کد خبر: 649130
تاریخ انتشار :

جعفر قنادباشی مطرح کرد:

جنگ اوکراین و روسیه شرایط ایران را متفاوت کرده است

جعفر قنادباشی گفت: شرایط جنگ روسیه و اوکراین وضعیت ایران را بهبود بخشیده است زیرا قیمت نفت افزایش یافته و به نوعی میان شرق و غرب جنگ انرژی در گرفته است.

جنگ اوکراین و روسیه شرایط ایران را متفاوت کرده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: می‌گویند نتیجه مذاکرات به زودی به دست می‌آید اما هرچه می‌گذرد، چنین نمی‌شود و در این بین هم اتفاقات مهمی در عرصه بین‌المللی رخ می‌دهد مانند آغاز جنگ روسیه و اوکراین که برخی باور دارند همه اینها می‌تواند دستِ‌کم در زمان‌بندی حصول نتیجه مذاکرات وین مؤثر باشند.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «از ابتدای مذاکرات بنا بود که تحریم‌ها برداشته شود و در قبالش ما هم یک‌سری تعهدات را بپذیریم اما در کمال تعجب می‌بینیم که آمریکا همین چندروز پیش بازهم تحریم‌های جدیدی وضع کرد و انگار نمی‌خواهد کوتاه بیاید. برخی جریان‌ها در آمریکا و البته صهیونیست‌ها و سعودی‌ها نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد و تمام توان‌شان را در این مسیر به کار گرفته‌اند».

او ادامه داد: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، حتما برای ایران بسیار خوب خواهد بود زیرا می‌توانیم مبادلات تجاری و اقتصادی آزادی در جهان داشته باشیم اما به نظرم مهم‌تر از این موضوع اثبات شکست فشار حداکثری علیه ایران است و آمریکا و صهیونیست‌ها نمی‌خواهند این شکست تاریخی را بپذیریند زیرا اگر دچار این شکست شوند دیگر تیغ تحریم‌های آمریکا در هیچ کجای جهان برش نخواهد داشت. آنها در تمام این 40سال ایران را زیر سخت‌ترین فشارها قرار دادند؛ از جمله جنگ هشت‌ساله، بلوکه‌کردن دارایی‌های ایران، تحریم‌ شخصیت‌ها و... و حالا اگر تحریم‌ها رفع شود، بر همگان ثابت می‌شود که سیاست آنها در تمام این چهار دهه شکست خورده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر مناسبات ایران با غربی‌ها بیان کرد: «شرایط جنگ روسیه و اوکراین وضعیت ایران را بهبود بخشیده است زیرا قیمت نفت افزایش یافته و به نوعی میان شرق و غرب جنگ انرژی در گرفته است. اکنون بیشترین تضاد میان آمریکا و چین وجود دارد و روسیه و غرب هم که رویاروی هم ایستاده‌اند. چون جهانِ امروز نیازمند انرژی است و ایران هم مملو از منابع انرژی است، می‌توانیم امتیاز بگیریم. واقعیت این است بعد از آغاز جنگ اوکراین، وضعیت ایران متفاوت شده است و حالا همه غربی‌ها به نفت و گاز ایران احتیاج دارند و نمی‌خواهند با عنصری به نام تحریم‌ها خود را محروم از منافع ایران کنند».

او همچنین در خصوص مخالفت‌های برخی طیف‌های سیاسی با به نتیجه‌رسیدن مذاکرات اظهار کرد: «همیشه در هر دولتی برخی مخالف و موافق مذاکرات بوده‌اند و البته در این بین برخی نیز تند رفته‌اند اما ذات مخالفت‌ها را نباید منفی قلمداد کرد زیرا ظرفیت دیپلماسی کشور را بالا می‌برد و دیپلمات‌های ما می‌توانند با استناد به مخالفت‌های داخلی به غربی‌ها بگویند که در شرایط حساسی پای میز مذاکره آمده‌اند».

قنادباشی در پایان درپاسخ به این پرسش که بالاخره چه زمانی مذاکرات به نتیجه می‌رسد، گفت: «دورنمای جنگ اوکراین و روسیه مهم است. عربستان هم به دلیل ماه رمضان در یمن آتش‌بس داده است. از سوی دیگر پیش‌بینی غربی‌ها این است که در آینده با بحران انرژی روبه‌رو خواهند بود. بنابراین همه این عوامل در زمان به نتیجه‌رسیدن مذاکرات می‌توانند تعیین‌کننده باشند اما می‌توان گفت که مذاکرات به نتیجه می‌رسد ولی پیش‌بینی تاریخش ممکن نیست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها