کد خبر: 649575
تاریخ انتشار :

میرلوحی مطرح کرد:

مدیران شهری اگر کاری نمی‌کنند، اقدامات دوره قبل را ملغا نکنند

محمود میرلوحی گفت: ظاهراً دوباره تردیدهایی در مدیران شهرداری نسبت‌به گسترش مترو ایجاد شده است . مدیران شهرداری اگر کاری نمی‌کنند، اقدامات دوره قبل را ملغا نکنند!

مدیران شهری اگر کاری نمی‌کنند، اقدامات دوره قبل را ملغا نکنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عصر ما نوشت: تهران بالاخره در یک رده‌بندی جهانی در رده نخست ایستاد؛ آلوده‌ترین شهر جهان در 24 ساعت گذشته بنابر اعلام پایگاه بین‌المللی سنجش و رتبه‌بندی کیفیت شهرها (IQAIR)! این فاجعه اما اگرچه منجر به بالاگرفتن انتقادها نسبت‌به مدیریت علیرضا زاکانی راس شهرداری تهران شده، یک عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پیشین پایتخت معتقد است این مشکل، صرفاً ناشی از ضعف مدیریت شهری در پایتخت نیست و از آن‌جا که موضوع آلودگی هوا ناشی از عملکرد مجموعه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و البته فرهنگ زیست شهری شهروندان است، برای جلوگیری از تکرار این اوضاع نیز نیازمند عزمی ملی و همکاری توام با جدیت همه دستگاه‌ها و نهادهایی است که هرکدام به‌نحوی در شکلگیری این آمار منفی موثرند. 

محمود میرلوحی با بیان این‌که «مشکل آلودگی هوا مسئله‌ای کلان است و صرفاً به مدیریت شهری مربوط نیست»، به «عصر ما» گفته است: «امروز مصائب محیط‌زیستی سراسر جهان را دربرگرفته و در این اوضاع جهانی، تهران نیز باتوجه به شرایط خاص جغرافیایی و جمعیت متراکمی که دارد، با مشکلاتی اساسی روبروست.» 

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی و سوق‌الجیشی تهران که از 3 طرف مسدود است و نیز جمعیت بالای شهروندان و ساکنان پایتخت به‌رغم مساحت به‌نسبت کم این کلان‌شهر گفته است: «تهران به‌عنوان شهری با تراکم جمعیتی بالا و مشکلات اساسی که به‌لحاظ گوناگون دارد، نیازمند توجه دوچندان است؛ بحث مدیریت و مصرف سوخت، وضع گرمایش منازل مسکونی، کیفیت سوخت، بحث ترافیک شهری و حمل و نقل عمومی و بسیاری از مسائل دیگر باید ازسوی متولیانشان مدیریت شوند.» 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر پیشین پایتخت با اشاره به برخی اقدامات زیرساختی و مدیریتی شورای شهر پیشین گفته است: «در دوره قبل مدیریت شهری و شورای شهر پنجم، راهبردهای معینی برای کنترل کیفیت هوای پایتخت و جلوگیری از بحرانی شدن وضع آلودگی هوای تهران طراحی و اجرا شد اما متاسفانه هر از گاه خبری از توقف یا ایجاد اختلال در اجرای بخشی از آن منظومه اقدامات مدیریت شهری به گوش می‌رسد که طبیعتاً ناخوشایند و نگران‌کننده است.»

این عضو ارشد حزب اتحاد ملت گفت: «متاسفانه احساس می‌شود دوباره در میان مدیران کنونی شهرداری تهران شک و تردیدهایی در پیگیری حمل و نقل عمومی ایجاد شده و آن‌طور که باید و شاید موردتوجه نیست. حمل و نقل عمومی پایتخت بسیار فرسوده است و درحالی که اقداماتی در دوره قبل برای بهبود اوضاع انجام شد، امروز می‌بینیم آن روند رها شده است.» 

او همچنین با اشاره به نقش دولت در گسترش حمل و نقل عمومی، نسبت‌به عدم اجرای تعهدات دولت‌ها طی سالیان گذشته انتقاد کرد و گفت: «ظرفیت مترو به‌مراتب بالاتر از این میزان کنونی است. حال آن‌که همین ظرفیت کنونی یعنی با همین میزان ریل و ایستگاه فعال و صرفاً با خرید واگن، می‌توان میزان سفرها و مسافران روزانه مترو را از کمتر از 2 میلیون در حال حاضر تا 7 میلیون ارتقا داد.»

او همچنین با انتقاد نسبت‌به بی‌توجهی و کم‌توجهی شهردای تهران نسبت به بحث فضای سبز شهری و قطع درختان، چگونگی و میزان مصرف سوخت را نیز از دیگر عوامل بروز این وضعیت فاجعه‌بار آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: «وقتی متاسفانه با افتخار، روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز می‌سوزانیم، انتظار دیگری جز وضع کنونی نمی‌توانیم داشته باشیم.»

او با تاکید بر ضرورت و فوریت مدرنیزاسیون صنعت در کشور، از لزوم ارتقای فرهنگ مصرف گفت و تاکید کرد: «امروز 8 میلیون خودرو در خیابان‌های تهران که به‌دلیل فرسودگی در بسیاری از موارد در هر 100 کیلیومتر، 20 لیتر مصرف دارند ازجمله عوامل آلودگی هوای تهران هستند. همچنین شاهدیم 4 میلیون واحد مسکونی در تهران، روزانه حدود 20 میلیون لیتر گاز مصرف می‌کنند. حال آن‌که سوخت خانگی به‌خصوص در تهران و کلان‌شهرها باید به‌جای گاز و سوخت‌های فسیلی، برق باشد.»

میرلوحی با اشاره به نقش معادن شن و ماسه اطراف تهران در آلودگی هوای پایتخت، گفت: «در بحث مدیریت شهری نیز البته مشکلاتی داریم؛ شهر باید زیرنظر افراد علمی و آشنا به تجارب روز جهانی اداره شود تا دست‌کم اگر کاری نمی‌کنند، تصمیم‌های درست دوره قبل را ملغا می‌کنند. این مسائل که بحث سیاسی نیست. اما انگار بعضی اینطور تصور می‌کنند!»

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها