کد خبر: 649460
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز درباره انتخابات در فرانسه؛

آیا طلسم کاخ الیزه می شکند؟

پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا سناریویی مانند پنج سال پیش اتفاق خواهد افتاد امانوئل مکرون و مارین لوپن به دور دوم راه پیدا خواهند کرد.

آیا طلسم کاخ الیزه می شکند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی و بین الملل نامه نیوز : فردا( یکشنبه) فرانسوی ها در انتخاباتی سرنوشت ساز برای کشورشان ، منطقه یورو و اتحادیه اروپا پای صندوقهای رای خواهند رفت تا آرای خود را به سود یکی از 12 نامزد شرکت کننده به گردش در آورند. در این میان، رقابت اصلی میان "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه، " مارین لوپن"رهبر جبهه ملی فرانسه، "ژاک ملانشون" رهبر جریان چپ افراطی و "اریک زمور" نامزد جریان راست رادیکال و افراطی خواهد بود.

اگرچه طی ماههای گذشته، امانوئل مکرون با فاصله قابل توجهی از سایر نامزدها پیش بوده و حتی امید زیادی به پیروزی در همان دور نخست انتخابات داشت، اما طی هفته های اخیر اخبار خوبی از نظرسنجی ها به گوش رئیس جمهور فرانسه نمی رسد! نظرسنجی های صورت گرفته طی سه هفته اخیر نشان می دهد که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد، جایی که امانوئل مکرون رقابت سختی را با مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه خواهد داشت. به عبارت بهتر، پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا سناریویی مانند پنج سال پیش اتفاق خواهد افتاد امانوئل مکرون و مارین لوپن به دور دوم راه پیدا خواهند کرد.اما تفاوت اینجاست که این بار فاصله آرای میان این دو کاندیدا بسیار کمتر شده و خانم لوپن توانسته با وجود داشتن رقیبی صریح الهجه همچون اریک زمور در جناح راست افراطی، هواداران بیشتری جذب کند.بر اساس گزارش شبکه بی بی سی، حمایت از رقیب راستگرای افراطی او، اریک زمور که زمانی گفته بود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را ستایش می‌کند، کاهش یافته است.

1

مکرون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 میلادی، پیروزی بدون دردسری را در برابر لوپن در دور دوم انتخابات کسب کرد. او توانست آرای اکثر رای دهندگان محافظه  کار، سوسیالیست و حتی چپ گرایان افراطی را در دور نهایی انتخابات به سود خود به گردش در آورد و با کسب بیش از 66 درصد آرا، به یک پیروزی آسان و بدون دغدغه در برابر لوپن دست پیدا کند اما این بار موضوع به سادگی قبل نیست! از یک سو مارین لوپن توانسته است سبد رای خود را فربه تر سازد و از سوی دیگر، مکرون بخش مهمی از محبوبیت خود را در بین رای دهندگان از دست داده است. ظهور جنبش جلیقه زردها، سیاست خارجی ناموفق مکرون و وقوع بحرانهای مهاجرتی و مواجهه ناموثر در برابر همه گیری کرونا از جمله عوامل ضعف و کاهش محبوبیت مکرون در نزد افکار عمومی بوده است. با این حال، رئیس جمهور فرانسه در حوزه اقتصاد و تقویت مولفه های مبتنی بر رشد اقتصادی، توانسته است به یکی از موفق ترین روسای جمهوری کشورش طی دهه های اخیر تبدیل شود. 

با این حال نباید فراموش کرد که راهیابی احتمالی مکرون و لوپن به دور دوم انتخابات، تازه اول ماجرا در فرانسه خواهد بود! دور دوم انتخابات در اردیبهشت ماه و دو هفته پس از دور نخست برگزار می شود. لوپن با مشاهده نظرسنجی های اخیر، نسبت به از بین بردن شکاف و فاصله خود در انتخابات با مکرون شدیدا امیدوار شده است. از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که غیر از اوکراین، بزرگترین مسایل در این مبارزات انتخاباتی اقتصاد، مهاجرت و امنیت بوده است.در ماه ژانویه امسال، اقتصاد فرانسه که به خاطر شیوع کرونا گرفتار رشد منفی شده بود، بالاترین نرخ رشد سالانه خود در نیم قرن گذشته را ثبت کرد.نرخ بیکاری در فرانسه  نیز به ۷.۴ درصد یعنی اندکی بالاتر از متوسط نرخ بیکاری در حوزه یورو و نزدیک به هدفی است که امانوئل مکرون هنگام آغاز ریاست جمهوری وعده داده بود.اما رئیس جمهور فرانسه نتوانسته است در حوزه های دیگر، عملکرد موفقیت آمیزی را در نزد رای دهندگان فرانسوی داشته باشد. 

2

با توجه به ظهور پررنگ دو نامزد جریان راست افراطی یعنی لوپن و اریک زمور در انتخابات امسال،"مهاجرت" و نحوه موجهه با آن، به یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاباتی در فرانسه تبدیل خواهد شد. در مورد مهاجرت، آمار رسمی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۸ میلیون مهاجر در فرانسه زندگی می‌کردند.از این تعداد، حدود یک‌سوم از کشورهای اروپایی، چه عضو اتحادیه اروپا و چه غیرعضو، بودند و دو سوم بقیه منشا غیراروپایی داشتند.در مجموع، بزرگترین جامعه مهاجران فرانسه را الجزایری‌تباران تشکیل می‌دهند و مراکشی‌تباران و پرتغالی‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.موضوع مهاجرت به خصوص در برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای راستگرا به شکل برجسته‌تری ظاهر شده است. زمور متعهد شده است که در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری، سیاست "مهاجرت صفر" را اجرا کند و سالانه ۱۰۰۰۰۰ مهاجر الجزایری، مراکشی و تونسی را به کشورهایشان بازگرداند.خانم لوپن رویکرد او را محکوم کرده و به جای آن گفته است که در مقام رئیس جمهوری، کاهش عمده در شمار مهاجران را به همه‌پرسی خواهد گذاشت.در زمینه امنیت، پس از انتقادات شدید آقای زمور و خانم لوپن از شرایط فعلی، امانوئل مکرون متعهد شد چند هزار نفر به نیروی پلیس بیفزاید و آنها را به گشت‌های خیابانی بفرستد.نکته مهم تر اینکه فرانسه در سال‌های اخیر هدف یک رشته حملات قرار گرفته و این حوادث باعث افزایش اهمیت امنیت برای فرانسوی‌ها شده است.بسیاری از نامزدهای مخالف مکرون، رئیس جمهور این کشور را مسئول بی تدبیری در مواجهه با حملات تروریستی دانسته و معتقدند حضور دوباره وی در کاخ الیزه قطعا به سود امنیت کشور فرانسه نخواهد بود.

در هر حال، کمتر از یکماه دیگر و با برگزاری دو دور انتخابات مشخص خواهد شد که آیا مکرون نیز به مانند فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی دو رئیس جمهور قبلی فرانسه به یک رئیس جمهور تکدوره ای در کشورش  تبدیل خواهد شد یا بار دیگر، کلید کاخ الیزه را بر خلاف آنها تصاحب خواهد کرد؟

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها