کد خبر: 649151
تاریخ انتشار :

چهل و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

روسیه: در اوکراین از تسلیحات هسته‌ای استفاده نمی‌کنیم

روسیه همچنان اتفاقات شهر بوچا را تکذیب می کند. این بار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر «بوچا» تأکید کرد که وقایع در بوچا در حقیقت یک «حمله ساختگی» بوده است. این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ مستقیم به این سوال که آیا اقدامات روسیه نسل کشی است، گفت: "در واقعیت این یک نسل کشی و حذف کل ملت و مردم است".

روسیه: در اوکراین از تسلیحات هسته‌ای استفاده نمی‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

روز گذشته اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است تا برای تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان در حومه کی‌یف، گروه‌های حقیقت‌یاب به منطقه اعزام کند. رئیس جمهوری اوکراین پس از کشف گورهای جمعی روسیه را به ارتکاب نسل‌کشی در این کشور متهم کرد.

وزیر امور خارجه آلمان هم با بیان اینکه این کشور حمایت خود از اوکراین را تقویت خواهد کرد از اخراج ۴۰ دیپلمات روس خبر داد.

روسیه هم همچنان اتفاقات شهر بوچا را تکذیب می کند. این بار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر «بوچا» تأکید کرد که وقایع در بوچا در حقیقت یک «حمله ساختگی» بوده است.

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ مستقیم به این سوال که آیا اقدامات روسیه نسل کشی است، گفت: "در واقعیت این یک نسل کشی و حذف کل ملت و مردم است".

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

روسیه: در اوکراین از تسلیحات هسته‌ای استفاده نمی‌کنیم

دیپلمات ارشد روسیه در واکنش به برخی گزارش ها مبنی بر احتمال استفاده از تسلیحات هسته ای در اوکراین، این مساله را بطور قاطع رد کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه کمیسیون خلع سلاح گفت که بر خلاف گمانه زنی ها، استفاده روسیه از سلاح هسته ای فقط در واکنش به استفاده از سلاح هسته ای و دیگر سلاح های کشتار جمعی علیه مسکو و متحدانش است.

دیپلمات ارشد روس گفت: این معیارها به هیچ وجه نمی تواند برای سناریویی که در حال حاضر در اوکراین در حال رخ دادن است، اعمال شود. علاوه بر این، روسیه قاطعانه به این اصل پایبند است که هیچکس در جنگ هسته ای پیروز نیست و نباید چنین جنگی به راه بیفتد.

پولیانسکی در جلسه کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل تاکید کرد که ادعاها در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای در اوکراین هیچ مبنای منطقی ندارد.

زلنسکی هیات مذاکره با روسیه برای تدوین معاهده‌ تضمین‌های امنیتی تشکیل داد

رئیس‌جمهوری اوکراین با امضای حکمی رسما برای تشکیل هیاتی برای مذاکرات با روسیه درباره تدوین پیش‌نویس معاهده‌ای درخصوص تضمین‌های امنیتی برای اوکراین اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس بیانیه دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، این حکم برای تشکیل هیات اوکراین برای "مشارکت در مذاکرات با فدراسیون روسیه درخصوص تدارکات و تایید پیش‌نویس معاهده‌ای درباره تضمین‌های امنیتی برای اوکراین" به امضا رسید.

دیوید آراخامیا، رهبر گروه پارلمانی حزب حاکم خدمتگزار مردم که همچنین رهبری مذاکرات صلح استانبول را در دست داشت، به عنوان رئیس این هیات انتخاب شد.

این هیات همچنین شامل دنیس مالیوسکا، وزیر دادگستری، میخایلو پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع و میکولا توچیتسکی، معاون وزیر خارجه اوکراین و همچنین قانونگذارانی شامل آندری کوستین، دمیترو لوبینتس و رستم عمروف می‌شود.

همچنین الکساندر مالینوفسکی، یک وکیل بین‌المللی و دیپلمات الکساندر چالی به عنوان کارشناسان این هیات منصوب شدند.

دبیرکل اتحادیه عرب: بحران اوکراین پیامدهای منفی برای چند کشور عربی دارد

دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که بحران اوکراین پیامدهای منفی زیادی برای کشورهای عربی دارد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس مطبوعاتی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: بحران اوکراین پیامدهای منفی زیادی برای چند کشور عربی دارد. این کشورها گندم، ذرت و حبوبات را از روسیه وارد می‌کنند.

وی به تأثیر بحران اوکراین به دلیل افزایش قیمت سوخت و نفت بر تلاش‌ها برای توسعه در کشورهای عربی اشاره و تأکید کرد: یک کشور عربی که طرح‌های توسعه خود را روی قیمت مشخص نفت بین ۴۰ تا ۶۰ دلار بنا کرده بود برای یک لحظه غافلگیر شده که قیمت نفت به ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار رسیده است.

ابوالغیط به تأثیر افزایش قیمت‌ها بر اجرای طرح‌های اقتصادی این کشورها اشاره و تأکید کرد: قیمت‌ها در جهان عربی افزایش یافته و بر رفاه شهروندان عربی تأثیر می‌گذارد و این مسئله به پیامدهای منفی منجر شده است.

لاوروف: کمپین مخدوش کردن وجهه روسیه در بوچا، مشابه کمپین‌های کلاه سفیدها در سوریه است۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۰۹:۴۲

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که کمپین آغاز شده علیه کشورش جهت خدشه دار کردن وجهه روسیه در بوچا مشابه کمپین‌های "کلاه سفیدها" در سوریه است.

به گزارش آرتی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست با هیات وزرای عربی گفت: ما در مورد وضعیت فعلی و تحولات سال‌های اخیر برای تبدیل اوکراین به یک رژیم ضد روسیه بحث کردیم.

وی افزود: در این گفتگوها به "وضعیت خاورمیانه و شمال آفریقا نیز پرداخته شد و دیدگاه های ما در مورد پرونده فلسطین کاملاً یکسان بود."

لاوروف گفت که با اعضای هیات عربی در مورد پرونده های یمن، لیبی و سوریه و همچنین احتمال بازگشت دمشق به اتحادیه عرب به زودی گفتگو کرده است.

وی با اشاره به اظهارات غربی‌ها درباره رخدادهای بوچا، گفت: کمپین آغاز شده علیه روسیه جهت خدشه دار کردن وجهه آن در بوچا مشابه کمپین‌های "کلاه سفیدها" در سوریه است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما می‌دانیم که چه کسی به اوکراین توصیه می‌کند خشونت را در میدان جنگ گسترش و ادامه دهد و امیدواریم که هیئت اوکراینی در مذاکرات به منافع کشور و مردمش پایبند باشد نه منافع سایر کشورها.

هشدار مدودف نسبت به اخراج دیپلمات‌های روس از کشور‌های غربی: به شکلی مناسب پاسخ می‌دهیم

رئیس‌جمهوری پیشین و معاون شورای امنیت روسیه گفت، مسکو به شکلی مناسب به اخراج دیپلمات‌هایش از شماری از کشورهای غربی پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین و معاون شورای امنیت روسیه در پیامی در تلگرامش گفت: همه پاسخ آن را می‌دانند؛ این برای روابط دوجانبه متقارن و مخرب خواهد بود.

مدودف افزود: آنها چه کسانی را مجازات می‌کنند؟ اول از همه خودشان را.

روز دوشنبه، فرانسه از اخراج ۳۵ دیپلمات روس بر سر اقدامات مسکو در اوکراین خبر داد و آلمان هم "شمار چشمگیری" از دیپلمات‌های روسی را "نامطلوب" خواند.

این سیاستمدار ارشد روسیه همچنین گفت: اگر این روند ادامه یابد، همانطور که ۲۶ فوریه نوشته بودم، بستن درب سفارتخانه‌های غربی مناسب خواهد بود. برای همه ارزان‌تر تمام خواهد شد. و بعد در نهایت ما راهی برای نگاه کردن به یکدیگر جز از طریق دوربین نشانه‌روی تفنگ نخواهیم داشت.

استرالیا صادرات کالاهای لوکس به روسیه را منع کرد

وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا اعلام کرد، کانبرا صادرات کالاهای لوکس به روسیه را به دلیل اوضاع در اوکراین ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا همچنین اعلام کرد که این کالاهای لوکس شامل شراب، طلا، خودرو و جواهرات می‌شود.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: دولت استرالیا تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در واکنش به حمله این کشور به اوکراین اتخاذ می‌کند. استرالیا تامین، فروش یا انتقال کالاهای لوکس را به روسیه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم منع می‌کند.

اعلام آمادگی اتحادیه عرب برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه عرب آماده ایفای نقش میانجی در مذاکرات روسیه و اوکراین هستند.

وی در اظهاراتی پس از گفتگوی دوشنبه شب گروه تماس وزرای اتحادیه عرب با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد اوکراین، گفت: "هدف ما تسهیل مذاکرات مستقیم بین روسیه و اوکراین است. ما بار دیگر آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان طرفین با هدف پیشبرد روند مذاکرات و پایان دادن به درگیری نظامی و آغاز مذاکرات را برای اعتماد سازی و دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز که منجر به پایان این بحران شود اعلام کردیم. "

وزیر امور خارجه مصر عنوان داشت: ما از همه طرف‌های درگیر خواستیم که درگیری‌ها را متوقف کنند و از گزینه نظامی برای حل مسئله استفاده نکنند و خواستار حل و فصل دیپلماتیک و گفتگوی زودهنگام شدیم.

از سوی دیگر، اتحادیه عرب بر لزوم تضمین امنیت شهروندان عرب ساکن اوکراین تاکید کرد.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها