کد خبر: 648968
تاریخ انتشار :

جنجالی‌های نوروز؛ از رئیسی و سفره هفت سین تا حضور زنان در ورزشگاه

خراسان/ در این گزارش نگاهی انداخته ایم به پرواکنش ترین های فضای مجازی در این روزها.

جنجالی‌های نوروز؛ از رئیسی و سفره هفت سین تا حضور زنان در ورزشگاه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خراسان نوشت: تعطیلات نوروز هم گذشت و از امروز دوباره مدارس، دانشگاه ها و البته ادارات به صورت رسمی شروع به کار می کنند و شاید درگیری های مردم با مشکلات اقتصادی، بیکاری و تورم بیشتر از ایام تعطیل شود. این اتفاق در حالی رقم می خورد که نگاهی به خبرهای پرواکنش در شبکه های اجتماعی در تعطیلات نوروز نشان می دهد در این روزها بیشترین اخباری که مورد توجه قرار داشته، درباره اقتصاد، تورم، بیکاری و تولید نبوده بلکه خبرهای حاشیه ای در صدر اخبار قرار گرفته که بسیاری از آن ها در راستای مشکلات مردم و جامعه نبوده است. در این گزارش نگاهی انداخته ایم به پرواکنش ترین های فضای مجازی در این روزها.

روز اول فروردین -  رئیسی و سفره هفت سین

 اولین سوژه جنجالی قرن پانزدهم حذف سفره هفت سین از دکور پیام نوروزی رئیس جمهور بود. برخی رسانه‌ها و کاربران منتقد رئیسی، پس از انتشار اولین پیام نوروزی رئیس جمهور که در مسجد جامع خرمشهر قرائت شد، ضمن انتشار عکس‌هایی از رئیسی با تاکید بر این که «برخلاف رسم معمول سفره هفت سین روی میز کنار رئیس جمهور نبود»، انتقادهایی را علیه رئیسی مطرح کردند. همزمان، برخی رسانه ها در واکنش به این انتقادها، با انتشار و استناد به عکس‌های رئیس جمهور سابق تاکید کردند که روحانی نیز  طی هشت سال ریاست جمهوری خود فقط در پیام نوروزی سال های 1396 و ۱۳۹۷ از سفره هفت سین در دکور استفاده کرده و در بقیه سال ها سفره هفت سینی در پیام های نوروزی روحانی وجود نداشته است.

روز سوم فروردین  - ماجرای ابی و خلیج فارس

 دومین سوژه کاربران شبکه های اجتماعی مربوط به آخرین گفت و گوی ابراهیم حامدی (ابی) خواننده لس‌آنجلسی با خبرنگار ایندیپندنت فارسی بود. این خواننده در پاسخ به دلیل اجرا نکردن ترانه «خلیج فارس» در کشور امارات، با اشاره به این موضوع که من خواننده هستم و سیاسی نیستم، گفته است: «مسئله خلیج فارس یک اختلاف سیاسی بین ایران و امارات و چند کشور دیگر است و من به عنوان یک هنرمند به خودم اجازه دخالت در این موضوع را نمی‌دهم! وی همچنین گفته است نمی‌خواهد با اجرای این آهنگ، فرصت برگزاری کنسرت در این کشورها را از دست بدهد.» این صحبت‌های خواننده لس‌آنجلسی  به درستی با واکنش‌های تندی از سوی کاربران مواجه شد و  خیلی ها در انتقاد به رفتار دوگانه این خواننده آن ور آبی  نوشتند: «قیمت خلیج فارس برای ابی به اندازه یک کنسرت بود!»

روز پنجم فروردین -  ژاله صامتی و خواننده چوپان

 اظهار نظر ژاله صامتی درباره نوجوان چوپانی که از دل روستا آمده بود و در عصر جدید خوانندگی کرد، در فضای مجازی با انتقادات زیادی روبه‌رو شد. در روزهایی که به‌تازگی جنجال زبان فارسی را که توسط بی بی سی و ایران اینترنشنال به راه افتاده بود، پشت سر گذاشته‌ایم و از سوی دیگر زبان‌شناسان توصیه می‌کنند زبانوران و گویشوران در خانه با فرزندان خود به زبان و گویش بومی‌شان صحبت کنند، ژاله صامتی یکی از داوران برنامه «عصر جدید» به این نوجوان از روستای کوهمره جروق استان فارس می‌گوید اگر بخواهد برای خوانندگی به شهرهای بزرگ بیاید باید لهجه‌اش را «فراموش» کند و البته به او توصیه می‌کند در زادگاهش بماند البته دیدگاه ها دراین باره متفاوت و دوگانه بود و بیشتر در انتقاد از این سخنان موضع گرفتند و خیلی ها هم سخنان او را از روی دلسوزی برای آن جوان تعبیر کردند.

روز هشتم فروردین -  مهدی اکبری و پاکت مداحی

 انتشار صحبت های یکی از مداحان معروف در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت صله توسط مداحان با واکنش‌ها و اظهارنظر‌های متفاوتی روبه‌رو شد. مهدی اکبری در بخشی از گفت و گویی که ویدئوی آن منتشر شده است، درباره گرفتن پاکت و پول و تعیین قیمت مداحی قبل از خواندن صحبت هایی کرده است که واکنش های زیادی را به همراه داشت. در پی این اظهارات خانه مداحان با رد اظهارنظرهای شخصی این مداح، از ملت شریف ایران عذرخواهی کرد. با این حال اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به این که بخش مربوط به سوال صله در این مصاحبه حدود ۶ دقیقه بوده است ، گفت: «حرف‌ها و نکاتی که مطرح کردم اشتباه نبوده است و انتظار داشتم شنونده عاقل‌تر از این برخورد کند که به این ویدئوی تقطیع شده واکنش  نشان دهد؛ به خصوص از خانه مداحان اهل‌بیت علیه السلام که بیانیه صادر کردند بدون آن که نظر و مطالب من را بشنوند، گلایه‌مند هستم.»

روز هشتم فروردین  - مومن نسب و اکانت های ساختگی

 یکی دیگر از موضوعات پرواکنش انتشار ویدئویی از اظهارات «روح‌ا... مومن نسب» بود. رئیس گروه «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» که پیش از این اظهاراتش در خصوص حاملگی دختر دبیرستانی با ۲ گیگ اینترنت مورد توجه بود، به تازگی در یک برنامه اینترنتی حرف‌های عجیبی به زبان آورده است. او  گفته «با نام افراد تاثیرگذار و ضد انقلاب در توییتر، اکانت مشابه ولی فیک درست و با آن‌ها شروع به فعالیت می‌کردیم.» مومن نسب این رفتار را مصداق رفتار آتش به اختیار بودن دانسته است. جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در این خصوص در توییتر نوشت: «ساخت اکانت فیک به اسم افراد ضد انقلاب نه یک حرکت هوشمندانه مبتنی بر جهاد تبیین بلکه یک اشتباه استراتژیک و پنجه کشیدن به اعتماد مردم است.» برخی دیگر هم سخنان او را مصداق روش غلط «هدف وسیله را توجیه می کند، دانستند.»

روز نهم فروردین  - فوتبال و حضور زنان در ورزشگاه

 در بین خبرهای تعطیلات نوروز تلخ ترین خبر مربوط به اتفاق آخرین بازی تیم ملی کشورمان مقابل لبنان در مشهد بود. متاسفانه براساس خبرهای منتشر شده، به رغم فروش بلیت به تعدادی از بانوان، مانع از ورود آن ها به ورزشگاه محل مسابقه شدند و همچنین فیلم منتشر شده نشان می دهد روی برخی زنان و دخترانی که تلاش می کردند وارد ورزشگاه شوند اسپری فلفل پاشیده شده است. بعد از این اتفاقات فدراسیون فوتبال  مدعی شده زنانی که پشت درهای ورزشگاه بلیت به دست حاضر بودند، بلیت‌های جعلی داشتند. رئیس جمهور هم به این موضوع ورود کرد و به وزیر کشور دستور داد حواشی پیش آمده در مسابقه ایران و لبنان در مشهد را بررسی کند. اتفاقاتی که حتی بحث حذف تیم ملی از جام جهانی را هم وسط کشید و به آوردگاهی میان کاربران موافق و مخالف تبدیل شد که البته در نهایت فیفا  با ارسال نامه ای به فدراسیون کشورمان  برای توضیح درباره اتفاقات بازی ایران و لبنان روی این شایعه خط بطلان کشید.

جای خالی واکنش به مشکلات اساسی مردم

هرچند برخی از موضوعات پیش آمده  اهمیت زیادی دارد و کاربران شبکه های اجتماعی باید در برابر آن ها موضع گیری کنند اما آن چه مهم است، نبود مشکلات اساسی مردم در میان خبرهای پرواکنش روزهای اخیر شبکه های اجتماعی است. در حالی که سال هاست شعار سال، موضوعات اقتصادی و رفع بیکاری مردم است اما آن چه در شبکه های اجتماعی در این چند روز دیده نشد مشکلات اقتصادی و بیکاری بود. متاسفانه با ایجاد موضوعات و جنجال های فرعی وقت، توان و انرژی جامعه و کشور به جای پرداختن به مسائل مهم و اولویت دار کشور خرج مسائلی کم اهمیت تر می شود. همان طور که موضع گرفتن در برابر موضوعات مطرح شده مهم است باید این احتمال را هم داد که این اخبار برای دور کردن اذهان از اولویت های اصلی مردم و کشور است که باید به این نکته توجه شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها