کد خبر: 649058
تاریخ انتشار :

چهلمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

ادعای جنجالی روسیه: بعد از خروج ما، اوکراین بوچا را بمباران کرد

روز گذشته رئیس گروه امداد شهرک بوچا واقع در ۳۰ کیلومتری کی‌یف از کشف یک گور دستجمعی در این شهرک خبر داد. به‌گفته این مقام اوکراینی دستکم جسد بی‌جان ۵۷ نفر در این محل پیدا شده است که تعدادی از آن ها حتی بصورت کامل مدفون نشده بودند.

ادعای جنجالی روسیه: بعد از خروج ما، اوکراین بوچا را بمباران کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

روز گذشته رئیس گروه امداد شهرک بوچا واقع در ۳۰ کیلومتری کی‌یف از کشف یک گور دستجمعی در این شهرک خبر داد. به‌گفته این مقام اوکراینی دستکم جسد بی‌جان ۵۷ نفر در این محل پیدا شده است که تعدادی از آن ها حتی بصورت کامل مدفون نشده بودند.

همچنین شبکه سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که پوتین قصد دارد نهم ماه مه در اوکراین اعلام پیروزی کند. مقامات آمریکایی گفتند پوتین تحت فشار است تا ثابت کند می‌تواند به پیروزی دست یابد. ۹ مه یک روز تعطیل و برجسته در تقویم روسیه است؛ روزی که این کشور تسلیم شدن نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را با رژه نظامی در میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می‌گیرد.

در تحولی دیگر اوکراین اعلام کرد که نیروهایش تمامی مناطق اطراف کی‌یف را بازپس گرفته‌اند و برای نخستین بار از زمان آغاز حمله روسیه، مدعی کنترل کامل بر کی‌یف شد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شد

روسیه از شورای امنیت خواسته تا امروز (دوشنبه) برای بررسی آنچه "تحریک رادیکال‌های اوکراینی" در شهر بوچا می‌نامند و به دنبال آنکه کی‌یف نیروهای روس را به کشتن غیرنظامیان در آنجا متهم کرد، تشکیل جلسه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «دیمیتری پولانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در پیام‌رسان تلگرام نوشت: در سایه تحریک آشکار رادیکال‌های اوکراینی در بوچا، روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت می‌شود.

زلنسکی در مراسم گرمی: متضاد موسیقی سکوتِ شهرهای ویران‌شده است

رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانی خطاب به حاضران در مراسم گرمی، از شرکت‌کنندگان خواست تا هر طور که می‌توانند از کشورش حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تماسی ویدیویی با مراسم گرمی که یکی از مهم‌ترین محفل‌های موسیقی جهان است، گفت: متضاد موسیقی چیست؟ سکوتِ شهرهای ویران‌شده و مردم کشته‌شده.

او افزود: این سکوت را با موسیقی خود پر کنید. امروز این کار را کنید تا داستان ما را بازگو کنید. هر طور که می‌توانید از ما حمایت کنید. هر طور، اما سکوت نکنید.

زلنسکی ۴۴ ساله از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بارها در پارلمان چند کشور، کنگره آمریکا، پارلمان‌های انگلیس و استرالیا و کنست اسرائیل سخنرانی کرده است و روز یکشنبه یک رویداد مختص به موسیقی را برای جلب حمایت از کشورش انتخاب کرد.

او گفت: موزیسین‌های ما به جای تاکسیدو (کت و شلوار رسمی به سبک کلاسیک) لباس ضد گلوله می‌پوشند، آنها در بیمارستان‌ها برای مجروحان می‌خوانند. حتی برای کسانی که نمی‌توانند بشنوند. اما این موسیقی راه خود را به سمت جلو باز خواهد کرد. عزیزان ما نمی‌دانند که آیا دوباره در کنار هم خواهیم بود یا نه. جنگ اجازه نمی‌دهد ما انتخاب کنیم که چه کسانی بازمانده خواهند بود و چه کسانی به سکوت ابدی می‌رسند. ما از آزادی خودمان برای زندگی کردن، عشق ورزیدن و جلوه کردن دفاع خواهیم کرد. در سرزمینمان، ما با روسیه که با بمب‌هایش سکوت وحشتناکی به بار آورده، می‌جنگیم. سکوتی مرگبار.

ادعای روسیه: وقتی ما در بوچا بودیم، حتی یک غیرنظامی هم کشته نشد

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: زمانی که کنترل شهر بوچا در اوکراین در دست نیروهای مسلح روسیه بود، "هیچگونه تلفات غیرنظامی وجود نداشت" و رسانه‌های آمریکایی مساله "بمباران این شهر به دست ارتش اوکراین بعد از خروج نیروهای روسیه" را نادیده می‌گیرند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به پرسشی از سوی نشریه نیوزویک درباره گزارش‌هایی از اقدام ادعایی نیروهای روسیه در کشتار غیرنظامیان در بوچا گفت: وزارت دفاع اوکراین کاملا این ادعاهای نادرست را رد می‌کند.

او ادامه داد: نیروهای روسیه در سی مارس بوچا را ترک کردند. مقامات اوکراینی تمام این‌ روزها سکوت کردند و اکنون ناگهانی تصاویری احساسی به منظور مخدوش کردن وجهه روسیه و وادار کردن روسیه به دفاع از خود منتشر کرده‌اند.

آنتونوف گفت: من با مسوولیت کامل تاکید می‌کنم که حتی یک غیرنظامی هم در زمانی که این شهر در کنترل نیروهای مسلح روسیه بود، متحمل خشونت نشد. بلکه برعکس، نیروهای ما ۴۵۲ تُن کمک بشردوستانه به غیرنظامیان ارائه دادند.

سفیر روسیه افزود: در همین حال، این حقیقت که نیروهای مسلح اوکراین شهر بوچا را درست بعد از خروج نیروهای روسیه هدف بمباران قرار دادند، عامدانه از سوی آمریکا نادیده گرفته می‌شود. ممکن است این عامل تلفات غیرنظامیان باشد. رژیم کی‌یف آشکارا تلاش دارد تا قساوت‌هایش را به گردن روسیه بیندازد.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در تاریخ سی مارس (۱۰ فروردین) شهر بوچا در اوکراین را ترک کردند، در حالی که "شواهدی از جرایم" چهار روز بعد از آن و زمانی که افسران سرویس امنیتی اوکراین به این شهر رسیدند، منتشر کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد، در سی و یک مارس آناتولی فدروک، شهردار بوچا با انتشار ویدیویی تاکید کرد که دیگر هیچ نظامی روسی در این شهر حضور ندارند. با این حال، او حتی یک کلمه هم درباره غیرنظامیانی که در خیابان‌ با دست بسته هدف گلوله قرار گرفته باشند، بیان نکرد.

بلینکن از شروط لغو تحریم‌ها علیه روسیه گفت

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تحریم‌های غرب بسته به نتایج مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است لغو شوند.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با ان.بی.سی بیان کرد: تحریم‌های غرب علیه روسیه بسته به نتیجه مذاکرات با اوکراین ممکن است لغو شود.

بلینکن گفت: جامعه بین‌المللی تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است، ما خواهیم دید که اوکراین چه خواهد کرد و اوکراین چه می‌خواهد بکند. اگر این درک وجود داشته باشد که این [مذاکرات بین روسیه و اوکراین] می‌تواند به پایان [درگیری] منجر شود، که مستلزم لغو تحریم‌ها خواهد بود، بله، صورت می‌گیرد. هدف تحریم‌ها بی پایان بودن نیست، بلکه تغییر رفتار روسیه است.

وزیر امور خارجه گفت: اگر نتایج مذاکرات، تحریم‌ها، فشارها، حمایت از اوکراین به دست بیاید - ما به این نتیجه خواهیم رسید، آنگاه تحریم‌ها تا حدودی از بین خواهند رفت. این بستگی به روسیه دارد که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

استولتنبرگ: این مسئولیت پوتین است که این جنگ را متوقف کند

دبیرکل ناتو دیوان بین‌المللی کیفری را مسئول تحقیقات در رابطه با جرائم جنگی بالقوه در اوکراین دانست و گفت که تمامی عاملان این جنایات جنگی باید به پای میزمحاکمه کشیده شوند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان "کشتار غیرنظامیان" در شهر "بوچا" اوکراین را "وحشیگری دیده نشده در اروپا طی دهه‌های اخیر" دانست و گفت:‌ مرگ آنها لزوم توقف این جنگ توسط پوتین را بیش از پیش ضروری کرد.

وی با اشاره به کشته شدن بالغ بر ۳۰۰ غیرنظامی توسط نیروهای روسی گفت: این هولناک و بدون شک غیرقابل قبول است که غیرنظامیان هدف گرفته شده و کشته شوند. این رویداد بر اهمیت لزوم پایان این جنگ تاکید دارد.

گوترش: تحقیقات مستقل در بوچا انجام شود

گوترش دبیرکل سازمان ملل در توییتر خود نوشت که با دیدن تصاویر کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین "به شدت شوکه" شده است.

او نوشت: تحقیق و تفحص مستقلی که منجر به پاسخگویی موثر شود، ضرروی و حیاتی است.

اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد پس از آن مطرح شد که مقامات رسمی و خبرنگاران تصاویر اجساد کشته‌شدگان غیرنظامیان شهر بوچا، شهری خارج از کی‌یف را منتشر کردند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها