کد خبر: 648984
تاریخ انتشار :

انتقاد تند وزیر دولت اصلاحات از احمدی‌نژاد

ایلنا/ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حاکمیت باید نشان دهد که مشارکت‌جو است و از یکدست کردن قدرت استقبال نمی‌کند. همچنین باید مراقبت شود تا در سایه یکدستی ایجاد شده مردم کنار گذاشته نشوند.

انتقاد تند وزیر دولت اصلاحات از احمدی‌نژاد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ضرورت رسیدن به تعامل و تفاهم ملی در سال جدید و راهکارهای آن، گفت:‌ برای حفظ امنیت ملی، رسیدن به تفاهم و جلوگیری از هدر رفتن انرژی‌ها و تلاش‌های مضری که باعث می‌شود نیروها همدیگر را حذف کنند، همیشه لازم است. برای این کار ما باید از منابع انسانی در سایه همفکری، هم‌اندیشی استفاده کنیم تا باعث رشد شود.

وی افزود: متاسفانه در طی سالیان اخیر، شاهد شدت گرفتن تنش‌های مضر بودیم که در نهایت به حذف خیلی از جریان‌ها، افکار، اندیشه‌ها وافراد منجر شد و باعث ظهور پدیده ناکارآمدی در عرصه اداره کشور شد. چون امروز دیگر رقابت و نظارتی هم وجود ندارد و منجر به فسادهای گسترده شده است که همه دست به دست هم داد تا کشور نتواند از منابع خود استفاده کند و در نهایت وضعیت به شکلی شد که امروز مردم از مشارکت در سرنوشت خود در انتخابات ناراضی و مأیوس شدند.

صوفی تصریح کرد: به طور طبیعی ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنانی داشتیم که از انقلاب احساس خطر داشتند و خواستند مانع رشد و شکوفایی آن به کشورها و مناطق دیگر شوند. همین موضوع هم مزید بر علت شد تا بر ما فشار وارد کنند. در ادامه جنگ تحمیلی را داشتیم که از همان ابتدا دچار تحریم شدیم که به مرور زمان این تحریم‌ها اضافه شد و تا امروز هم ادامه دارد.  وجود روح جمعی و انسجام باعث وقوع انقلاب شد و توانستیم بر همه مشکلات فائق شویم. جنگ موضوع کمی نبود. نبرد یک کشور علیه یک دنیا که در حال کمک به صدام بودند، اما توانستیم با وفاق و تفاهم بر این بحران غلبه کرده و سربلند باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در ادامه بحران‌های دیگری به وجود آمد که خیلی خیلی کوچک‌تر از بحران جنگ بود اما گریبان‌گیر ما شد. اگر آن وفاق ملی سال‌های ابتدایی انقلاب را داشتیم می‌توانستیم این بحران‌ها را پشت سر بگذاریم و شاهد رشد و شکوفایی کشور باشیم اما این چنین نشد. بنابراین تفاهم و وفاق ملی ضرورتی حیاتی است.

صوفی در پاسخ به این سوال که راهکار رسیدن به تعامل و نقش نهادهای حاکمیتی در این موضوع چیست، گفت: در درجه اول باید حق مردم اعاده شود. یعنی حق حاکمیت مردم به سرنوشت خود یعنی انتخابات که در قانون اساسی آمده به درستی برآورده شود. باید بازنگری در این موضوع اتفاق بیفتد و موانعی که باعث دلسردی، یأس و کاهش مشارکت مردم شده به شکل جدی برداشته شود.

وی افزود:‌ حاکمیت باید نشان دهد که مشارکت‌جو است و از یکدست کردن قدرت استقبال نمی‌کند. همچنین باید مراقبت شود تا در سایه یکدستی ایجاد شده مردم کنار گذاشته نشوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: در انتخابات مجلس اخیر دیدیم، جناحی که در بین مردم جذابیتی نداشت، توانست با استفاده از ابزارها و رانتی که در اختیار داشت بدون اینکه رقبایش وارد میدان رقابت شوند، رای بیاورد. این رویکرد سلبی باید حذف شود. باید اجازه دهیم مردم تصمیم بگیرند. طبق فرمایش امام باید اجازه دهیم خود مردم تصمیم بگیرند حتی اگر غلط باشد.

صوفی گفت: امروز ۴۳ سال از انقلاب گذشته و ما هنوز آن فضا را باز نکردیم تا نسل جدیدی که اکثریت غالب را دارد بتواند سرنوشت خود را تعیین کند. متاسفانه شاهد زمزمه‌هایی در رابطه با حذف جمهوریت هستیم این مردم مطالباتی دارند که حق آن‌هاست، چون انقلاب کردند. ما کشوری هستیم که یک تغییر نظام بدون کمک به شرق و غرب و با حضور واقعی مردم در آن اتفاق افتاده است.

وی افزود: مردم هنوز شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را از یاد نبردند. در موضوع آزادی مردم باید آزاد بوده و حداقل انتخابات آزاد داشته باشند که در فضایی عادلانه و آزاد انتخابات برگزار شود نه اینه اصلا هیچ رغبتی برای مشارکت در آن وجود نداشته باشد.

صوفی در ادامه صحبت‌های خود گفت: جمهوری اسلامی سعی کرده در این سال‌ها با برنامه پیش برود و چشم‌اندازی برای خود تعریف کند. اما رئیس‌جمهوری مانند آقای احمدی‌نژاد می‌آید و اولین برنامه چشم‌انداز را که با دولت او همزمان شده بود را به کل کنار می‌گذارد و هیچ کسی هم به او کاری نداشت. جرمی به این بزرگی اتفاق افتاد و آنارشیسم کاملی در کشور حاکم کرد که تبعات آن هنوز وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ اگر حاکمیت می‌خواهد تفاهم ملی به وجود بیاورد و مردم را دلگرم کند، باید ببیند زمینه میل مردم در چیست. باید مشارکت حداکثری که مورد تاکید رهبری در همه دوره‌ها است، شکل بگیرد. نه اینکه در این دور سخنگوی شورای نگهبان بگوید اگر مشارکت حداکثری هم نباشد ما آن انتخابات را قبول داریم.

صوفی افزود: اگر به این شکل باشد، آن وقت نماینده‌ای در مجلس خواهیم داشت که با ۲ درصد رای به مجلس رفته و نمایندگانی خواهیم داشت که اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ندارند و بعد هم طرح صیانت را می‌نویسند.

وزیر پیشین دولت اصلاحات گفت: امروز تمام شرکت‌ها به اینترنت وابسته هستند و کارهای داد و ستد خود را با آن انجام می‌دهند. اما امروز می‌بینیم مجلس قصد دارد اینترنت را توسط افرادی که تئوریسین آن‌ها می‌گوید اکثر مردم تعقل نمی‌کنند و بنابراین اکثر مردم رعیت هستند، محدود کند.

وی گفت: چرا این تکفر حاکم شده و پای خود را روی گلوی مردم گذاشته به این دلیل که به مردم اجازه ندادند در برخی موارد تا حق خود را داشته باشند و بر سرنوشت خودشان حاکم شوند. مادامی که روند به این شکل است، باید نگران باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها