کد خبر: 649229
تاریخ انتشار :

غیبت وزارت خارجه در تصمیم گیری‌های سیاسی

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: 9 ماه از این دولت گذشت و احیای برجام به نتیجه نرسیده، ممکن است ماه های دیگر نیز مذاکرات طول بکشد و کشور همچنان هزینه بدهد بدون آنکه دستاوردی داشته باشد.

غیبت وزارت خارجه در تصمیم گیری‌های سیاسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: از روزی که مذاکرات وین به طور موقت متوقف شد تا به امروز امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیدابراهیم رئیسی تقریبا هر روز یک جمله را بیان می کند و آن اینکه «در آستانه توافق هستیم و تنها یک دو موضوع باقی مانده است که امریکا باید درباره آن تصمیم بگیرد». دو تحلیل درباره اصرار امیرعبداللهیان بر اتخاذ مواضع تکراری راجع به احیای برجام توسط کارشناسان و صاحب نظران حوزه سیاست خارجی مطرح می شود.

قاسم محبعلی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره عملکرد وزارت خارجه در حوزه مذاکرات وین گفت: وزارت خارجه در طول 20 سال اخیر در حوزه هسته ای تصمیم گیر نبوده اما تفاوت هایی در عملکرد این وزارت خارجه در دوره های مختلف وجود داشته است. آقای ظریف به دلیل حرفه ای بودن و آشنایی با حقوق بین الملل، مسائل سیاست خارجی و زبان انگلیسی طبیعتا می توانست خواسته های سیاسی مسئولان تصمیم گیر را به نحو بهتر و با هزینه های کمتر پیش ببرد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در تصمیم گیری های سیاسی سال هاست غایب است و نقش چندانی ندارد، افزود: این تصمیمات خارج از وزارت خارجه و دولت اخذ و سپس به دولت برای اجرا ابلاغ می شود. البته این نکته را نیز باید یادآور شد، کسانی که امروز در وزارت خارجه مسئول مذاکره‌اند، فاقد توانایی های آقای ظریف هستند.

وی افزود: همان طور که اشاره شد، ترسیم نقشه راه برای مذاکرات با وزارت خارجه نیست بلکه بعد از اتخاذ تصمیمات، وزارت خارجه کارشناسان مناسب و دارای تجربه لازم را برای اجرای تصمیمات سیاسی و دستیابی هرچه بهتر منافع ملی باید به کار گیرد اما امروز کسانی مسئول پیگیری اجرای تصمیمات هستند توانایی لازم را ندارند.

مدیرکل پیشین وزارت خارجه با بیان اینکه هم اکنون اقتصاد کشور به سیاست خارجی و سیاست خارجی به موضوع هسته ای وابسته شده و این مسئله مشکلاتی را برای کشور پدید آورده، درباره بازگشت مسئولیت مذاکرات به شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: فکر نمی کنم تفاوت چندانی کند چون بالاخره باید کسی مسئول مذاکرات باشد که بتواند با طرف های بین المللی در چارچوب منطقی و قواعد بازی مذاکره کند.

وی ادامه داد: مهم نیست که ما چه دوست داریم، مهم آن است که چگونه خواسته هایمان را از طریق قواعد بازی پیش ببریم وگرنه همه به طور طبیعی دوست دارند پیروز شوند اما وقتی در میدان مسابقه قواعد بازی را بلد نباشند، بازی را می بازند و حتی ممکن است هزینه های زیادی را تولید کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: اگر در حوزه مذاکرات کسانی مسئول شوند که توانایی دیپلماتیک داشته باشند و پیشنهادات لازم را به مسئولان تصمیم گیر بدهند تا تصمیمات مطابق واقعیت های بین المللی و قابل اجرا و پیشبرد با هزینه های کم اتخاذ شود این می تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به صحت های مکرر امیرعبداللهیان درباره نزدیک بودن به توافق افزود: 9 ماه از این دولت گذشت و احیای برجام به نتیجه نرسیده، ممکن است ماه های دیگر نیز مذاکرات طول بکشد و کشور همچنان هزینه بدهد بدون آنکه دستاوردی داشته باشد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها