کد خبر: 648962
تاریخ انتشار :

آیا تیم رئیسی ناهماهنگ است؟

سال سخت برای آقای رییس جمهور

"عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند و برگرداند و بنای بنده به عنوان یک خدمتگزار و دولت این است که به وعده‌ها عمل کنم." این جمله را سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی دفاع از کابینه خود مطرح کرد، اکنون لازم است بررسی شود بعد از گذشت 8 ماه از تشکیل دولت رئیسی، تا چه اندازه به وعده های خود عمل کرده است.

سال سخت برای آقای رییس جمهور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم وعده هایی درباره مذاکرات برجام، ساخت مسکن، تامین کالا‌های اساسی، بازگشایی مدارس داد و در دومین سخنرانی خود به مسائلی همچون ساخت ۴ میلیون مسکن در آینده، لغو تحریم‌ها و مذاکرات برجام و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پرداخت.

رئیس دولت سیزدهم در نشست علنی مجلس از برنامه دولت با 30 مسئله اصلی خبر داد که به گفته او، برخی از این مسائل فرابخشی است و برای برون رفت از مشکلات راهکارها احصا شده است.

از مهمترین وعده های رئیسی در زمان انتخابات سامان دادن به بازار سرمایه و بورس بود که مخاطبان خبرفوری بارها در پیام های خود یادآوری شدند رئیس جمهوری این وعده خود را عملی نکرده است.

نمی‌توان فراموش کرد که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح نظام اقتصادی و تغییر رویکرد مدیریت دولت در بازار‌های مختلف یکی از مهم‌ترین وعده‌های سیاسی و اقتصادی سیدابراهیم رئیسی بود. او وعده های اصلاح نظام اقتصادی را داد و بر تک رقمی شدن تورم، ایجاد یک میلیون شغل در سال و تیم هماهنگ اقتصادی و موارد دیگر اشاره کرد که در همین مورد آخر یعنی هماهنگی تیم اقتصادی باید گفت تیم اقتصادی دولت سیزدهم دست بالاتری نسبت به تیم اقتصادی روحانی داشت اگر اقتصادی های دولت گذشته با هم هماهنگ نبودند، اقتصادی های دولت رئیسی از یکدیگر خبر ندارند و هر کدام وعده ای متناقض دادند و مردم دیگر به وعده های مخبر و رضایی برای بهبود وضعیت اقتصادی باور ندارند.

با گذشت هشت ماه از عمر دولت رئیسی در دورانی که حاکمیت یک دست و هماهنگ در اختیار جریان اصولگرایی است هنوز مشخص نیست برای تحقق وعده‌ها چه برنامه‌ای دارد به نظر می رسد یک دست شدن هم باعث نشده مسئولین برای عمل به وظایف و پاسخگویی اراه داشته باشند و باز هم به دنبال مقصرانی از جمله تحریم، مدیران دولت قبلی و مسائلی دیگر می گردند.

کابینه دولت رئیسی با شعار کاهش گرانی روی کار آمدند اما نه‌تنها از شتاب گرانی و مشکلات معیشتی مردم کاسته نشد؛ بلکه بر گرانی افزوده شده و قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است. از منظر کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، نگاه تک‌بعدی به مسئله اقتصاد و معیشت مردم از مهم‌ترین دلایلی است که مانع از تحقق اهداف وعده داده‌شده دولت می‌شود. واقعیت این است که متغیر‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل بین‌المللی ارتباطی کامل با یکدیگر دارند و وعده حل مشکلات اقتصادی بدون توجه به این مؤلفه‌ها منطبق بر واقعیات نیست.

رئیسی به خوبی می داند عمل نکردن به وعده ها می تواند بستر نارضایتی مردم را فراهم کند، اما با علم به این موضوع هنوز نتوانسته تیم هماهنگ، گوش به فرمان و پیگیر تشکیل دهد و گرفتار سهم خواهی، انتصابات فامیلی و سفارشی است، از سوی دیگر وزرایش در مسیر بهارستان در رفت آمدند تا نمایندگان را از خود و اقدامات نکرده خود راضی نگهدارند.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که سال ۱۴۰۱ سال سختی برای رئیسی و دولتمردان او باشد. سالی که افکارعمومی به‌جای وعده و نقد، از دولت مردمی و انقلابی، عمل می‌خواهند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها