبرد بالقوه دشمنان ( با استناد به روشهای آینده پژوهشی و احتمال سنجی) با استناد به داده ها و مستندات آماری-تحلیلی مورد رصد و تحلیل  قرار گیرد. در این خصوص، ما باید تحلیل واقع بینانه ای از گذشته، حال و آینده داشته باشیم. اگر چنین رصد هوشمندانه ای صورت نگیرد یا مرز میان "استراتژی ها" و " تاکتیکهای دشمن" در نبرد همه جانبه  با کشورمان خلط شود ، قطعا در محاسبات راهبردی و تاکتیکی خود در قبال کنش چند لایه دشمنان دچار خطای محاسباتی خواهیم شد. اتفاقا یکی از اصلی ترین دغدغه های دشمنان، ایجاد و القای همین خطای شناختی و محاسباتی در کشورمان است. طی روزها و هفته های آتی، این روند تشدید خواهد شد .

چه باید کرد؟

بدون شک نخستین گام در مواجهه با  رویکرد تبلیغاتی-سیاسی دولتها و رسانه های غربی در روزهای حساس پیش رو، "صیانت از راهبردها و ثوابت استراتژیک" کشور می باشد. چنانچه مشخص است، دشمن در صدد است ضمن دفرمه کردن این  استراتژی ها و ثوابت ، استراتژی های جدید و مدنظر خود  را جایگزین آنها نماید. نخستین گام دشمنان نظام در این مسیر، "قابل معامله جلوه دادن اصول کلان راهبردی  " کشور است. در چنین شرایطی مقامات آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تلاش می کنند روایت ناقص یا دروغینی را در خصوص مذاکرات وین ارائه کرده و بر همین مبنا، تلاش کنند خطوط قرمز مطرح شده از سوی نظام جمهوری اسلامی را بی اهمیت یا غیرمرتبط با برجام جلوه دهند! در چنین موقعیتی باید تبیین حقایق مذاکرات وین را به مراتب زودتر از آنکه دیر شود، در دستور کار قرار داد. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در این خصوص باید نقش یک روایتگر فعال را در قبال افکار عمومی کشورمان و جهان ایفا کند. فراموش نکنیم که روایتگری موثر ما در روزهای باقیمانده از مذاکرات، یکی از مهم ترین پیش شرطهای غلبه بر بازی تبلیغاتی و سیاسی آمریکا و تروییکای اروپایی در مذاکرات می باشد. بنابراین نباید اهمیت چنین موضوعی را فراموش کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها