کد خبر: 648509
تاریخ انتشار :

خطری جدی بیخ گوش پوتین؛ برنامه روس‌ها چه خواهد بود؟

کارشناس ارشد حوزه سیاسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، از احتمال اخراج روسیه از شورای امنیت خبر داد و گفت: روس‌ها می‌دانند که باید جنگ را تا جایی پیش برند که این کشور با محاصره ژئوپلیتیکی روبه‌رو نشود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کیومرث یزدان‌پناه در مصاحبه با مجله خبری تحلیلی "رویداد" در خصوص تحولات اخیر اوکراین اظهار کرد: مسئله اوکراین ابعادی پیچیده‌تر از بازار نفت دارد و نمی‌توان این موضوع را تک یا دو وجهی تحلیل کرد.

وی افزود: واقعیت امر این است که عراق و افغانستان و یمن، طرفِ مقابل امریکا و ناتو نیستند؛ بلکه روسیه به‌عنوان دومین قدرت برتر نظامیِ دنیاست که هراسی از تقابل با امریکا و اروپا ندارد.

یزدان‌پناه ادامه داد: در این میان طبیعی است که امریکا و ناتو احتیاط‌های لازم را در مواجهه با این بحران داشته باشند و لذا امریکا و متحدانش به‌راحتی تصمیم نخواهند گرفت که حتی یک فشنگ به اوکراین بفرستند.

این تحلیلگر حوزه بین‌الملل اضافه کرد: همین رویه از سوی امریکا و متحدان غربی‌اش در قبال شبه‌جزیره کریمه در دستور کار قرار گرفته بود ولی روسیه ترتیب اثری نداد و این شبه‌جزیره را الحاق و به سرزمین اصلی الحاق کرد.

یزدان‌پناه یادآور شد: در آن قضیه پس از مدتی آب‌ها از آسیاب افتاد و هیچ برخوردی با روسیه صورت نگرفت.

نکته دوم نیز به اساسِ زمین‌گیر شدن افکار ناتو در برخی نقاط دنیا بازمی‌گردد؛ لذا اگر مقدمات پذیرش اوکراین در ناتو آماده بود، این تشکیلات موظف به دفاع از این کشور بود ولی امروز ناتو و غرب احتیاط کرده و خود را درگیر چنین بحرانی نمی‌کنند.

وی در خصوص واسط قرارگرفتن لهستان برای گسیل میگ‌های ناتو به اوکراین تاکید کرد: چنین کاری نخواهند کرد. ولی اگر این جنگ بیش از دو ماه آتی به طول بیانجامد، باید شاهد تغییر رویه در قدرت‌هایی نظیر امریکا باشیم.

یزدان‌پناه گفت: حتی ممکن است روسیه را وادار کنند پای مذاکره بنشیند و مسئله را خاتمه دهد. یا ممکن است این مسئله به قیمت کنار گذاشته شدن روسیه از شورای امنیت تمام شود و این تهدیدی جدی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها