کد خبر: 649146
تاریخ انتشار :

آغاز جنگ ابرسربازها | روسیه و آمریکا در حال ساخت سلاحی خطرناک‌تر از بمب اتم

پروژه ابرسرباز سازی توسط آمریکا، روسیه و چین دنبال می شود و ممکن است رقابت های نظامی را وارد عصر جدیدی کند.

آغاز جنگ ابرسربازها | روسیه و آمریکا در حال ساخت سلاحی خطرناک‌تر از بمب اتم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتشار خبری درباره آغاز پروژه ساخت ابرسرباز توسط آمریکا بسیاری از رسانه ها را به خود مشغول کرده است. بر اساس اعلام برخی رسانه ها، آمریکا در حال ساخت زره روباتیکی است که به سرباز این امکان را می دهد که شرایط خطرناک را شناخته، دمای بدن خود را تنظیم کند و حتی مسیر شلیک گلوله توسط دشمن را ردیابی کند. آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز قصد داشت به اصطلاح "آدم آهنی" بسازد اما این پروژه بعد از چند سال تعلیق شد.

 پروژه ای خطرناک تر از بمب اتم

ساخت ابرسرباز به معنی افزایش توان طبیعی سرباز از طریق تجهیز او به تکنولوژی های پیشرفته یا دستکاری ژنتیکی او است. به طور مثال، سربازی که در حالت عادی ۳۰ کیلومتر می تواند پیاده روی کند اما از طریق سیگنال‌های مغزی احساس خستگی کمتری کرده و قادر شود ۱۰۰ کیلومتر پیاده روی کند، به نوعی ابرسرباز شده است.

پروژه ابرسرباز آمریکا باعث شده بسیاری از افراد و فعالان صلح نگران شوند. علت این است که چین و روسیه هم قصد ساخت ابرسرباز را دارند. پوتین پیش از این گفته بود ساخت ابرسرباز می تواند خطرناک‌تر از بمب اتم باشد؛ با این حال، به نظر می رسد هم او و هم دشمنش یعنی آمریکا تصمیم گرفته‌اند در این زمینه ریسک کنند.

مهم‌ترین برنامه برای توسعه ابرسربازها در ارتش روسیه Ratnik نام دارد که در زبان روسی به معنای «جنگجو» است. روسیه از سال ۲۰۱۳ میلادی در تلاش است تا با فناوری‌های نوین، میزان آسیب‌پذیری سربازانش را کاهش دهد و علاوه بر این، ارتباط میان سربازان در میدان نبرد را هم بالا ببرد.

پروژه ای موازی در چین و انگلیس هم دنبال می شود که به خصوص در ارتش چین جدی‌تر و مهم‌تر است‌.

پروژه ساخت ابرسرباز چیست؟

دانشمندان و مهندسان بر روی فناوری‌ های بدیعی کار می‌ کنند که موجب افزایش سرعت و میزان هوشمندی نیروها، تجهیزات و ادوات نظامی می‌ گردد. به تمام این تلاش ها، فرآیند ابرسرباز سازی گفته می شود.

فرآیند ابرسرباز سازی به دو دسته تقسیم می شود؛ اول، تجهیز سلاح ها و زره سربازان به فناوری های فوق پیشرفته و دوم، تغییر فیزیکی خود سرباز و توانمندسازی او از طریق تغییرات ژنتیکی یا غیر ژنتیک.

دسته دوم تغییرات یعنی تغییرات فیزیکی در زمان فعلی به شدت جدی شده است. به گزارش ایروشاپ، دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا برای افزایش هوشمندی نیروها در حال کشف سیستم «تحریک جریان مستقیم از جمجمه» یا (TDCS) هستند. در این فرایند، الکترودهایی به سر فرد نصب شده و جریان الکتریکی ضعیفی به مغز فرستاده می‌شود. با این کار مشاهده شده که میزان توجه و یادگیری بهبود می‌یابد.

همچنین  آمریکا درصدد است یک برنامه جدید به نام «TNT» را آغاز کند. هدف این برنامه افزایش سرعت فرایند آموزش برای افراد خدماتی و نیروهای دفاعی است. گفته شده است که در این برنامه بر وسایل غیرتهاجمی و غیرقابل کاشت (ایمپلنت) برای تحریک اعصاب و تنظیم عملکردهای مختلف مغز کار می‌شود. 

محققان در پروژه دیگری نیز در حال کار بر روی تسریع فرایند بهبودی افراد از بیماری‌ها و کاهش اثرات اضطراب از جنگ هستند.

همزمان چین هم در حال فعالیت در این زمینه ‌است. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، چین می‌خواهد از فناوری ویرایش ژن موسوم به «کریسپر» (CRISPR) برای تولید ابرسرباز استفاده کند. کریسپر ابزاری نوین، ساده ولی قدرتمند برای ویرایش ژنوم هاست. این ابزار، کاربردهای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به تصحیح نقص‌های ژنتیکی، درمان و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و بهبود محصولات کشاورزی یاد کرد.

انقلاب در پروژه ابرسرباز؛ سیستم انگیزشی چگونه ابرانسان می‌سازد؟

ساخت ابرسرباز از طریق تغییرات فیزیکی و ژنتیکی خود به دو دسته تقسیم می شود؛ اول، ابرسربازسازی از طریق تغییرات فیزیکی و دوم، ابرسربازسازی از طریق تغییرات ذهنی.

دسته دوم اما خود بر پایه دو شیوه است؛ در شیوه اول، تغییر بر اساس سیستم معرفتی ایجاد می شود، به این صورت که با تغییر ژن یا به کارگیری سیستم کاشت (ایمپلنت) یا از طریق اتصال سیگنال های مغزی، یک فکر یا باور در فرد یا سرباز ایجاد می شود. به طور مثال، تقویت باور ملی گرایی یا افزایش اعتماد به نفس یا شجاعت هنگام نبرد یا تغییر تصویر ذهنی از سربازان دشمن و... همگی از نوع تغییرات باورمحور یا معرفتی هستند.

شیوه دوم اما بر اساس سیستم انگیزشی (incentive system)، تغییر ایجاد می کند، بر اساس این برنامه، به جای القای یک تصویر یا کاشت یک فکر یا تصور یا باور در ذهن یک سرباز، از طریق سیگنال های مغزی نوعی حس لذت در سرباز به وجود می آید که به او انگیزه فعالیت بیشتر می دهد. به طور مثال، سربازی که با افزایش فعالیت و پیاده روی به جای حس درد یا خستگی، احساس لذت مصنوعی داشته باشد، آنقدر راه می رود تا در نهایت بمیرد. یا مثلا، یک فرد با افزایش کشتار بیشتر احساس لذت می کند و به دام افسردگی نمی افتد. اینها دقیقا نمونه ای از فرآیند ساخت ابرسرباز است که به نظر می رسد خطرناک‌تر از سایر فازها و مراتب این برنامه باشند.

منبع: مارش نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها