کد خبر: 649036
تاریخ انتشار :

اشتباه بزرگ بایدن | توافق، بدون لغو تحریم سپاه ممکن نیست

مذاکرات وین به بن‌بست رسیده و طرفها هتل کوبورگ را ترک کرده‌اند. فعلا چشم‌اندازی پیش‌روی گفتگوها نیست و یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید، این بن بست نتیجه عدم واقع‌بینی کاخ سفید است.

اشتباه بزرگ بایدن | توافق، بدون لغو تحریم سپاه ممکن نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبر فوری در خصوص سرنوشت مذاکرات وین گفت: براساس آنچه منابع آمریکایی اعلام می کنند متن توافق آماده شده اما دو، سه مشکل همچنان باقی مانده است، براساس این اخبار موضوع لغو تحریم سپاه منوط به پذیرش دو موضوع از سوی جمهوری اسلامی شده است.

وی درباره این موضوعات توضیح داد: یکی از این موضوعات لزوم خودداری ایران از پیگیری موضوع ترور سردار سلیمانی و پایان دادن به این آن است به این معنی که دیگر جمهوری اسلامی اقدامی در زمینه پیگیری شهادت سردار سلیمانی و مجازات عاملان آن نداشته باشد.

بهشتی پور افزود: از سوی دیگر آمریکا انتظار دارد که ایران تعهد دهد که در ایجاد ثبات و امنیت همسایگان اختلالی ایجاد نمی کند و در عین حال برای برقراری همکاری میان این کشورها همکاری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: براساس ادعای آمریکا در صورت حل این دو موضوع، آمریکا نیز با لغو تحریم سپاه موافقت کرده و سپاه را از لیست تحریم خارج خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه طبیعتا طرف ایرانی نیز به دلیل اینکه سپاه بخشی از نیروهای مسلح کشور محسوب می شود تحریم آن را غیر قانونی می داند، ادامه داد: از سوی دیگر سپاه در بحش های مختلف اقتصادی ایران حضور و ظهور دارد و خارج نشدن آن از لیست تحریم در عمل بخش های مختلف اقتصاد ایران را با مشکل مواجه می کند، چرا که می تواند به بهانه اینکه سپاه در آن نقش داشته است تحریم ها را ادامه دهد.

بهشتی پور گفت: طی روزهای اخیر نیز شاهد ماجرای عدم اجازه ورود علیرضا قربانی به آمریکا بودیم؛ علیرغم اینکه برای وی ویزا صادر شده بود اما مرزبانی آمریکا به بهانه اینکه وی ۳۰ سال قبل دوره سربازی خود را در سپاه گذرانده است، از ورود وی به آمریکا جلوگیری کرد.

بهشتی پور تصریح کرد: در حال حاضر با چنین پدیده ای مواجه هستیم که آنقدر حوزه تحریم ها را گسترش می دهد که حتی ویزای صادر شده را نیز مشمول تحریم می کند، حال با چنین شرایطی چگونه می توان به توافق دست یافت؟ به نظر می رسد که در چنین شرایطی دستیابی به توافق دشوار باشد.

وی با بیان اینکه باید نگرش آمریکا به موضوع تغییر کند، تاکید کرد: در غیر این صورت و تا زمانیکه چنین شرایطی حاکم باشد بعید میدانم توافقی در وین حاصل شود.

بهشتی پور گفت: عده ای در کشور همواره بر این موضوع تاکید دارند که نباید اقتصاد کشور را به تحریم گره بزنیم؛ این در حالی است که بیش از آنکه موضوع اقتصادی باشد، حیثیتی است؛ چرا که باید با دنیا تعامل داشت و دنیا نیز نشان داده است که وقتی آمریکا کشوری را تحریم می کند سایر کشورها نیز در عمل به این موضوع تن می دهند و این موضوع ثابت شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به شرایط موجود حاکم، نمی توان پیش بینی دقیقی از مذاکرات و روند فعلی تعلیق آن داشت.

وی خاطر نشان کرد: طرف آمریکایی باید در اینگونه رفتارهای خود تجدیدنظر کرده و بپذیرد که در عمل نمی‌توان با چنین شیوه هایی به توافق دست یافت.

بهشتی پور افزود: طرف ایرانی نیز علیرغم فشارهای اقتصادی، این موضوع را حیثیتی کرده است و به این ترتیب توپ در زمین آمریکا قرار دارد و در نتیجه مذاکرات با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه وقتی کشوری مانند آمریکا بخشی از نیروهای مسلح کشور دیگری را به نام مبارزه با تروریسم تحریم می کند به این معنی است که نمی خواهد واقعیات را بپذیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: این رفتار آمریکا با سپاه و عدم اجازه ورود به علیرضا قربانی نشان دهنده این است که منطق و روابط بین الملل را زیر پاگذاشته و عرف جدیدی را باب کرده است.

وی گفت: بایدن تاکید داشت که اشتباه ترامپ را در خصوص جمهوری اسلامی تکرار نخواهد کرد اما در عمل نشان می دهد که در حال انجام اشتباه دیگری است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها