کد خبر: 649482
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با هاشمی‌طبا

مشکلاتی سخت‌تر از امروز پیش رو است

مصطفی هاشمی‌طبا با انتقاد از رویه برخی رسانه‌ها در راستای دستاوردسازی برای دولت گفت: آماری که برای خوب جلوه دادن اوضاع منتشر می‌کنند خود نشان دهنده نابسامانی‌ها است.

مشکلاتی سخت‌تر از امروز پیش رو است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – چند ماهی از دولت رئیسی گذشته و به نظر می‌رسد که آرام آرام وقت ارزیابی عملکرد دولت نزدیک است. این را می‌تواند از شروع و شدت گرفتن انتقاداتی که بعضا از سوی حامیان اصولگرای دولت مطرح می‌شود، فهمید. در عین حال شاهدیم که جریانی رسانه‌ای در فضای مجازی و واقعی سعی در دستاوردسازی برای دولت دارد و مدام اخبار خوبی را از افزایش فروشن نفت، صادرات، آزادسازی اموال و ... گزارش می‌دهد. این درحالی است که مردم در بطن جامعه با مشکلاتی به مراتب بیشتر از چند ماه قبل مواجه هستند و از این رو ، مثبت انگاری‌های طیف حامی دولت را باور نمی‌کنند. 

برخی کارشناسان و تحلیلگران وضعیت فعلی را پایان ماه عسل دولت و بخشی از سرمایه اجتماعی خود می‌دانند. این گروه تاکید می‌کنند که رویه رسانه‌ای حامیان دولت این فرایند را تسریع کرده و اصلا عواقب خوبی ندارد. برخی دیگر از کارشناسان اما معتقدند که وضعیت کشور به نحوی است که حتی در درون تلاش‌ها برای رو به بهبود جلوه دادن اوضاع، ضعف‌ها و مشکلات جدی موجود جلوه‌گر است. 

مصطفی هاشمی‌طبا از جمله تحلیلگرانی است که در گروه دوم جای می‌گیرد.  او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: « تلاش برخی رسانه‌ها برای دستاوردسازی برای دولت درحالی است که مسائلی کشور ما خیلی پیچیده شده یعنی حتی اگر دولت در این زمینه‌ها که می‌گویند، توفیق هم داشت، نمی‌توانست مشکلات و مسائل آینده را حل کند.»

وی با اشاره به اینکه «به نظر می‌آید که سیاست مشخصی برای آینده کشور نداریم» گفت: «درست است که مردم درگیر مشکلاتی مثل گرانی و تورم هستند و این یک خطر و مشکل جدی است اما به نظر می‌رسد که خطراتی که در آینده ما را تهدید می‌کند، به مراتب بزرگ‌تر است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: « ما در حوزه‌های برون مرزی و درون مرزی  مشکلات عدیده داریم و دولت سکوت کرده است و برنامه‌ای ندارد».

هاشمی‌طبا در واکنش به رویه رسانه‌ای برخی حامیان دولت، گفت: «یکی از روزنامه‌های حامی دولت که سعی دارد همه چیز را خوب جلوه دهد،  همشهری است. اما عدد و ارقامی که منتشر می‌کنند برخلاف تمایل آنها برای نشان دادن جلوه خوب فعالیت‌های دولت، حاکی از نابسامانی است. فعالیت دولت کافی نیست و به اولویت‌بندی‌ها هم اهمیت نمی‌دهند. مثلا در سند تحولی که دولت ارائه داده صدها مساله بدون اینکه اولویت مشخص باشد، مطرح شده است. درحالی که برای مدیریت کشور باید اولویت بندی کرده و به مردم صادقانه بگوید که چه کارهایی را می توان کرد و چه کارهایی را نمی‌توان انجام داد.»

وی در واکنش به شروع برخی انتقادات از سوی چهره‌های اصولگرا نیز گفت: «دیدم که یکی از مداحان هم نقد می‌کرد منتها نقد کاملا بی‌اساسی داشت که ناشی از عدم اطلاع و ظاهربینی و در امتداد همان رویه قبلی این گروه بود. اینکه بعد از چندماهی که از عمر دولت گذشته شاهد شروع انتقادات باشیم طبیعی است، منتها نقدها منطقی نیست و این به خاطر آن است که اطلاعات درستی داده نمی شود. باید با مردم صادقانه شفاف صحبت کرد و مردم هم حتما شرایط را تحمل خواهند کرد. این دولت هم مثل دولت قبل مسائل را با مردم در میان نمی‌گذارد و نتیجه شاهد شعارها و حرف‌ها و نقدهای خیلی سطحی هستیم. با این رویه نمی‌توان کاری را پیش برد. درست است که دولت در حوزه‌ای مختلف وعده‌هایی داده که محقق نشده اما آن شعارها و وعده‌ها نیز در راستای مسائل اصلی کشور نبوده است.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها