کد خبر: 645756
تاریخ انتشار :

جنگی که دنیا را به هم می ریزد/ هیتلرهای فرانسه در انتظار حمله پوتین به اوکراین

جنگ اوکراین و روسیه یکی از مهم ترین حوادثی است که می تواند سرنوشت انتخابات فرانسه را تغییر دهد و این کشور را به دامن راست افراطی یا چپ افراطی بیندازد.

جنگی که دنیا را به هم می ریزد/ هیتلرهای فرانسه در انتظار حمله پوتین به اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه مدت کوتاهی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است، بسیاری از تحلیلگران و ناظران نگرانند که این انتخاب نهایتا منجر به قدرت راست گرایان افراطی یا چپ ها و کمونیست های افراطی شود.

فرانسه همیشه آبستن اندیشه های سیاسی تند و تیز و افراطی بوده است. چپِ چپ و راستِ راست همیشه در پاریس جولان داده و از فضای این کشور استفاده کرده اند. با این حال، در اختیار گرفتن همه قدرت توسط این احزاب تندرو و افراطی می تواند فاجعه بار بوده و ساختار یکی از مهم ترین کشورهای اروپایی را به هم بریزد.

هر چند نظرسنجی ها گویای این است که امانوئل مکرون در بین کاندیداها پیشتاز است و بیشتر از سایر رقبا برای پیروزی و بقاء دولتش شانس دارد اما نباید فراموش کرد که هر لحظه ممکن است این برتری شکننده از دست رفته و سرنوشت فرانسه را تغییر دهد.

به گزارش لوموند فرانسه، جنگ اوکراین و روسیه یکی از مهم ترین حوادثی است که می تواند سرنوشت انتخابات فرانسه را تغییر دهد. حمله روسیه به اوکراین از طرفی راست های افراطی و مخالفان ناتو را خوشحال خواهد کرد و از طرف دیگر باعث خوشحالی کمونیست ها و طرفداران روسیه می شود.

بر اساس گزارش لوموند، جنگ های مهم دنیا همیشه بر مسائل داخلی فرانسه تاثیرگذار بوده اند اما این جنگ ها هیچگاه در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به وقوع نپیوسته اند. جنگ کریمه در سال دوم دولت فرانسوا اولاند به وقوع پیوست. جنگ گرجستان نیز زمانی رخ داد که نیکولا سارکوزی تولد یک سالگی دولتش را جشن گرفته بود. حالا برای نخستین بار است که فرانسه در آستانه جنگ، انتخابات ریاست جمهوری را تجربه می کند.

هیتلرها و استالین هایی که منتظر حمله روسیه به اوکراین هستند

بحران حمله روسیه به اوکراین همچنین برای بسیاری از کاندیداها، به ویژه آنهایی که با مواضع روسیه به طرق مختلف همسو هستند، اتفاقی مهم خواهد بود. اریک زمور (Eric Zemmour)، نامزد راست افراطی و منتقد شدید ناتو است. او چند روز پیش و زمانی که برنامه دفاعی خود را در روز پنجشنبه تشریح می کرد، گفت: «من خواهان یک رابطه عادی و مسالمت آمیز با روسیه، بدون احساس دشمنی یا تحریک غیرضروری هستم».

وی همچنین در انتقاد از ناتو تاکید کرد: «برای من، همه چیز روشن است؛ گسترش ناتو تا نزدیکی مرز روسیه هیچ توجیهی برای امنیت اروپا ندارد و من قاطعانه با آن دشمنی دارم. روس ها نه متحد ما هستند و نه دشمن ما.»

اریک زمور در سخنرانی خود، مانند رقیبش مارین لوپن (Marine Le Pen) که راست افراطی است، یا فابین روسل (Fabien Roussel) کمونیست، به نفع خروج فرانسه از ساختار نظامی یکپارچه ناتو استدلال کرد.

 لازم به ذکر است که پاریس در سال 1966 ناتو را ترک کرد و در سال 2009 دوباره به آن پیوست.

همچنین، ژان لوک ملانشون ( Jean-Luc Mélenchon) چپ‌گرا نیز گفت که ناتو و نه روسیه در اوکراین مشکل ساز است. وی در بحبوحه رقابت های انتخاباتی گفت: «ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است اوکراین را به ناتو ضمیمه کند و روسیه به همین دلیل احساس خطر و تهدید می کند. این طبیعی است.»

هنوز شانس مکرون بیشتر است

با وجود موارد بالا، ناتو همچنان در فرانسه محبوب است. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو (Pew) که در ژوئن 2021 منتشر شد، 51 درصد از فرانسوی‌ها نظر و احساس خوبی نسبت به ناتو داشتند، در حالی که 72 درصد به ولادیمیر پوتین «اعتماد چندانی نداشتند» یا «اصلاً اعتماد نداشتند».

لوموند معتقد است فارغ از این مساله، امانوئل مکرون فعلا روی یک زمین سفت ایستاده است. او در این 4 سال به خوبی نشان داده تا چه حد مقتدر است و در عین حفظ روابط خوب با کشورهای مختلف، به لحاظ نظامی به استقلال رسیده و حتی موجب عصبانیت واشنگتن و مسکو نیز شده است.

با این حال، آخرین نظرسنجی لوموند که هفته گذشته منتشر شد نشان می دهد که شهروندان فرانسوی نسبت به گذشته علاقه کمتری به شرکت در انتخابات دارند. با این وجود، حدود 71 درصد از شهروندان شرکت کننده در نظرسنجی گفته اند که علاقه مند به شرکت در انتخابات هستند و این عدد قابل اعتنایی است. جالب این است که از این تعداد، حدود 65 درصد از افراد اعلام کرده اند که در همان دور اول رای خواهند داد و این مشخص می کند بیشتر شهروندان تصمیم خود را گرفته اند.  این بدین معنی است که جنگ اوکراین می تواند احساسات ضد روسی را تقویت کرده و شانس مکرون را بالا ببرد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها