کد خبر: 649829
تاریخ انتشار :

یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

واریز سورپرایز رئیسی به حساب مردم | یارانه جدید برای چه کسانی است؟

دولت روی هر کیلو مرغ به مصرف‌کنندگان سه تا ۶ هزار تومان یارانه می‌دهد. یارانه‌ای که نصیب همه افراد نمی‌شود و تنها شامل افرادی می‌شود که مرغ دولتی می‌خرند و یا به عبارتی افرادی که توان خرید مرغ را دارند.

واریز سورپرایز رئیسی به حساب مردم | یارانه جدید برای چه کسانی است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولتمردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

بعد از افزایش قیمت مرغ، حالا دولت راهکار جدیدی برای کنترل قیمت مرغ پیدا کرده است. اینکه مرغ را با قیمت آزاد از مرغداری‌ها بخرد و با قیمت دولتی به مصرف‌کنندگان بدهد. این یعنی پرداخت یارانه به خرید مرغ هم رسیده است.

این خبری است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرده و مرغداران را به مازاد تولید تشویق کرده است. چراکه قرار است مرغداران بخشی از مرغ تولیدی خود را در بازار آزاد بفروشند و مازاد آن را با همان قیمت به دولت بدهند.

به گفته محسن سلامی ، دولت خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب را در تمام استان‌ها آغاز کرده است. به این ترتیب که دولت مازاد تولید مرغداری‌ها را با قیمت هر کیلو ۳۰ تا ۳۳ هزار و ۳۶۰ می‌خرد. آنها را در سردخانه نگهداری می‌کند و مرغ‌های منجمد را به قیمت ۲۷ هزار تومان به مردم می‌فروشد.

این یعنی دولت روی هر کیلو مرغ به مصرف‌کنندگان سه تا ۶ هزار تومان یارانه می‌دهد. یارانه‌ای که نصیب همه افراد نمی‌شود و تنها شامل افرادی می‌شود که مرغ دولتی می‌خرند و یا به عبارتی افرادی که توان خرید مرغ را دارند.

اما دولت باید برای خرید مرغ مازاد چقدر یارانه پرداخت کند؟ آنگونه که دبیر انجمن تولیدکنندگان گوشت مرغ اعلام کرده است مازاد تولید مرغ روزی ۵۰۰ تن است. اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران، مازاد تولید مرغ در کشور را هزار تن اعلام کرده است.

این یعنی دولت باید برای خرید ۵۰۰ تا هزار تن مرغ یارانه سه تا شش هزار تومانی پرداخت کند. این رقم جدای از مبلغی و هزینه‌ای است که دولت برای واردات مرغ منجمد و واردات تخم مرغ نطفه‌دار هزینه کرده است. دو اقدامی که سبب مازاد تولید شده و حالا دولت مجبور است یارانه خرید مرغ پرداخت کند.

سوالی که در این میان وجود دارد این است که چرا مازاد مرغ تولید شده صادر نمی‌شود؟ پاسخ ساده است. دولت صادرات مرغ را ممنوع کرده است. حالا یا باید صادرات مرغ را آزاد کند یا باید مازاد این مرغ را خود دولت ذخیره کند.

مساله مهم این است که امکان آزادسازی صادرات مرغ وجود دارد. اما باید دید مرغداران می‌توانند بازار صادراتی که از دست رفته را به زودی احیا کنند؟ افزایش مازاد تولید، احتمالا پیامد دیگری هم دارد. اینکه جوجه‌ریزی مرغداری‌ها کاهش پیدا می‌‌کند و با کاهش جوجه‌ریزی، احتمالا به زودی با کمبود مرغ در بازار مواجه می‌شویم و نتیجه آن افزایش قیمت مجدد مرغ است. البته آن زمان شاید دولت بتواند مرغ‌های منجمد دپو شده را وارد بازار کند که قیمت کنترل شود.

چند روز قبل استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داده وگفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟

اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، مبلغ آن در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا ۵ عدد نان لواش می‌رسد!

علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، دولت رئیسی قرار است یارانه‌های دیگری هم به مردم پرداخت کند. از جمله یارانه نان که قرار است از ابتدای تابستان پرداخت شود. اما ماجرای یارانه نان چیست؟

هنوز هیچ جزئیاتی از پرداخت یارانه نان شامل مشمولان این یارانه و مبلغ آن منتشر نشده است. اما با توجه به بودجه سال جاری می‌توان گمانه‌هایی را درباره مبلغ یارانه نان اعلام کرد.

در بودجه سال جاری، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، مبلغ این یارانه در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا ۵ عدد نان لواش می‌رسد!

اما برخی از گمانه‌ها می‌گوید احتمالا یارانه نان شامل شش یا هفت دهک درآمدی جامعه می‌شود. با این حساب یارانه هر فرد ماهانه فقط پنج هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. به عبارتی یک خانوار چهار نفره ماهانه تنها ۲۲ هزار تومان یارانه نان دریافت می‌کند. معادل قیمت۳۰ عدد نان!

بر این اساس یا دولت باید تعداد مشمولان یارانه نان را کاهش بدهد یا اینکه اعتبار پرداخت این یارانه را افزایش دهد.

پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توحیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد. یعنی طرحی را اجرا کند که در آن به هر خانوار ماهانه چند عدد نان یارانه‌ای بدهد. برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود.

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود. به نظر می‌رسد هدف این طرح این است که قیمت نان افزایش پیدا نکند و نان با قیمت فعلی خود به دست مردم برسد.

از طرف دیگر، در این طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها حذف می‌شود و آنها باید آرد را با قیمت آزاد تامین کنند. سپس نانوایی‌ها نان را با قیمت یارانه‌ای به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و یارانه‌ای را به نانوا پرداخت می‌کند.

دولت در سال گذشته بسته معیشتی ماه رمضان را در روز ۲۵ فروردین ماه واریز کرد. امسال نیز گمانه‌زنی‌های بسیاری برای واریز یارانه ماه رمضان وجود دارد. پیگیری‌های نشان می‌دهد که اقدامات لازم برای واریز بسته معیشتی انجام شده و واریز آن منتظر دستور رئیس‌جمهور است.

در سال گذشته ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر معیشتی، معادل یک یارانه معیشتی دیگر را به‌عنوان یارانه رمضان دریافت کردند. یعنی خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان گرفتند.

اگر قرار باشد بسته معیشتی ماه رمضان پارسال برای امسال نیز تکرار شود، تعداد مشمولان ۶۰ میلیون نفر و مبلغ یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.

اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که مبلغ یارانه نسبت به سال گذشته بیشتر است. در واقع یکی از گمانه‌زنی‌ها درباره مبلغ کمک معیشتی ماه رمضان همان ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. احتمال واریز این مبلغ خیلی زیاد است.

اگر قرار باشد مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه ماه رمضان واریز شود، احتمالا تعداد یارانه‌بگیران کمتر از ۶۰ میلیون نفر باشد.

در سال گذشته دولت به مناسب ۲۲ بهمن ماه به حدود ۳۲ میلیون نفر یارانه ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت کرد. همچنین در روزهای پایانی سال به مناسب عید نوروز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه به ۱۲ میلیون سرپرست خانواری داد که سهام عدالت ندارند.

بنابراین می‌توان چند سناریو برای مشمولان یارانه ماه رمضان در نظر گرفت:

سناریو اول: ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، براساس الگو واریز سال گذشته.

دومین سناریو :۳۲ میلیون نفری است که یارانه ۲۲ بهمن ماه را گرفتند.

سناریو سوم: ۱۲ میلیون سرپرست خانواری که سهام عدالت ندارند.

فشار اقتصادی به خانوارها، دولت را ناچار کرده که در مناسبت‌های مختلف، تصمیم به پرداخت یارانه‌ها بگیرد؛ تا جایی که این روزها نیز صحبت‌های درگوشی، از پرداخت یارانه گوشت و یارانه رمضان حکایت دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها